مایک پومپئو از یک خبرنگار خواست اوکراین را روی نقشه پیدا کند

وزیر امور خارجه آمریکا به طور تلویحی گفت که اوکراین برای آمریکایی‌ها اهمیتی ندارد

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا-REUTERS/Luisa Gonzalez

بنا به گزارش‌ها، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده سر خبرنگاری داد زد و از او خواست ثابت کند می‌تواند اوکراین را روی نقشه‌ای بدون نام کشورها پیدا کند.

مری لوییز کلی، خبرنگار رادیوی عمومی ملی (National Public Radio) با آقای وزیر مصاحبه کرد و از آقای پمپئو پرسید اگر احساس می‌کند به ماری یوانوویچ، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین، یک عذرخواهی بدهکار است.

وزارت امور خارجه اکنون به خاطر نوع رفتار با خانم یوانوویچ قبل از پایان دادن به کار وی به عنوان سفیر ایالات متحده، مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین هفته گذشته نمایندگان دموکرات مجلس پیامک‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد خانم یوانوویچ احتمالا قبل از اخراج از کار خود در کی‌یف و بازگشت به واشنگتن، تحت نظر بوده است.

در طول مصاحبه آقای پمپئو به سوال مذکور پاسخ داد و گفت: «می‌دانید، من امروز قبول کردم به برنامه شما بیایم تا درباره ایران صحبت کنیم. و این کاری است که من بنا دارم انجام دهم. من به خوبی می‌دانم که سیاست دولت ما درباره اوکراین در طول سه سال گذشته بر چه منوال بوده است.»

و با فشار خانم کلی درباره مساله، آقای وزیر به دفعات خواست به مصاحبه پایان دهد و بلافاصله بعد از این سوال درباره اوکراین مصاحبه خاتمه یافت.

به گزارش رادیوی عمومی ملی، ظاهرا بعد از اتمام مصاحبه بوده که آقای پمپئو می‌ایستد، خم شده و برای چندین ثانیه در سکوت به چشمان خانم کلی خیره می‌شود و بعد اتاق را ترک می‌کند.

چند لحظه بعد، یکی از دستیاران وزیر از خانم خبرنگار می‌خواهد با وی و بدون دستگاه ضبط صوت به اتاق خصوصی آقای پمپئو در وزارت کشور برود. اما این دستیار ظاهرا هیچ اشاره‌ای نمی‌کند که این ملاقات خصوصی است و نباید علنی شود.

خانم کلی ادعا می‌کند بعد از ورود به اتاق به خاطر سوال پرسیدن درباره اوکراین، آقای پمپئو با استفاده از کلمات رکیک سرش داد می‌زند. به گفته خانم خبرنگار آقای وزیر همچنین از او می‌پرسد: «آیا فکر می‌کنی امریکایی‌ها اهمیتی به اوکراین می‌دهند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد آقای پمپئو از خانم کلی می‌خواهد اوکراین را روی نقشه‌ای نشان دهد و وقتی او می‌گوید می‌تواند این کار را انجام دهد «آقای وزیر از دستیارانش خواست نقشه‌ای بدون هر گونه نوشته برای‌شان بیاورند.»

خانم کلی در مصاحبه با سی‌ان‌ان افزود: «من به اوکراین اشاره کردم و او نقشه را کنار گذاشت و گفت «مردم درباره این ماجرا خواهند شنید.» و بعد رویش را برگرداند و گفت باید به کارهایش برسد، من هم دوباره به خاطر وقتی که در اختیار من گذاشت از او تشکر کرده و اتاق را ترک کردم.»

ایندیپندنت با وزارت امور خارجه ایالات متحده برای اظهارنظر در این باره تماس گرفته است. با این وجود، رادیوی عمومی ملی، نیویورک تایمز و سی‌ان‌ان هم با این وزارتخانه برای اظهار نظر تماس گرفته‌ ولی هیچ گونه پاسخی دریافت نکرده‌اند.

خانم یوانوویچ، دیپلمات ۳۳ ساله کارکشته، در ماه مه سال گذشته میلادی به ناگهان از کار خود در اوکراین فراخوانده شد که وی را تبدیل به چهره‌ای کلیدی در محاکمه استیضاح رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در مجلس سنا کرده است.

او سال گذشته شهادت داد که هدف کارزار حمله و افترای رودالف جولیانی، وکیلی شخصی آقای ترامپ و دو تن از همکاران او، لو پارنس و ایگور فرومن، قرار گرفته است. این دو همکار آقای جولیانی اکنون به اتهام نقض قوانین مالی در ارتباط با کارزارهای انتخاباتی محکوم شده‌اند.

سفیر سابق ایالت متحده در اوکراین همچنین شهادت داد احساس کرده از جانب آقای ترامپ «تهدید شده» است. رئیس‌جمهور نیز در توییتر خانم یوانوویچ را هدف حمله خود قرار داد.

© The Independent

بیشتر از جهان