نشست چهارجانبه قاهره؛ پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و گروه حماس

«این نشست به‌منظور برطرف کردن کاستی‌های باقی‌مانده در طرح توافقی است که جنگ غزه را برای شش هفته متوقف خواهد کرد»

در حالی که نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره گسترش عملیات‌ ارتش اسرائیل در رفح، در جنوب نوار غزه، همچنان ادامه دارد، روز سه‌شنبه روسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، مصر، ایالات متحده آمریکا و نخست‌وزیر قطر در قاهره، پایتخت مصر، گرد هم آمدند تا درباره طرح توافق جدیدی میان دولت اسرائیل و نمایندگان حماس برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و توقف جنگ در غزه رایزنی داشته باشند.

مذاکرات چهارجانبه روز سه‌شنبه در قاهره پشت درهای بسته برگزار شد، اما روزنامه‌تایمز اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه ۱۳ فوریه، ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، به‌نقل از دو منبع آگاه که به‌طور مستقیم از روند مذاکرات آگاهی دارند نوشت نمایندگان حماس و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.

به‌گفته یک مقام ارشد مصری، مذاکرات قاهره که با حضور دیوید بارنیا، رئیس موساد، و رونن بار، رئیس شین‌بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل)، انجام شد به‌طور مشخص روی تدوین پیش‌نویس نهایی یک وقفه شش هفته‌ای در جنگ غزه با هدف آزادی گروگان‌ها و تضمین کمک‌های انسان‌دوسته متمرکز بوده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، نیز از برگزاری نشست قاهره استقبال کرد و گفت: «از تداوم مذاکرات در مصر خرسندیم. این مذاکرات سازنده‌اند و در جهت درستی حرکت می‌کنند.»

به‌گفته این مقام ارشد مصری، در این طرح طرفین همچنین متعهد شده‌اند که مذاکرات را با هدف آتش‌بس دائمی ادامه دهند.

در این میان، روزنامه تایمز اسرائیل به‌نقل از یک دیپلمات غربی در پایتخت مصر نوشت طرح توافقی برای یک وقفه شش هفته‌ای در جنگ غزه روی میز است اما هنوز نهایی نشده است و کارهای بیشتری باید انجام شود. به‌گفته این دیپلمات غربی، نشست چهارجانبه روز سه‌شنبه در قاهره به‌منظور برطرف کردن نواقص و کاستی‌های باقی‌مانده تشکیل شد.

در همین حال، یکی از مقام‌های حماس شامگاه سه‌شنبه به الشرق گفت: «جنبش و جناح‌های فلسطینی در انتظار نتایج مذاکرات در قاهره‌اند و از هر گفت‌وگو و ابتکاری که به توقف جنگ در نوار غزه منجر شود، استقبال می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها از نتایج مثبت مذاکرات روز سه‌شنبه در قاهره در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده بود تا شکست کامل حماس در نوار غزه عملیات نظامی ارتش اسرائیل ادامه خواهد یافت.

نتانیاهو هفته گذشته به صراحت گفت نیروهای اسرائیلی برای گسترش عملیات در رفح دستورهای لازم را دریافت کرده‌اند.

در این میان، رسانه‌های داخلی در مصر اعلام کردند در کنار نشست چهار جانبه قاهره، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، با ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا)، دیوید بارنئا، رئیس سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد)، و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، دیدار و گفت‌وگو داشته‌ است. قطر میزبان شماری از رهبران اصلی حماس است و از ابتدای شروع جنگ در نوار غزه در کنار آمریکا، مصر تلاش کرده است که نقش میانجی در مذاکرات میان دولت اسرائیل و نمایندگان حماس را داشته باشد.

حضور مصر در مذاکرات چهارجانبه قاهره از این جهت اهمیت دارد که گذرگاه رفح در شمال شرقی این کشور تنها مسیر زمینی به نوار غزه محسوب می‌شود که در کنترل ارتش اسرائیل نیست. گذرگاه رفح محل ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به داخل نوار غزه است.

از هفته گذشته، هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی از احتمال حمله ارتش اسرائیل به رفح، ارتش مصر حضور نظامی خود در امداد مرز رفح را تقویت کرده است. مقام‌های مصری بارها به دولت اسرائیل درباره کوچ اجباری ساکنان غزه به مصر هشدار داده‌اند.

بیشتر از جهان