خلبان اوکراینی: کشتی جنگی روسی را با شهپاد غرق کردیم

اوکراین به‌طور فزاینده‌ای خواستار دریافت پهپادها و شهپادهای بیشتر است تا بتواند با روسیه در این زمینه رقابت کند

بر اساس یک مصاحبه نادر با واحد مخفی اوکراین که نیروی پشت حمله به کشتی روسی بود، این خلبان پهپادها می‌گوید که تنها شش پهپاد دریایی (شهپاد) برای غرق کردن کشتی موشک‌انداز روسی در هفته پیش کافی بود.

یکی از هدایت‌کنندگان این شهپادها به سی‌ان‌ان گفت که ۱۰ شهپاد «ام‌ای‌جی‌یو‌آر‌ای» در این حمله مورد استفاده قرار گرفت که شش فروند از آن‌ها کشتی جنگی روسیه را مورد اصابت قرار داد و در نهایت، باعث غرق شدن آن شد.

این نظامی اوکراینی به سی‌ان‌ان گفت: «شهپادهای «ام‌ای‌جی‌یو‌آر‌ای» تنها چند متر طول دارند و با جت‌اسکی کار می‌کنند اما برد بزرگی در حدود ۸۰۰ کیلومتر دارند که به واحد عملیات این امکان را می‌دهد تا شهپادهای خود را از مناطق وسیعی از خط ساحلی اوکراین علیه اهدافی در کریمه پرتاب کنند.»

این نظامی که با شماره «۱۳» شناخته می‌شود، یکی از اعضای یک واحد ویژه در آژانس اطلاعات دفاعی اوکراین است که با تعدادی از حمله‌ها به کریمه و خود روسیه مرتبط بوده است که اغلب از پهپادها و شهپادها برای هدف قرار دادن مواضع روسیه استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویری که اوکراینی‌ها منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که روس‌ها به سمت شهپادها (شناور هدایت‌پذیر از دور) شلیک می‌کنند قبل از اینکه دو شهپاد اوکراینی به کشتی جنگی روسی اصابت کنند و باعث انفجار مهیب شوند.

اوکراین به‌طور فزاینده‌ای خواستار دریافت پهپادها و شهپادهای بیشتر است تا بتواند با روسیه در این زمینه رقابت کند. کی‌یف در هفته‌های اخیر در یک رشته حمله‌های پهپادی اهداف استراتژیکی را در روسیه هدف حمله قرار داد و زیرساخت‌های نفت و گاز مسکو با حمله پهپادی به پاپانه نفتی روسیه در حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب سن‌پترزبورگ در معرض تهدید قرار گرفته است.

یک ژنرال ارتش اوکراین خواستار استفاده گسترده‌تر از پهپادها هم برای نجات جان سربازان اوکراینی و هم برای مقابله با برتری روسیه در تسلیحات و مهمات شده است.

از زمان تسلط روسیه بر کریمه در سال ۲۰۱۴ و بعد از تهاجم سال ۲۰۲۲ روسیه، اوکراین دیگر نیروی دریایی فعالی در دریای سیاه ندارد. اما غرق شدن کشتی نظامی روسی یک پیروزی دیگر در مبارزه اوکراین علیه ناوگان دریای سیاه روسیه به‌شمار می‌رود.

خلبان کنترل‌کننده شهپادها به سی‌ان‌ان گفته است که کار با پرنده‌های بدون سرنشین، ظریف و مثل کار یک جواهرساز است. او اضافه کرد که این شهپادها می‌توانند تا ۳۰۰ کیلوگرم هم مهمات انفجاری حمل کنند.

بیشتر از جهان