نور در آینه؛ انعکاس چشم‌انداز العلا در مجموعه جدید رامی قاضی

العلا با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز طبیعی و سازه‌های کم‌نظیر مدرن، منبع الهام جدیدترین مجموعه مد فاخر رامی قاضی شد

دو مدل در لباس‌های مجموعه جدید رامی قاضی  کنار دیوار تالار آینه  «مرایا» در العلا ایستاده اند  / instagram/ramikadi

قاضی، طراح لباس لبنانی-آمریکایی، از مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۴ این خانه مد به نام «آینه» در منطقه‌ای مملو از غنای تاریخی، جذابیت مرموز و مناظر طبیعی خیره‌کننده، در کنار «مرایا»، بزرگ‌ترین ساختمان آینه‌ hd جهان در عربستان سعودی رونمایی کرد.

به گفته طراح، «افق‌های بی‌پایان العلا، سراب‌های جادویی و واحه‌های وسیع و سرسبز، همه در ۳۲ قطعه مجموعه منعکس‌شده‌اند» که «هر‌یک آینه‌ای ترکیبی از ظرافت طبیعی و عمق تاریخی» است که العلا را تعریف می‌کند.

رامی قاضی نخستین طراح عرب است که با همکاری «لحظات العلا» (ALULA Moments)، برای رونمایی آثارش به العلا رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۴ با الهام از سطوح بازتابنده مرایا، ۳۲ لباس است که اثر درخشان نور را بر آب و سطوح چندوجهی الماس را با هم ترکیب می‌کند. بزرگ‌ترین ساختمان آینه‌کاری‌شده، تعاملی مسحورکننده از نور و سایه را در ترکیب با لباس‌های فاخر قاضی پدید آورد.

رامی قاضی گفت: «هر قطعه در مجموعه آینه، بازتابی از مناظر خیره‌کننده العلا و ساختار فرهنگی غنی است. با تلفیق طراحی مدرن با الهام‌های باستانی، ذات ماندگار زیبایی را جشن می‌گیریم.»

این مجموعه همچنین به گیاهان مقاوم کویر که نمادی از زندگی در شرایط دشوارند، ادای احترام می‌کند. این سبک به زیبایی از طریق نقوش گل‌وگیاه که با پولک‌ و مهره‌های درخشان روی بومی از پارچه‌های ظریف نقش بسته‌اند، به تصویر کشیده شده و گویی رقص خورشید را در میان تپه‌ها تداعی می‌کند.

درخشش آینه‌ها در طراحی‌های رامی قاضی به شکلی ظریف مشهود بود، و برش‌های نامتقارن، هویتی مدرن به طرح‌ها می‌افزود که در سایه‌های پاستلی و خاکی ‌رنگ‌آمیزی شده بودند.

هرچند شکوه طبیعی منطقه الهامبخش اصلی مجموعه قاضی است، بسیاری از الگوهای روی لباس‌ها از کتیبه‌های باستانی‌ای الهام گرفته است که مسیر صخره‌ای العلا را تزئین می‌کند.

بیرون رفتن از سالن‌های نمایش مد و پا نهادن بر زمینی که قرن‌ها تاریخ و فرهنگ بر خود دارد، میان خانه‌های مد رایج است. طراحان بسیاری از غنای تصویری چشم‌اندازهای طبیعی یا تاریخی برای انتقال حس درونی خود بهره می‌برند.

در فصل گذشته، جورج حبیقه (Georges Hobeika) از مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۴ خود رونمایی کرد؛ اما نه در پاریس، که کیلومتر‌ها آنسو‌تر، در لبنان. این خانه مد برای نمایش جدیدترین مجموعه خود، به زادگاه موسسانش بازگشت تا نخستین خانه مدی باشد که مجموعه خود را در معبد بعلبک به نمایش می‌گذارد و لحظه‌ای خارق‌العاده‌ و قصیده‌ای در مدح شگفتی‌های دنیای باستان خلق می‌کند.

 با گشوده شدن درهای منطقه تاریخی العلا به روی گردشگران، دولچه‌و‌گابانا، خانه مد مشهور ایتالیایی، از آن استفاده کرد تا قطعات منحصربه‌فردی از مجموعه‌های فاخر (Alta Moda، Alta Sartoria و Alta Gioielleria) خود را در این منطقه تاریخی و تالار آینه دیدنی‌اش به نمایش بگذارد.

العلا منطقه‌ای تاریخی با بیش از ۱۰۰ «گورپشته» و واحه‌ای از بالغ بر ۲.۳ میلیون نخل خرما است که بین مدینه و تبوک و در ۲۰۰ کیلومتری دریای سرخ واقع شده است. این مقبره‌ها در ۲۰۰۸ به مثابه نخستین میراث جهانی عربستان سعودی در یونسکو ثبت شدند.

بیشتر از مُد و زیبایی