نتایج انتخابات پاکستان اعلام شد؛ سرنوشت دولت بعدی هنوز مشخص نیست

نامزدهای وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان با گرفتن ۱۰۲ کرسی‌ پیشتاز انتخابات‌اند

کمیسیون انتخابات پاکستان روز یکشنبه، ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن)، نتایج رسمی انتخابات این کشور را  اعلام کرد و گفت که نامزدهای وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست‌وزیر سابق، بیشترین کرسی‌ها را در مجلس به دست آورده‌اند.

بر اساس اعلام این کمیسیون، نامزدهای وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان ۱۰۲ کرسی‌، نامزدهای حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز شریف ۷۵ کرسی، و نامزدهای حزب مردم پاکستان نیز ۵۴ کرسی به دست آورده‌اند. 

هیچ‌یک از سه حزب اصلی پاکستان نتوانسته است ۱۶۹کرسی لازم را برای تضمین اکثریت در پارلمان به دست آورد. بر این مبنا، هیچ‌یک از این احزاب به‌تنهایی قادر به تشکیل دولت نخواهد بود و مشخص نیست که چه کسی به مسند نخست‌وزیر آینده پاکستان تکیه خواهد زد.

نتایج رای‌گیری بیش از سه روز پس از بسته شدن صندوق‌های رای در انتخابات بسیار جنجالی پنجشنبه اعلام شد که با خشونت همراه بود و اتهاماتی مبنی بر احتمال تقلب در روند رای‌دهی مطرح می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامزدهای برخوردار از حمایت حزب تحریک انصاف پاکستان ادعا می‌کنند که در روند رای‌گیری تقلب شده است، اما مقام‌های دولت پاکستان این ادعاها را رد می‌کنند.

این حزب در روزهای گذشته خواهان تظاهرات مسالمت‌آمیز هوادارانش مقابل کمیسیون انتخابات و سایر ساختمان‌های دولتی شده بود. در پی این درخواست، هزاران نفر از هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان با انتقاد از تاخیر در اعلام نتایج انتخابات، در شهرهای مختلف کشور تظاهرات کردند. 

نواز شریف، نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب مسلم‌لیگ، که گمان می‌رود از حمایت ارتش پاکستان نیز برخوردار باشد، از احزاب دیگر خواسته است که برای تشکیل دولت وحدت ملی به او کمک کنند. اما ژنرال عاصم منیر، فرمانده قدرتمند ارتش، خواهان دوری نظامیان از سیاست‌های «آنارشی و قطبی‌سازی» شده و گفته است که پاکستان به ثبات نیاز دارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که دست‌کم دو حزب از احزابی که نامزدهای آن‌ها به مجلس راه‌یافته‌اند، برای تشکیل دولت آینده و تعیین نخست‌وزیر مجبور به ائتلاف شوند.

عمران خان که پنجشنبه از داخل زندان رای داد، حق صدور بیانیه و پیام سیاسی ندارد و هنوز پیام مشخصی از او منتشر نشده است. حساب رسمی عمران خان در شبکه اجتماعی ایکس که افراد نزدیک به او آن را اداره می‌کنند، پیام‌هایی ازپیش ضبط‌شده و گزارش‌های مربوط به نامزدهای برخوردار از حمایت حزب تحریک انصاف را منتشر می‌کند.

برگزاری انتخابات در پاکستان با وقوع حمله‌های تروریستی، کشته شدن نیروهای پلیس و شماری از رای‌دهندگان و ربوده شدن چند تن از ناظران انتخاباتی حزب تحریک انصاف همراه بود. وزارت کشور پاکستان در پایان روز پنجشنبه اعلام کرد که در «فصل انتخابات» ۵۱ حمله تروریستی در سطح کشور رخ داده است. براساس اطلاعیه وزارت کشور، ۶۵۰ هزار نیروی پلیس در روز انتخابات در حالت آماده‌باش بودند و نیروهای نظامی از شش هزار مرکز رای‌گیری در سراسر کشور محافظت می‌کردند.

بیشتر از جهان