خبرنگار اهل افغانستان به‌دلیل اقدام به عبور غیرقانونی از مرز روسیه به دو سال زندان محکوم شد

کبری حسنی قصد داشت از بندر سن پترزبورگ به سمت اروپا سفر کند که پلیس روسیه او را بازداشت کرد

کبرا حسنی در دادگاه سن پترزبورگ - @PetrosVarelas/X

رسانه محلی فونتانکا در سن پترزبورگ روسیه روز چهارشنبه، ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن)، گزارش داد که کبری حسنی، خبرنگار اهل افغانستان، به‌اتهام عبور غیرقانونی از مرز روسیه به دو سال زندان محکوم شده است.

به گزارش این رسانه‌، دادگاه سن پترزبورگ با منظور کردن دو سالی که کبری حسنی در یک مرکز مراقبت بوده است، اعلام کرد که مدت محکومیت او به پایان رسیده است. با این حال، او از دریافت پناهندگی در روسیه محروم شده است و در خطر اخراج به افغانستان قرار دارد.

کبری حسنی، که پیشینه کار با یک شبکه تلویزیونی در افغانستان دارد، پس از فروپاشی دولت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و سلطه طالبان بر آن کشور، از افغانستان بیرون رفت. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، او نخست با دریافت اجازه‌ تحصیل از یکی از دانشگاه‌های کی‌یف به اوکراین رفته است.

پس از آغاز جنگ اوکراین، او از راه ارتباطی قاچاقچیان انسان قصد داشت به لهستان برود، اما قاچاقچیان او را از مرزهای سرزمین‌های اشغالی وارد خاک روسیه کردند و او در آنجا دستگیر شد. به گزارش رسانه سن پترزبورگ، حسنی در روسیه با گروه دیگری از دلالان تماس گرفت و از آنان خواست که او را از طریق سن پترزبورگ به اروپا ببرند. اما او و دیگر اعضای گروهی که قصد سفر به اروپا داشتند در نزدیکی بندر سن پترزبورگ بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون، با وجود اینکه این خبرنگار افغان وضع دشوار امنیتی زنان و به‌ویژه زنان خبرنگار در افغانستان را در دادگاه شرح داده است، دولت روسیه از اعطای پناهندگی به او خودداری کرده است. هرچند دادگاه هنوز حکم قطعی برای اخراج او صادر نکرده است، نداشتن جواز اقامت و محکوم شدن در دادگاه او را در لبه پرتگاه اخراج قرار داده است.

این در حالی است که در دو سال و شش ماه گذشته، پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، صدها خبرنگار در آن کشور به‌جرم اطلاع‌رسانی و تهیه و انتشار برنامه‌ها یا دیدگاه‌های انتقادی علیه طالبان بازداشت و شکنجه شده‌اند. علاوه بر این، صدها خبرنگار زن از ترس انتقام‌جویی طالبان کارشان را ترک کرده و حتی از کشور خارج شده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش سالانه‌اش در دسامبر ۲۰۲۳ گفت که در آن سال دست‌کم ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران را، از جمله بازداشت و شکنجه و تهدید، ثبت کرده است.

بیشتر از جهان