اکثر آمریکایی‌ها نمی‌توانند موقعیت ایران را روی نقشه جهان تشخیص دهند

برخی از آنهایی که اخبار بحران بین ایران و آمریکا را دنبال می‌کنند هم نمی‌دانند ایران کجاست

تنها ۲۸ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی توانستند موقعیت ایران را تشخیص دهند/Freepik

طبق یک نظرسنجی جدیدی، فقط ۲۸ درصد شرکت‌کنندگان آمریکایی در این نظرسنجی توانستند محل ایران را روی نقشه نشان بدهند. در میدان تایمز نیویورک هم فقط یک نفر توانست جای ایران روی نقشه را به خبرنگار ایندیپندنت نشان دهد.

حتی اکنون که به نظر می‌رسد ایالات متحده در آستانه جنگ با ایران است، اکثر مردم آمریکا نمی‌دانند این کشور خاورمیانه‌ای در کجای جهان قرار دارد.

طبق نظرسنجی جدید گروه مورنینگ کنسلت، فقط ۲۸ درصد رای‌دهندگان ثبت شده می‌توانند در نقشه‌ای فاقد اسامی خاورمیانه، اروپا، آفریقای شمالی و آسیای جنوب مرکزی، جای ایران را نشان دهند.

فقط ۲۳ درصد پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی توانستند جای درست ایران را در نقشه کل جهان نشان دهند، و ۶۹ درصد عقیده داشتند که صدور فرمان کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، توسط دونالد ترامپ، جنگ با ایران را محتمل‌تر کرده است.

خبرنگار ایندیپندنت هم در بعد از ظهر سردی مجهز به یک نقشه بزرگ‌نمایی شده از منطقه خاورمیانه و یک ماژیک قرمز، راهی میدان تایمز نیویورک شد تا از مردم بخواهد که موقعیت جغرافیایی ایران را روی نقشه نشان دهند.

از حدود ده دوازده نفری که روز چهارشنبه در آزمون شرکت کردند فقط یک نفر توانست جای درست ایران را روی نقشه نشان دهد؛ او هم جوانی بود که می‌گفت اهل فرانسه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری، منطقه کلی اطراف ایران را نشان دادند. یکی افغانستان را و فرد دیگری هم ترکمنستان را نشان داد. حتی یک نفر هم عربستان را علامت‌گذاری کرد. زنی صربستان را نشان داد و مردی تند و سریع به فرانسه اشاره کرد و دور شد. زنی هم که مثل ملکه السا لباس پوشیده بود( شخصیت فیلم پویانمایی ملکه برفی، محصول والت‌دیسنی، که لابد اهل کشورهای اسکاندیناوی بود) روی چین انگشت گذاشت (چین را از روی نقشه بریدیم و به خودش هدیه دادیم.)

مردی روی مصر انگشت گذاشت و گفت، « ایران جایی در شرق آفریقا است». بعد هم که بیش‌تر پرسیدیم، گفت با آن که جای ایران را روی نقشه نمی‌داند ولی اخبار این بحران را دنبال می‌کند:«ماجرا را دنبال می‌کرده‌ام. اخبار را پی‌گیری می‌کنم و می‌دانم ایران چه جور جایی است... به نظرم ترامپ واقعاً گند زد.»

پرسیدیم، آیا ایالات متحده با ایران وارد جنگ می‌شود؟ پاسخ داد:« به نظرم الآن در حالت جنگی قرار داریم.»

زنی که با دوستانش از میشیگان برای سفر به نیویورک آمده بود، همان طور که داشت نقشه را وارسی می‌کرد، گفت: « گفتی ایران... ایران...؟» این گروه در نهایت افغانستان را برگزید که از سمت شرق با ایران هم‌مرز است.

آن‌ها هم از بالا گرفتن تنش‌ها نگران هستند و آن زن می‌گوید:« خیلی نگران هستیم. روی گوشی‌های ما هشدار هم فرستاده‌اند. بله نگران هستیم.»

زن دیگری هم که از مینه‌سوتا به نیویورک سفر کرده است، صربستان را نشان می‌دهد و می‌گوید:« به نوعی سعی کرده‌ام ماجرا را دنبال کنم... علاقه دارم.»

مردی که از کهنه‌سربازان نیروی دریایی است و می‌گوید در دهه‌ ۱۹۹۰ به خاورمیانه اعزام شده بوده است، اول گفت ایران روی نقشه نیست، و بعد که اطمینان یافت نقشه را دستکاری نکرده‌ایم، ترکمنستان را نشان داد.

مردی هم که با پسرانش به نیویورک سفر کرده است و به گفته خودش، یکی از پسرانش هم نظامی است، می‌گوید که «کمابیش» اخبار این بحران را دنبال می‌کرده است. این مرد در ادامه گفت: «در صورتی که لازم باشد، موافق چنین اقدامی هستم.» منظورش درگیری نظامی با ایران بود.

© The Independent

بیشتر از جهان