سازمان پیمان امنیت جمعی: حضور داعش و تی‌تی‌پی در شمال افغانستان افزایش یافته است

به گفته آندری سردیوکوف، قاچاق بی‌رویه مواد مخدر و توزیع غیرقانونی سلاح به این تهدیدها افزوده است

یک سرباز تاجیک در حال مرزبانی در مرز تاجیکستان و افغانستان‌ــ MUSADEQ SADEQ/AFP

سازمان پیمان امنیت جمعی یا سی‌اس‌تی‌او (CSTO) با ابراز نگرانی از افزایش فعالیت داعش خراسان و سایر گروه‌های تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در مرز افغانستان و تاجیکستان، اعلام کرد که شبکه اردوگاه‌های آموزشی این گروه‌ها در منطقه یادشده در حال گسترش است. 

خبرگزاری تاس روسیه روز چهارشنبه ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) به نقل از آندری سردیوکوف، رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی، در گزارشی به افزایش بی‌سابقه تعداد شبه‌نظامیان داعش در نزدیکی مرز جنوبی تاجیکستان پرداخت. 

سردیوکوف که در یک نشست خبری در مسکو سخن می‌گفت، تاکید کرد: «تهدید اصلی برای ثبات در آسیای میانه سازمان‌های تروریستی و افراطی بین‌المللی از جمله داعش و القاعده (که روسیه هردو را تحریم کرده) و سایر گروه‌ها تروریستی‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، وجود این تهدیدها به‌ویژه حضور ستیزه‌جویان داعش و تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در نزدیکی مرز جنوبی تاجیکستان اثبات شده است. 

این مقام نظامی ارشد سازمان پیمان امنیت جمعی افزود که افزایش مهاجرت‌ها در افغانستان به علت «سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی» همراه با بحران وضعیت اقتصادی در این کشور ممکن است سبب وخیم‌تر شدن اوضاع شود. او در ادامه به قاچاق بی‌رویه مواد مخدر و توزیع غیرقانونی سلاح اشاره کرد و آن‌ها را از مسائل دیگری خواند که بر وضعیت منطقه تاثیر منفی گذاشته‌اند.

آندری سردیوکوف تصریح کرد: «گروه‌های اصلی جنگجویان خارجی در استان‌های شمالی افغانستان متمرکز شده‌اند و شبکه اردوهای آموزشی صحرایی برای چنین گروه‌هایی در حال گسترش است.»

پیش از این، گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تروریسم و تهدیدهای ناشی از آن در جهان که اواخر ژانویه منتشر شد، هم اشاره کرده بود که روابط طالبان و القاعده همچنان تنگاتنگ و نزدیک است و القاعده با ایجاد اردوگاه‌های آموزشی در مناطق مختلف و بر پا کردن یک انبار اسلحه در پنجشیر، در افغانستان آزادانه فعالیت می‌کند.

بر اساس این گزارش، «طالبان همچنان می‌کوشند روابطشان را با القاعده پنهان کنند اما برخی فرماندهان عملیاتی طالبان از لحاظ ایدئولوژیکی و شیوه عمل با القاعده نقاط اشتراک زیادی دارند».

در این گزارش آمده بود که القاعده هشت اردو و چند مدرسه آموزشی در بخش‌های متعدد افغانستان برپا کرده که از این میان، چهار اردوگاه در غزنی، پروان، لغمان و ارزگان است و یک انبار اسلحه این گروه در پنجشیر قرار دارد.

بیشتر از جهان