حمله موشکی حوثی‌های یمن به کشتی جنگی آمریکا در دریای سرخ

پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که حوثی‌ها از ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) بیش از ۳۰ بار به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کرده‌اند

روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)، ساعتی پس از آنکه ارتش آمریکا از ساقط کردن یک موشک خبر داد، شورشیان حوثی یمن چند موشک دیگر به کشتی جنگی آمریکا در دریای سرخ شلیک کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در این‌باره آمده است: «نیروهای دریایی مسلح یمن با استعانت از خداوند متعال چندین فروند موشک به ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گراویلی در دریای سرخ شلیک کردند.»

پیش از این، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفته بود که یواس‌اس گراویلی یک موشک حوثی‌ها را در حدود ساعت ۱۱:۳۰ سه‌شنبه شب سرنگون کرده است و این مورد را تازه‌ترین حمله از مجموعه این عملیات در دریای سرخ خوانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه سنتکام تاکید شده است: «شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران یک موشک کروز ضدکشتی را از مناطق زیر سلطه حوثی‌ها در یمن به‌سمت دریای سرخ شلیک کردند. این موشک را یواس‌اس گراویلی سرنگون کرد و هیچ تلفات یا خسارتی نیز گزارش نشده است.»

حوثی‌ها، بخشی از «محور مقاومت» ضدغربی و ضداسرائیلی گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، ماه‌ها است که کشتی‌رانی در دریای سرخ را تهدید و مختل کرده‌اند که در نتیجه، به حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا و بریتانیا منجر شده است.

پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که حوثی‌ها از روز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان)، حدود ۴۰ روز پس از حمله حماس به اسرائيل و شروع جنگ غزه، بیش از ۳۰ بار به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

شورشیان حوثی می‌گویند این حمله‌ها در همبستگی با فلسطینی‌ها و در اعتراض به جنگ اسرائیل و حماس صورت می‌گیرد. حمله‌های این گروه باعث شده است که برخی از شرکت‌های کشتی‌رانی برای پرهیز از عبور از دریای سرخ، جنوب آفریقا را دور بزنند و نتوانند در مسیری حیاتی حرکت کنند که معمولا حدود ۱۲ درصد تجارت دریایی جهانی از آن می‌گذرد. دریای سرخ، که از شمال به کانال سوئز و از جنوب به تنگه باب‌المندب محدود است، مسیر عبور حجم عمده‌ای از محموله‌های نفتی به نقاط گوناگون در جهان است.

در پاسخ به حمله‌‌های حوثی‌ها، نیروهای آمریکایی و بریتانیایی دو حمله مشترک به مواضع حوثی‌ها کرده‌اند و سایت‌های موشکی حوثی‌ها و دیگر تاسیسات نظامی آن‌ها را هدف قرار داده‌اند. آمریکا برای مقابله با حوثی‌ها چند حمله یک‌جانبه نیز کرده است.

ایالات متحد آمریکا رهبری ائتلافی برای حفاظت از کشتی‌رانی دریای سرخ را بر عهده دارد. آمریکا با فهرست کردن مجدد حوثی‌ها به‌عنوان گروه «تروریستی» درصدد اعمال فشار دیپلماتیک و مالی بر آن‌ها است.

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، درباره حوثی‌ها گفته بود: «کشتی‌های هدف‌گرفته‌شده با ۱۴ کشور متفاوت مرتبط‌اند. با توجه به این موضوع، این [حمله‌ها] مسئله‌ کل جهان است و هر کشوری را که برای حفظ اقتصادش به تجارت دریایی متکی است در بر می‌گیرد.»

در ادامه، او جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حمله‌ها دانست و افزود: «حوثی‌ها کسانی‌اند که انگشتشان را روی ماشه گذاشته‌اند، اما سلاح‌های آنان را ایران تامین می‌کند و معتقدیم مسئول نهایی این وضع جمهوری اسلامی [ایران] است.»

بیشتر از جهان