سازمان ملل: نیروهای اسرائیلی در غزه کاروان امدادگران را متوقف کردند

اسرائیل ممانعت از ورود کمک‌ها برای غیرنظامیان غزه را رد می‌کند

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) روز سه‌شنبه ۲۷ فوریه (هشتم اسفند) اعلام کرد که ارتش اسرائیل یک کاروان کمک‌های پزشکی را در شهر خان یونس در جنوب غزه متوقف کرده و امدادگران را مجبور به درآوردن لباس‌هایشان کرده‌ است.

به گزارش رویترز، این حادثه روز یکشنبه در حین خروج ۲۴ بیمار از بیمارستان العمل شهر خان یونس رخ داد.

ارتش اسرائیل از اظهارنظر فوری درباره این موضوع خودداری کرد و گفت که در حال بررسی جزئیات حادثه توصیف‌شده از طرف دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل است.

سازمان‌های امدادی و مقام‌های فلسطینی می‌گویند در جریان حمله نظامی اسرائیل به حماس در غزه، بیمارستان العمل در محاصره بوده است.

ینس لائرک، سخنگوی دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفت: «باوجود هماهنگی قبلی برای عبور همه کارکنان و وسایل نقلیه با طرف اسرائیلی، نیروهای اسرائیلی ساعت‌های طولانی مانع خروج کاروان زیرنظر سازمان بهداشت جهانی از بیمارستان شدند.»

لائرک افزود که ارتش اسرائیل بیماران و کارکنان را مجبور به خروج از آمبولانس‌ها کرده و لباس‌های تمام امدادگران را از تنشان درآورد. او تاکید کرد: «پس از آن، سه امدادگر جمعیت هلال احمر فلسطین بازداشت شدند، اگرچه اطلاعات شخصی آن‌ها از قبل با نیروهای اسرائیلی در میان گذاشته شده بود.»

او با بیان اینکه یکی از امدادگران آزاد شده است، خواستار آزادی دو نفر دیگر و سایر کارکنان بهداشتی شد که پیش‌تر بازداشت شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید اقدام‌هایی را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان انجام خواهد داد، با این حال، جنگجویان حماس را به مخفی شدن در میان غیرنظامیان از جمله در بیمارستان‌ها متهم کرده است؛ ادعایی که از طرف این گروه شبه‌نظامی رد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد به اقدام به برخورد با کاروان‌های کمک‌رسانی انتقاد کرد و گفت که تاکنون این کاروان‌ها زیر آتش قرار گرفته‌اند، امدادگران مورد اذیت، ارعاب یا بازداشت واقع شدند و زیرساخت‌های بشردوستانه آسیب دیده است.

اسرائیل ممانعت از ورود کمک‌ها برای غیرنظامیان غزه را رد می‌کند، اما بر اساس داده‌ها و گفته‌های مقام‌های سازمان ملل، جریان کمک‌ها از مصر به غزه کاهش یافته و توزیع مواد غذایی دشوارتر شده است.

روز سه‌شنبه یک منبع آگاه از مذاکرات آتش‌بس غزه که در پاریس انجام شد، به خبرگزاری رویترز اعلام کرد گروه حماس پیش‌نویسی را دریافت کرده است که توقف ۴۰ روزه تمام عملیات‌های نظامی و همچنین تبادل اسرای فلسطینی با گروگان‌های اسرائیلی به نسبت ۱۰ به یک را پیشنهاد می‌دهد.

به گفته این مقام مطلع، بر اساس آتش‌بس پیشنهادی، بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه بازسازی می‌شوند، روزانه ۵۰۰ کامیون کمک‌رسانی وارد نوار غزه خواهد شد و هزاران چادر برای اسکان آوارگان تحویل داده می‌شود.

در این پیش‌نویس آمده است که حماس ۴۰ گروگان اسرائیلی از جمله زنان، افراد زیر ۱۹ سال و بالای ۵۰ سال و نیز بیماران را آزاد می‌کند. در همین حال، اسرائیل نیز حدود ۴۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد می‌کند و آن‌ها را دوباره دستگیر نخواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز گفت که اسرائیل موافقت کرده است در طول ماه رمضان در نوار غزه فعالیت‌های نظامی انجام ندهد.

بایدن که این اظهارات را در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی مطرح کرد، افزود که اسرائیل متعهد شده است قبل از تشدید عملیات برای نابودی حماس، امکان تخلیه فلسطینی‌ها از رفح در جنوب غزه را فراهم کند. او با تاکید بر اینکه برای آتش‌بس بین دو طرف توافقی اصولی ارائه شده، افزود که امیدوار است آتش‌بس میان اسرائیل و حماس تا دوشنبه آینده برقرار شود.

بیشتر از جهان