فلسطینی‌ها خواستار تحریم طرح صلح ترامپ هستند

این طرح بسیار مطلوب اسرائیلی‌ها به نظر می‌رسد

سخنرانی نخست وزیر فلسطین، محمد اشتیه در غزه، 3 جولای 2019 - REUTERS 

در حالی که نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، رقیب او در انتخابات، برای گفتگو درباره مورد به ایالات متحده رفته‌اند، رهبر فلسطین از رهبران جهان خواسته است كه در برابر توافق صلح دونالد ترامپ - که مدت‌هاست همه انتظار آن را می‌کشند، بایستند.

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین، طی یک سخنرانی در آغاز نشست هفتگی کابینه، گفت که فلسطینی‌ها طرح به اصطلاح "معامله قرن" را رد کرده‌اند، زیرا «چیزی نیست جز طرحی برای پایان دادن به آرمان فلسطین.»

در واشینگتن، به‌رغم انتقادات شدید، آقای ترامپ یک روز مانده به اعلام جزئیات این توافق، چندین جلسه پشت سر هم با دو رهبر اسرائیلی برگزار کرد.

طبق اطلاعاتی که به رسانه‌های اسرائیلی درز کرده، این طرح برای اسرائیلی‌ها بسیار مطلوب به نظر می‌رسد.

طبق این طرح، اسرائیل کنترل کامل شهر مورد مناقشه بیت‌المقدس را به دست می‌گیرد و همچنین حق الحاق تقریبا همه شهرک‌های اسرائیلی ساخته شده در مناطق اشغالی کرانه باختری را، که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند، به دست می‌آورد.

آقای اشتیه گفت، هدف این طرح صرفا نجات ترامپ و نتانیاهو از چالش‌های سیاسی و حقوقی است که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این برنامه برای محافظت از ترامپ در برابر استیضاح و جلوگیری از زندان رفتن نتانیاهو طراحی شده و یک طرح صلح نیست.»

وی افزود: «ما آن را رد می‌کنیم، و از جامعه جهانی نیز می‌خواهیم که در آن مشارکت نکند؛ زیرا این امر با اصول حقوق بین‌الملل و حقوق مطلق فلسطین مغایرت دارد. این چیزی نیست جز طرحی برای پایان دادن به آرمان فلسطین.»

او اظهار داشت برای گفت‌وگو در مورد پاسخ رسمی به این طرح، جلساتی را با رئیس جمهوری محمود عباس، که ظاهراً پیشنهادهای میانجی‌ها برای هماهنگی جهت تماس تلفنی با ترامپ را رد کرده است، برگزار خواهد کرد.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد كه مقامات فلسطینی تهدید كردند مفاد اصلی پیمان اسلو را کنار می‌گذارند. این پیمان - كه در دهه 1990 به امضا رسید، توافق‌ها با اسرائیل را که قرار بود پایه و اساس توافقنامه صلح دائم باشد، تعیین می‌کند.

صائب عریقات، مذاکره کننده اصلی فلسطین، روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت، آن‌ها این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که در صورت اعلام طرح ترامپ، از توافق موقت پیمان اسلو خارج شوند.

همچنین گروه‌های مختلف فلسطینی خواستار برگزار تظاهراتی تحت عنوان «روز خشم» علیه این توافق شده‌اند.

دو سال پیش، پس از آنکه واشینگتن شهر مورد مناقشه بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و اعلام کرد که سفارت خود در اسرائیل را به این شهر منتقل می‌کند، فلسطینی‌ها تماس خود با ایالات متحده را قطع کردند.

آن‌ها همچنین در ماه ژوئیه گذشته، طرح احیای اقتصادی 50 میلیارد دلاری پیشنهاد شده از سوی جرد کوشنر، داماد ترامپ، را که حق تشکیل کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناخت، تماما رد کردند.

علاوه بر این، صداهای نگرانی در منطقه شنیده می‌شود.

اردن، کشور همسایه اسرائیل، در کنار مصر یکی از دو کشور عربی است که در دهه 1990 توافقنامه صلح با اسرائیل امضا کرده است. اردن روز پنج‌شنبه اعلام کرد که الحاق منطقه اشغالی دره اردن - که نتانیاهو وعده آن را داده است - فرآیند صلح را کاملا از بین می‌برد.

همچنین، گروه‌های حقوق بشری از جمله آکسفام هشدار داده‌اند که این طرح چشم‌انداز صلح را تاریک خواهد کرد، و این قرارداد را «نقشه راهی برای اشغال دائمی» خوانده‌اند.

