واکنش کاخ سفید و استولتنبرگ به اظهارات ترامپ درباره لزوم تعهد کشورها به پرداخت حق عضویت در ناتو

دونالد ترامپ در اظهارات اخیرش گفت که همه کشورهای عضو ناتو باید حق عضویت خود را بپردازند تا حمایت شوند

ناتو از اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره لزوم تعهد کشورها به پرداخت حق عضویت در ناتو انتقاد کرد و مدعی شد که چنین رویکردی «سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتر قرار می‌دهد».

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری سابق و داوطلب نامزدی مجدد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شامگاه شنبه، ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن)، در جمع هوادارانش در شهر کانوی ایالت کارولینای جنوبی، تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو ملزم به پرداخت حق عضویت خود در این ائتلاف نظامی‌اند، و افزود که روسیه می‌تواند با اعضای ناتو که سهمیه بودجه دفاعی خود را پرداخت نمی‌کنند، «هر طور که می‌خواهد رفتار کند».

در گردهمایی کارولینای جنوبی، ترامپ به خاطره‌اش از گفت‌وگو با رهبر یکی از کشورهای عضو ناتو اشاره کرد و گفت که رهبر یک «کشور بزرگ» از او سوال کرده است که در صورت حمله روسیه، آیا ناتو از آن کشور حمایت خواهد کرد یا خیر. 

ترامپ بدون نام بردن از آن کشور، گفت: «در جواب گفتم اگر پرداخت سهمیه دفاعی‌تان به تعویق افتاده، خیر، من از شما محافظت نمی‌کنم. در واقع، آن‌ها [روسیه] را ترغیب می‌کنم تا هر طور که بخواهند رفتار کنند. شما باید حق عضویتتان را پرداخت کنید.» 

ناتو در پاسخ به این اظهارات گفت که این اتحاد نظامی «آماده و قادر به دفاع از تمامی اعضا است و هرگونه حمله به [هریک از اعضای] ناتو، با پاسخ متحد و نیرومند این اتحاد دفاعی همراه خواهد بود.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: «هرگونه اظهارنظر مبنی بر حمایت نکردن متحدان از یکدیگر، امنیت ما و ایالات متحده را به خطر می‌اندازد و سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر مضاعف قرار می‌دهد.»

استولتنبرگ افزود: «انتظار دارم فارغ ازاینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، ایالات متحده متحد قوی و متعهد ناتو باقی بماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات ترامپ احتمالا موجب افزایش نگرانی اروپا درباره احتمال قطع حمایت نظامی و مالی آمریکا از اوکراین، در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، شده است.

رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا مدت‌ها است که از ناتو انتقاد می‌کند و هشدار داده است که آمریکا را از این ائتلاف نظامی خارج خواهد کرد. ارزیابی «بنیادین ماموریت و هدف ناتو»، از تعهدات کارزار انتخاباتی او است.

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، در تلاش برای اطمینان بخشیدن به دیگر اعضای ناتو، ژانویه سال جاری لایحه دفاعی‌ای به ارزش ۸۸۶ میلیون دلار امضا کرد که هدفش ممانعت از خروج یکجانبه  آمریکا از ناتو است.

کاخ سفید اظهارات ترامپ را «منزجرکننده و مغشوش» توصیف کرده است. اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید، شامگاه شنبه در بیانیه‌ای گفت: «تشویق‌ رژیم‌های آدمکش به حمله به نزدیک‌ترین متحدان ما، امنیت ملی آمریکا، ثبات جهانی و اقتصاد ایالات متحده را به خطر می‌اندازد.»

بیتس گفت: «رئیس ‌جمهوری بایدن به جای دعوت به جنگ و ترویج هرج‌ومرج، به تقویت رهبری آمریکا و دفاع از منافع امنیت ملی ما ادامه خواهد داد.

