آمریکا در واکنش به مرگ ناوالنی تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه وضع می‌کند

شماری از دولت‌های اروپایی، از جمله فرانسه، آلمان، هلند، سوئد، و اسپانیا، در واکنش به مرگ ناوالنی سفیران ‏روسیه را احضار کردند

سه روز پس از مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، مخالف و منتقد سرسخت کرملین، کاخ سفید اعلام کرد که قصد دارد تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۰ فوریه (اول اسفند)، اعلام کرد که به‌زودی از تحریم‌های گسترده علیه روسیه رونمایی خواهد کرد، اما به جزئیات بیشتری در مورد این تحریم‌ها اشاره نکرد. 

کربی این تحریم‌ها را، که قرار است جمعه این هفته اعلام شود، در ادامه تحریم‌های گسترده‌ای دانست که آمریکا از شروع حمله نیروهای نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ علیه روسیه اعمال کرده است.

به گفته کربی، تحریم‌هایی که قرار است در دومین سالگرد شروع جنگ روسیه در اوکراین علیه روسیه اعمال شود «به‌طور خاص با تحریم‌های بیشتری در پیوند با مرگ ناوالنی تکمیل خواهد شد.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که مسئولیت نهایی مرگ ناوالنی به عهده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی مرگ ناوالنی، که در حال گذراندن نوزده سال محکومیت در زندانی دورافتاده در روسیه در نزدیکی قطب شمال بود، جامعه بین‌المللی انگشت اتهام را به سوی کرملین نشانه گرفت و خواستار تحقیق مستقل درباره چگونگی مرگ این چهره صاحب‌نام مخالف پوتین شد. جو بایدن به‌صراحت ولادیمیر پوتین را «مسئول» مرگ ناوالنی اعلام کرد. اعضای ارشد کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نیز پوتین را محکوم کردند.

کرملین دست داشتن در مرگ ناوالنی را رد کرده و ادعاهای غرب دراین‌باره را «ناپذیرفتنی» خوانده است.

یولیا، بیوه ناوالنی که متعهد شده است کار شوهرش را ادامه دهد، در پاسخ به واکنش منفی سخنگوی کرملین به اتهام «دست داشتن» پوتین در مرگ ناوالنی، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اصلا نمی‌دانم سخنگوی یک قاتل چطور درباره سخنان من اظهارنظر می‌کند.» او پیش‌ از این نیز از جامعه جهانی خواسته بود که یک‌صدا رژیم ولادیمیر پوتین را مسئول مرگ همسرش الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، بدانند.

هم‌زمان، اتحادیه اروپا نیز خود را آماده اعمال تحریم‌های تازه‌ علیه روسیه می‌کند. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه اعلام کرد که با توجه به مرگ ناوالنی، اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه پیشنهاد خواهد کرد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا، که روز دوشنبه سیزدهمین دور تحریم‌ها علیه روسیه را تصویب کردند، به راه‌های مقابله با روسیه و وضع چهاردهمین دور تحریم‌ها علیه روسیه در هفته‌های آینده می‌اندیشند.

واکنش‌های جهانی به مرگ مشکوک ناوالنی همچنان ادامه دارد. وزارت خارجه لهستان نیز روز سه‌شنبه سفیر روسیه را احضار کرد. یک روز پیش از آن، شماری از دولت‌های اروپایی، از جمله فرانسه، آلمان، هلند، سوئد، و اسپانیا، دیپلمات‌های سفارتخانه‌های روسیه در آن کشورها را برای توضیح درباره مرگ ناوالنی احضار کردند.

در عین حال، جسد ناوالنی ۴۷ ساله هنوز به خانواده‌اش تحویل داده نشده است. مادر او در نخستین اظهار‌نظر پس از مرگ پسرش از ولادیمیر پوتین خواست که جسد ناوالنی را «فوری» تحویل دهد.

بیشتر از جهان