دیدار جو بایدن و پادشاه اردن؛ آمریکا بر توقف شش هفته‌ای جنگ غزه تاکید دارد

رئیس‌جمهوری آمریکا: این توافق با توقف دست‌کم شش هفته‌ای در جنگ آغاز می‌شود و پس از آن می‌توانیم برای ایجاد طرحی پایدارتر وقت بگذاریم

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه دوازدهم فوریه گفت که ایالات متحده برای توقف شش‌هفته‌ای درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس به عنوان گامی به سوی آتش‌بس طولانی‌تر در غزه تلاش می‌کند.

به گزارش رویترز، بایدن و ملک عبدالله، پادشاه اردن، پس از گفت‌وگوهایی دوجانبه در کاخ سفید، درباره فهرستی از چالش‌های موجود در منطقه از جمله حمله زمینی احتمالی اسرائیل به جنوب غزه و تهدید وقوع یک فاجعه انسانی در میان غیرنظامیان فلسطینی سخنرانی کردند.

بایدن که در روزهای گذشته از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به دلیل بی‌توجهی به توصیه‌هایش خشمگین است، گفت که ایالات متحده و متحدانش در منطقه در حال کار روی توافقی برای توقف درگیری‌ها به منظور آزادی گروگان‌های غزه و افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که این توافق با توقف دست‌کم شش هفته‌ای جنگ آغاز می‌شود «و پس از آن می‌توانیم برای ایجاد طرحی پایدارتر وقت بگذاریم».

ملک عبدالله نیز پس از سخنرانی بایدن، بر درخواستش مبنی بر برقراری یک آتش‌بس گسترده تاکید کرد. او گفت: «ما نمی‌توانیم کنار بایستیم و اجازه دهیم این روند ادامه پیدا کند. اکنون به یک آتش‌بس پایدار نیاز داریم و این جنگ باید پایان یابد.»

این دیدار در حالی برگزار شد که بایدن به طور فزاینده‌ای از اسرائیل خواسته است بدون برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی، به رفح حمله نکند. رئيس‌جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه با نتانیاهو گفت‌وگو و تاکید کرد که «عملیات نظامی در رفح بدون برنامه‌ای معتبر و اجرایی به منظور تضمین امنیت و حمایت از بیش از یک میلیون نفری که آنجا پناه گرفته‌اند، نباید ادامه یابد.»

ملک عبدالله قبل از شروع سفر به پایتخت‌های غربی، در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شرکت کرد؛ اقدامی که نشان داد او خواهان فشار بر اسرائیل به منظور از بین رفتن محدودیت در تلاش‌های امدادرسانی به فلسطینی‌ها است.

از زمانی که گروه شبه‌نظامی حماس روز هفتم اکتبر حمله‌ای را در جنوب اسرائیل آغاز کرد و یک هزار و ۲۰۰ نفر را کشت، تیم جو بایدن تلاش می‌کند برای توقف درگیری‌ها و تضمین آزادی گروگان‌های در دست حماس گام بردارد، اما تاکنون نتیجه خاصی حاصل نشده است.

در همین حال مقام‌های بهداشتی فلسطین تخمین می‌زنند که بیش از ۲۸ هزار نفر در غزه بر اثر حمله اسرائیل کشته شده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، شمال غزه به دلیل عملیات ارتش اسرائیل «کاملا ویران» شده است و در جنوب نیز حدود دو میلیون نفر با آوارگی و گرسنگی دست‌به‌گریبان‌‌ و به کمک‌های سازمان ملل متکی‌اند.

در حالی که انتقاد از اسرائیل در میان رهبران کشورهای غربی در حال افزایش است، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در دیدار با مارک روته، نخست‌وزیر هلند، تاکید کرد که اسرائیل «گردان‌های ترور در رفح را آرام نخواهد گذاشت» و این جنگ تا «پیروزی کامل اسرائیل بر حماس» ادامه خواهد یافت.

روته نیز اوایل دوشنبه با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، خواستار کاهش سریع و قابل‌توجه عملیات اسرائیل در غزه شد. او هشدار داد که عملیاتی گسترده در رفح «عواقب انسانی فاجعه‌باری» خواهد داشت و خواستار آتش‌بس فوری شد که به تشکیل کشور فلسطین ختم شود.

بیشتر از جهان