سازمان ملل در مورد سرکوب سیاسی در آستانه انتخابات پاکستان ابراز نگرانی کرد

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید موانعی برای حضور زنان و اقلیت‌های دینی در انتخابات پاکستان ایجاد شده است

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از محرومیت عمران خان در انتخابات و سرکوب حزب او ابراز نگرانی کرد - AFP

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از مقام‌های پاکستان خواست از اعمال خشونت علیه احزاب سیاسی و نامزدهای انتخابات دست بردارند و اطمینان حاصل کنند که انتخابات هشتم فوریه در این کشور آزاد و منصفانه برگزار می‌شود.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در این بیانیه گفت که تاکنون بیش از ۲۴ مورد حمله گروه‌های مسلح به اعضای احزاب سیاسی که قرار است در انتخابات پاکستان شرکت کنند، ثبت شده است. او افزود: «ما از تمام اعمال خشونت‌آمیز علیه احزاب سیاسی و نامزدها پیش از انتخابات پاکستان ابراز تاسف می‌کنیم و از مقام‌ها می‌خواهیم از آزادی‌های اساسی لازم برای یک فرایند دموکراتیک فراگیر و معنادار حمایت کنند.»

در این بیانیه به احکام صادرشده برای عمران خان، نخست‌وزیر پیشین و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، به عنوان الگویی از آزار و اذیت، دستگیری و بازداشت طولانی‌مدت رهبران احزاب سیاسی اشاره شد و ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در مورد آن ابراز نگرانی کرد.

تورک در این بیانیه گفت: «ما انتظار داریم که دادگاه‌های بالاتر این احکام را از نظر اجرای روند قانونی، حقوق محاکمه عادلانه و تعهدات بین‌المللی پاکستان به رعایت حقوق بشر بررسی کنند تا همه احزاب واجدشرایط بتوانند رقابتی عادلانه داشته باشند.»

این بیانیه در حالی منتشر شد که مردم پاکستان روز پنجشنبه ۸ فوریه در سراسر این کشور پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا سرنوشت سیاسی کشورشان را تعیین کنند اما در دو هفته گذشته، برخی اعضای احزاب سیاسی پاکستان علنی و غیرعلنی، هدف حمله افراد مسلح ناشناس یا آزارواذیت قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انتخابات زمانی برگزار می‌شود که عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و رقیب جدی نوازشریف، رهبر حزب مسلم لیگ، در زندان است و به‌تازگی طی سه حکم از دادگاه‌های جداگانه در پاکستان، به اتهام‌های مختلف به ۱۰، ۱۴ و ۷ سال حبس  محکوم شده است.

عمران خان خود از شرکت در انتخابات محروم است؛ با این حال اعضای حزب او تلاش دارند در صحنه رقابت باقی بمانند اما در دو هفته گذشته دست‌کم سه عضو حزب عمران خان هم در حملات مسلحانه کشته شده‌اند.

دفتر کمیسر حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در آستانه انتخابات پارلمانی در پاکستان گفت که دستاوردهای دموکراتیک پاکستان در ۱۵ سال گذشته با پشت سر گذاشتن بسیاری چالش‌های امنیتی و اقتصادی و به‌سختی به دست آمده است و باید با دقت از آن‌ها محافظت شود.

این نگرانی‌ها از تشدید فشارها بر احزاب سیاسی در آستانه انتخابات، با توجه به موانعی که برای شرکت زنان و گروه‌های اقلیت در در انتخابات پاکستان وجود دارد، افزایش یافته است. دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز اشاره کرده که این انتخابات «یادآور موانعی است که زنان و جوامع اقلیت در پاکستان، به ویژه احمدی‌ها با آن مواجه‌اند».

در حالی که ۲۲ درصد کرسی‌های مجلس نمایندگان پاکستان به زنان اختصاص یافته، گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی از احزاب سیاسی نتوانسته‌اند سهمیه پنج درصدی نامزدهای زن را در فهرستشان تکمیل کنند. از سوی دیگر، گزارش خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد در حالی که قانون اساسی پاکستان به زنان و مردان حق رای برابر داده است، در برخی جوامع روستایی پاکستان زنان اجازه ندارند در انتخابات شرکت کنند.

سازمان ملل متحد از ایجاد فهرست‌ جداگانه رای‌دهی برای اقلیت‌ها مانند فرقه دینی احمدی، ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که این رفتار آنان را در معرض آزارواذیت و خشونت قرار می‌دهد.

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با توجه به سیر سیاسی پاکستان از مقام‌های این کشور خواست تا از برگزاری انتخاباتی کاملا آزاد و منصفانه اطمینان حاصل کنند و مجددا به روند دموکراتیک و ایجاد فضایی که حقوق بشر را ترویج و حمایت می‌کند، متعهد شوند.

او تاکید کرد: «حقوق فرهنگی، مدنی و سیاسی به وضوح به هم مرتبط‌ند و باید از تمام آن‌ها محافظت شود.»