این اظهارات رئیس ‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد جدی راه‌یافتن دوباره به کاخ سفید، و نیز سخنان دبیرکل ناتو و سخنگوی کاخ سفید، در حالی بیان شده است که جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و کمک‌های نظامی و مالی دولت بایدن به اوکراین، انتقادها و مخالفت‌هایی در میان مالیات‌دهندگان آمریکا و قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره برانگیخته است. منتقدان می‌گویند که کمک‌های آمریکا به [کشورهای درگیر با] جنگ‌های بی‌پایان، از جمله جنگ روسیه و اوکراین، باید محدود شود. 

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، ائتلاف نظامی-دفاعی متشکل از ۳۰ کشور است که پس از جنگ دوم جهانی و در سایه تلاش آمریکا و متحدانش برای مقابله با نفوذ شوروی در اروپا و فراتر از آن، تشکیل شد. 

بر اساس مقررات داخلی ناتو، حمله به هر یک از کشورهای عضو، حمله به کل ائتلاف تلقی می‌شود و مستلزم واکنش جمعی است. 

دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، یکشنبه درباره [احتمال تغییر] اعلام همبستگی آمریکا با دیگر کشورهای عضو ناتو در مقابله با جنگ روسیه، ابراز نگرانی کرد و گفت: «جنگ پشت مرزهای ما است.» 

توسک گفت:‌«باید بدانیم که اتحادیه اروپا در مسائل دفاعی ناتوان است و نمی‌تواند غول اقتصادی و مدنیت باشد، زیرا جهان تغییر کرده است.» 

همزمان آندری دودا، رئیس ‌جمهوری لهستان، که متحد اپوزیسیون راستگرای این کشور است و در دوران ریاست جمهوری ترامپ، روابط دوستانه‌ای با او داشت، در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس نوشت که «فارغ از اینکه چه کسی در لهستان یا ایالات متحده بر سر قدرت است، اتحاد لهستان و آمریکا باید قوی بماند».

اعضای ناتو در ۲۰۱۴ متعهد شدند که تا ۲۰۲۴ دو درصد از تولید خالص ملی خود را به بودجه دفاعی ناتو اختصاص دهند. بر اساس ارزیابی ناتو در اوایل ۲۰۲۳، ۱۰ کشور از ۳۰ کشور عضو در آن زمان به میزان دو درصد نزدیک شده بودند و ۱۳ کشور یک‌ونیم درصد یا کمتر پرداخت می‌کردند.

ناتو گفته است که تا ۲۰۲۲، هفت کشور به تعهد دو درصدی خود عمل کرده‌اند. تا ۲۰۱۴ فقط سه کشور از اعضای ناتو عضویت خود را کامل می‌پرداختند. حمله روسیه به اوکراین در ۲۰۲۲ باعث شد که برخی از اعضای ناتو، از جمله آمریکا، پرداخت‌های خود را افزایش دهند. 

دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در ۲۰۱۶ هشدار داده بود که آمریکا تحت رهبری او ممکن است تعهدات خود را در ناتو کنار بگذارد و فقط از کشورهایی دفاع کند که به تعهد پرداخت دو درصدی خود عمل می‌کنند. 

ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود از سازمان‌هایی مانند ناتو انتقاد کرده و از میلیاردها دلاری که ایالات متحده برای این ائتلاف نظامی خرج می‌کند، ابراز تاسف کرده است. 

وزارت خارجه آلمان در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس نوشت: «یکی برای همه و همه برای یکی. این شعار ناتو، امنیت بیش از ۹۵۰ میلیون نفر را تامین می‌کند.» 

روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، یکشنبه در یادداشت سردبیری‌اش از کشورهای اروپایی خواست که بودجه دفاعی خود را افزایش دهند. 

در این سرمقاله آمده است که اگر ترامپ رئیس ‌جمهوری شود، سخنانی چون اظهارات اخیر او «خطر گسترش جنگ پوتین را افزایش خواهد داد»، و «اروپایی‌ها برای مقابله، یک کار می‌توانند بکنند: همراستا و با جدیت، در امنیت نظامی خود سرمایه‌گذاری کنند».

بیشتر از جهان