پرواز موفقیت‌آمیز بزرگ‌ترین هواپیمای دو موتوره جهان

خط هوایی امارات ۱۱۵ فروند بوئینگ ۷۷۷ ایکس سفارش داده است

بویینگ ۷۷۷ به مدت ربع قرن یکی از هواپیماهای آشنای فرودگاه‌های جهان بود - REUTERS/Terray Sylvester

آسمان ایالت واشینگتن در روز شنبه ۲۵ ژانویه، شاهد صحنه‌ای تاریخ‌ساز برای صنعت هواپیمایی بود و آن هم بر زمین ‌نشستن بی‌خطر بزرگ‌ترین جت دو موتوره در پی نخستین پروازش بود.

بویینگ ۷۷۷ ایکس را برای حمل ۴۲۶ مسافر در دو درجه‌بندی طراحی کرده‌اند و شرکت هواپیمایی بریتانیا آن را سفارش داده است تا جانشین ۷۴۷ جمبو شود.

پرواز آزمایشی حالت تا سه نشه، بازی نشه، داشت. نخستین پرواز قرار بود روز پنج‌شنبه از محل کارخانه در اورت ایالت واشینگتن انجام گیرد که به جمعه افتاد. اما به علت وزش باد مخالف هیچ کدام انجام نگرفت. هواپیما می‌بایست به سمت شمال پرواز می‌کرد که از مناطق پرجمعیت دور باشد.

سرانجام روز شنبه در ساعت ۱۰.۰۷ صبح به وقت محلی، پرواز بی.‌او.ای یک به فرماندهی سرخلبان‌های آزمایش ون چینی و کریگ بومبن آغاز شد. بویینگ ۷۷۷ ایکس به سمت شرق به پرواز درآمد و حدود چهار ساعت در آسمان باقی ماند.

سپس هواپیما مقداری مسیر حرکت خود را تغییر داد و به سمت جنوب غربی و منطقه مونت رینیر پرواز کرد تا برای گرفتن عکس‌های تبلیغاتی دوری بزند و درنهایت هم در میان کف‌زدن‌های پر سر و صدای کارمندان شرکت هواپیماسازی بویینگ در بویینگ فیلدِ سیاتل به زمین نشست.


Reuters

بعد از انجام گرفتن این پرواز، شرکت ایرباس - که رقیب سرسخت بویینگ است، در توییتر نوشت: «مبارک باد نخستین پرواز ۷۷۷ ایکس برای شرکت هواپیماسازی بویینگ. دستاورد بزرگی بود!»

بویینگ ۷۷۷ به مدت ربع قرن یکی از هواپیماهای آشنای فرودگاه‌های جهان بود. در نوع ایکس بدنه اندکی پهن‌تر است، موتورها خیلی بزرگ‌تر هستند و بال‌ها خیلی پهن‌تر(۷۰.۵ متر پهنا) هستند.

چنین پهنای بالی سبب می‌شود که ۷۷۷ ایکس همانند سوپرجمبو در رده «ایکائو شناسه اف» قرار گیرد و در فرودگاه‌های بسیار محدودی قابل استفاده باشد.

برای رفع این محدودیت نوک‌بال‌های ۷۷۷ ایکس را جمع‌شو درست کرده‌اند تا هنگام خزش هواپیما قابل بالا بردن باشند و طول بال به ۶۳.۵ متر کاهش یابد، یعنی همانند بویینگ‌های کنونی ۷۷۷-۳۰۰.

به گفته بویینگ، به لطف دگرگونی‌های بنیادی جدیدی که در موتورها و آیرودینامیک ۷۷۷ ایکس صورت گرفته در قیاس با هواپیمای بسیار موفق ایرباس ۳۵۰، مصرف سوخت و آلایندگی آن ۱۰ درصد کم‌تر است و هزینه‌های عملیاتی آن هم ۱۰ درصد کم‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است این هواپیما جانشین جمبو جت بویینگ ۷۴۷ شود - که همین هفته برای نیم قرن پرواز آن در مسیر هیترو و لندن جشن گرفتند، و هم‌چنین جای خالی ایرباس ای۳۸۰ سوپرجمبو را - که بازنشسته شده است، در ناوگان این شرکت هواپیمایی پر کند.

پیکربندی‌های کوچک‌تری هم از ۷۷۷ ایکس وجود دارد که عبارتند از پیکربندی ۸ ایکس با ۳۸۴ صندلی و ۹ ایکس با ۴۲۶ صندلی.

قیمت‌بندی برای جت بزرگ ۴۴۲ میلیون دلار(۳۳۸ میلیون پوند) است. انتظار می‌رود هزینه کرایه هر فروند صفر کیلومتر آن هم ماهی حدود ۱.۵ میلیون دلار(۱.۱۵ میلیون پوند) یعنی روزی ۳۸هزار پوند باشد.

شرکت هواپیمایی امارات با سفارش دادن ۱۱۵ فروند، مشتری پیشتاز است و شرکت هواپیمایی قطر هم ۶۰ فروند از آن را سفارش داده است.

رقیب‌شان در خلیج‌فارس، یعنی شرکت هواپیمایی اتحاد ابوظبی، ابتدا ۲۵ فروند سفارش داده بود که در آن اما و اگر وجود دارد، زیرا این شرکت هواپیمایی دچار زیان‌دهی سنگینی شده و در تلاش است هزینه‌های خود را کاهش دهد.

شرکت کاتای پاسیفیک هنگ‌کنگ ۲۱ فروند و شرکت‌های هواپیمایی آل نیپون ژاپن، لوفت‌هانزای آلمان و سنگاپور هم هرکدام ۲۰ فروند سفارش داده‌اند. تعداد سفارش شرکت هواپیمایی بریتانیا هم ۱۸ فروند است.

این شرکت‌های هواپیمایی همگی جزو «گروه برترین‌های» جهان هستند اما تا کنون هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی ایالات متحده مستقیماً بویینگ ۷۷۷ ایکس سفارش نداده است.

این پرواز آزمایشی موفق سبب شده است که بویینگ ۷۳۷ ماکس به طور موقت از زیر ذره‌بین خارج شود. این جت باریک‌پیکر را به مدت بیش از ۱۰ ماه زمین‌گیر کرده‌اند، زیرا در سانحه‌هایی که برای شرکت‌های هواپیمایی اتیوپی و لیون‌ایر پیش آورده است، خلبان نتوانسته بود با نرم‌افزار جدید واپایش پرواز جلوی سانحه را بگیرد.

بویینگ در تقلا بوده است که سازمان هواپیمایی فدرال (اف‌ای‌ای) ایالات متحده و همتایان آن در جهان را متقاعد کند که با روزآوری‌های انجام‌گرفته، خطر را برطرف کرده است.

اما هفته پیش این شرکت هواپیماسازی پذیرفت که هواپیمای ۷۳۷ ماکس، شش ماه دیگر هم پرواز تجاری انجام ندهد.

بویینگ در ابتدا پیش‌بینی کرده بود که ۷۳۷ مکس در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ پرواز را ازسرگیرد.

اما اکنون برآورد بویینگ آن است که مکس در «اواسط سال ۲۰۲۰ از حالت زمین‌گیر خارج شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان