ابهام درباره برقراری آتش‌بس در غزه تا ماه رمضان

حماس مدعی شد که هفت گروگان اسرائیلی در حمله‌های هوایی اسرائیل کشته شده‌اند؛ اسرائیل شرکت در مذاکرات آتش‌بس را به اعلام فهرست گروگان‌های زنده ‏مشروط کرد

جنگ و درگیری در نوار غزه و مرز شمالی اسرائیل با لبنان درحالی ادامه دارد که همچنان درمورد برقراری آتش‌بس تا ده روز دیگر گمانه‌زنی‌‌ و ابراز امیدواری‌ می‌شود.

در عین حال، حماس ادعا کرده است که هفت نفر از گروگان‌های اسرائیلی در حمله‌های هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. اسرائیل نیز شرکت در هرگونه مذاکره را به ارائه فهرست گروگان‌های زنده اسرائیلی اسیر حماس مشروط کرده است. 

حماس روز جمعه، اول مارس (۱۱ اسفندماه) در کانال تلگرامی‌اش ضمن طرح این ادعا که گروگان‌های اسرائیلی در اثر حمله‌های ارتش اسرائیل کشته شده‌اند، نام سه تن از آنان را اعلام کرد و نوشت که این گروگان‌ها ۷۹ ساله، ۸۰ ساله، و ۸۵ ساله بوده‌اند. هر سه نفری که نامشان اعلام شده است، در جریان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ربوده شده بودند. این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران افزود که نام چهار نفر دیگر را بعدا اعلام خواهد کرد. 

اورشلیم‌پست نوشت که این اطلاعات ادعایی حماس تایید نشده و افزود که حماس در گذشته، برای پیشبرد جنگ روانی، اطلاعات غلطی درباره وضع سلامت گروگان‌ها منتشر کرده است. 

در تحولی دیگر، برخی رهبران کشورهای جهان که برای شرکت در نشست دیپلماسی آنتالیا به ترکیه سفر کرده‌اند، درباره چشم‌انداز برقراری آتش‌بس در غزه نظرات مختلفی مطرح کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سامح شکری، وزیر خارجه مصر، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات پیشنهادی قطر برای برقراری آتش‌بس در غزه تا قبل از فرارسیدن ماه رمضان به نتیجه برسد. این مذاکرات از هفته گذشته در پاریس در جریان بوده است و به نظر می‌رسد که جدی‌ترین تلاش در هفته‌های اخیر برای متوقف‌کردن درگیری میان شبه‌نظامیان حماس و ارتش اسرائیل در نوار غزه باشد.

شکری گفت:‌ «می‌توانم بگویم به نقطه تفاهم رسیده‌ایم و با برادرانمان در قطر، آمریکا، و دیگر طرف‌های نزدیک به مذاکرات از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.» او همچنین درباره تبادل زندانیان و گروگان‌ها پس از برقراری آتش‌بس ابراز امیدواری کرد. 

طبق متن پیشنهادی قطر، آتش‌بس ۴۰ روزه از ۱۰ مارس، برابر با اول رمضان، آغاز می‌شود. همچنین، تبادل گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس با مجرمان فلسطینی زندانی در اسرائیل و آزادی ۱۰ زندانی فلسطینی به ازای هر گروگان اسرائیلی خواسته شده است.

ریاض المالکی، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز که برای شرکت در این نشست به ترکیه سفر کرده است، گفت که اسرائیل تن به آتش‌بس نخواهد داد، مگر آنکه جامعه بین‌المللی دولت بنیامین نتانیاهو را زیر فشار بگذارد. 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه گفته بود که برای نظر دادن درباره توافق احتمالی با حماس هنوز خیلی زود است. نتانیاهو همچنین تهدید کرد که نیروهای ارتش اسرائیل برای رویارویی با عوامل حماس در رفح، واقع‌در جنوب نوار غزه، آمادگی دارند و اقدام می‌کنند.

در همین حال، اسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، را به‌دلیل اتهام‌هایی که به اسرائیل زده است، به ریاکاری متهم کرد. کاتس در واکنش به اتهام ارودوغان درمورد اینکه اسرائیل در غزه نسل‌کشی می‌کند، در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که اردوغان خودش مرتب در حال کشتار کردهای ترکیه است. او با انتشار عکسی از اردوغان و اسماعیل هنیه، رهبر حماس، درحالی که دست می‌دهند، به دو زبان عبری و ترکی، خطاب به رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت: «ما مثل شما نیستیم. ما با حماس، که در ترکیه از آن میزبانی می‌کنید و با قادر ساختنش به قتل و جنایت شریک جرمشان محسوب می‌شوید، می‌جنگیم. شما باید سکوت کنید وخجالت بکشید.»

جان فترمن، سناتور دموکرات آمریکایی، نیز نه‌تنها از موضع ترکیه، بلکه از موضع‌گیری چین و عربستان سعودی نیز انتقاد کرد که پیش‌تر اسرائیل را به نقض حقوق بشر فلسطینی‌ها متهم کرده بودند. سناتور فترمن نوشت اظهارات کشورهایی را که کارنامه حقوق بشری ضعیفی دارند رد می‌کند. او نوشت که وضع غزه یک تراژدی انسانی است و فقط حماس مسئول آن است. او افزود: «باید از حماس بخواهیم که گروگان‌ها را آزاد کند و به رنج و مرگ و آشوب پایان دهد.» 

همزمان در حمله‌های عصر جمعه هواپیماهای اسرائیلی به جنوب لبنان، زیرساخت‌های گروه مسلح حزب‌الله لبنان در عیتا الشعب و جبل بلاط هدف قرار گرفت. 

بیشتر از جهان