اما اسرائیلی‌ها ابتکار عمل‌ها و طرح‌های ترامپ را - که به‌ویژه مطلوب هواداران راستگرا و طرفدار اشغال نتانیاهوست، تحسین کرده‌اند.

یکشنبه شب، نخست ‌وزیر اسرائیل پیش از پرواز خود به واشینگتن گفت که امیدوار است در طول این سفر «تاریخ‌سازی کند.»

او گفت: «ما در میانه روید‌ادهای سیاسی بسیار مهمی هستیم، اما مهمترین آن‌ها هنوز در راه است. من با انگیزه بالا برای یک مسئولیت بزرگ و فرصتی بی‌نظیر به واشینگتن می‌روم، و امیدوارم که بتوانیم تاریخ‌سازی کنیم.»

او از چند نفر از رهبران اسکان یهودیان دعوت کرد تا در سفر به واشینگتن برای اعلام طرح جدید، او را همراهی کنند.

همچنین، گانتس، که ائتلاف میانه‌رو سفید و آبی‌اش در دو انتخابات گذشته رقابت تنگاتنگی با حزب لیکود نتانیاهو داشته است، بعدازظهر دوشنبه به آمریکا آمد تا با ترامپ دیدار کند.

این اولین بار است که یک سیاستمدار اسرائیلی - که سمت دولتی ندارد، در فصل انتخابات در جلسه خصوصی با رئیس جمهوری آمریکا شرکت می‌کند.

هفته گذشته یک منبع به رویترز گفت ترامپ هم نتانیاهو و هم گانتس را دعوت کرده و در جریان جزئیات طرح خود قرار داده تا در آستانه انتخابات سراسری اسرائیل- که انتظار می‌رود رقابت در آن تنگاتنگ باشد، چنین القا نشود که او از یکی از دو نامزد حمایت می‌کند.

گانتس پس از ورود به واشینگتن گفت که امیدوار است روابط خوبی بین رئیس جمهوری آمریکا و او ایجاد شود و به درک خوبی از مسائل برسند.

گانتس گفت «من مشتاقانه منتظرم تا با رئیس جمهوری که نهایت رابطه دوستانه را با دولت اسرائیل داشته است دیدار کنم و در مورد موضوعی که برای دولت اسرائیل بسیار مهم است و پیامدهای ملی، استراتژیک و امنیتی دارد، صحبت کنیم.»

کاخ سفید امیدوار است که اگر ترامپ بتواند حمایت نتانیاهو و گانتس را از این طرح جلب کند، روند اجرای آن تسریع شود.

یک مقام آمریکایی به آسوشیتد پرس گفته است که ترامپ قبل از اعلام این طرح می‌خواهد بداند که آیا نتانیاهو و گانتس هر دو از آن حمایت می‌کنند.

به گفته این مقام، پیام ترامپ برای این دو مقام اسرائیلی این است: «شش هفته وقت داریم تا این طرح را عملی کنیم، البته اگر شما بخواهید.»

تحلیل‌گران معتقدند زمان اعلام این طرح سیاسی است.

رئیس جمهوری ترامپ، در سایه محاکمه استیضاح در سنا به سوی انتخابات گام برمی‌دارد و می‌خواهد جایگاه خود را به عنوان یک دولتمرد بین‌المللی تثبیت کند.

در عین حال، نتانیاهو برای بقای سیاسی خود می‌جنگد. او پس از متهم شدن به کلاهبرداری، خیانت در امانت و دریافت رشوه در سه پرونده فساد، اکنون سخت مبارزه می‌کند تا دوباره انتخاب شود.

به دلیل اتهامات علیه نتانیاهو، حزب سفید و آبی میانه‌رو گانتس، پیشنهاد ائتلاف با حزب او برای تشکیل حکومت جدید را رد کرده است اما اگر توافق صورت بگیرد، گرفتن چنین موضعی برای این حزب بسیار دشوار خواهد بود.

پس از دو انتخابات قبلی، گانتس و نتانیاهو هیچ‌یک نتوانسته‌اند اکثریت لازم را برای تشکیل دولت در پارلمان به دست بیاورند، مگر اینکه با هم ائتلاف کنند.

در جریان دو انتخابات قبلی، ترامپ به نتانیاهو لطف سیاسی داشته است؛ از جمله اینکه حاکمیت اسرائیل بر منطقه تحت اشغال جولان را به رسمیت شناخته است.

اما، هیچ یک از این اقدامات نتوانسته است به طور موفقیت‌آمیزی به انتخاب دوباره این رهبر اسرائیلی کمک کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه