اعلام آمادگی حزب‌الله برای توقف حملات به اسرائیل در صورت برقراری آتش‌بس در غزه

نخست‌وزیر لبنان اطمینان داد که اگر اسرائیل به گلوله‌باران و حمله‌های هوایی برون‌مرزی خود پایان دهد، حزب‌الله نیز آتش حمله‌ها به اسرائیل را فرو می‌نشاند

نیروهای حزب‌الله در مراسم بزرگداشت فرماندهان کشته‌شده در حمله اسرائیل به جنوب لبنان-MAHMOUD ZAYYAT / AFP

هم‌زمان با ادامه تنش‌های نظامی و درگیر‌های پراکنده در نوار مرزی اسرائیل و جنوب لبنان، حزب‌الله ادامه حمله‌ها به اسرائیل را به تصمیم کابینه جنگ این کشور در برقراری آتش‌بس در غزه گره زده است.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، روز پنجشنبه ۲۹ فوریه (دهم اسفند)، گفت که توقف جنگ در نوار غزه در اوایل هفته آینده به گفت‌وگوهای غیرمستقیم برای پایان دادن به خصومت‌ها در امتداد مرز جنوبی لبنان با اسرائیل منجر می‌شود.

رویترز به نقل از میقاتی نوشت که او مطمئن است اگر اسرائیل به حدود پنج ماه گلوله‌باران و حمله‌های هوایی برون مرزی خود پایان دهد، حزب‌الله، گروه مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، آتش حمله‌هایش از لبنان به اسرائیل را فرو می‌نشاند.

این گروه نیز آمادگی‌ خود را در این باره اعلام کرده است. حسن فضل‌الله، سیاستمدار ارشد حزب‌الله، جنگ در جنوب لبنان را از یک سو در پیوند با «حمله اسرائیل به غزه» می‌بیند و از سوی دیگر، آن را راهی برای «حفاظت از لبنان» می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، حسن فضل‌الله اوایل هفته جاری در مراسم بزرگداشت کشته شدن یک فرمانده این گروه گفت که جبهه حمایتی حزب‌الله وقتی متوقف می‌شود که «تجاوز» اسرائیل به غزه پایان یابد. در همین حال، این گروه می‌گوید که در صورت ادامه خصومت‌ها در غزه، حمله‌ها به اسرائیل را متوقف نخواهد کرد.

 این در حالی است که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پیش‌تر اعلام کرده بود که اسرائیل قصد دارد در صورت برقراری آتش‌بس احتمالی در غزه، حمله‌های خود را به حزب‌الله افزایش دهد. از سوی دیگر، گالانت به توافقی دیپلماتیک در زمینه عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله از مرزها و بازگشت هزاران اسرائيلی که از منطقه گریخته‌اند چراغ سبز نشان داده است.

حسن فضل‌الله با اشاره به سخنان گالانت مبنی بر ادامه هدف قرار دادن لبنان، تاکید کرد که این گروه «تمام تجاوزها به این کشور را دفع خواهد کرد».

پیش‌تر روزنامه اورشلیم پست در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی ایران به حزب‌‌الله لبنان برای تشدید حمله‌هایش یا گسترش عملیات نظامی مشروط علیه اسرائیل «چراغ سبز» نشان داده است.

حزب‌الله یکی از چند گروه وابسته به جمهوری اسلامی ایران در سراسر خاورمیانه است که با شروع حمله هوایی و زمینی گسترده ارتش اسرائیل به غزه از میانه ماه اکتبر، در همبستگی با فلسطینیان، به‌پا خاست. این گروه‌ها با هدف فشار بر کابینه جنگ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، منافع این کشور و ایالات متحده، حامی اصلی اسرائیل در جنگ با حماس، را هدف قرار دادند.

بیشتر از جهان