راه‌اندازی اولین قطار مجلل عربستان سعودی؛ با «رویای صحرا» به تماشای مناظر کویری بروید

این قطار تفریحی لوکس از اواخر سال ۲۰۲۵ آغاز به کار می‌کند و ظرفیت هر سفر یک یا دو شبه حداکثر ۸۲ مسافر است

طرحی از قطار «رویای صحرا» که در سال ۲۰۲۵ افتتاح می‌شود‌ــ Arsenale S.P.A./Saudi Arabia Railways

قرار است عبور از صحرا مسحورکننده‌تر و جذاب‌تر شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، شرکت راه‌آهن دولتی عربستان سعودی به‌تازگی قراردادی ۵۳ میلیون دلاری با شرکت ایتالیایی آرسناله گروپ امضا کرده است تا اولین قطار مجلل این کشور را راه‌اندازی کند.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در حوزه گردشگری کرده است، که در میان آن‌ها می‌توان به پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم اشاره کرد، و اکنون سراغ بازار قطارهای مسافربری مجلل رفته است.

سفر تفریحی با قطار لوکس

به گزارش رسانه‌های دولتی عربستان سعودی، این قطار جدید از اواخر سال ۲۰۲۵ آغاز به کار می‌کند.

در بیانیه مطبوعاتی شرکت راه‌آهن سعودی آمده است مسیر سفر تفریحی لوکس «رویای صحرا» بین ریاض تا قریات در نزدیکی مرز اردن خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مسیر ۱۳۰۰ کیلومتری از میان مناظر بیابانی و کنار شهر حائل می‌گذرد.

این قطار که با الهام از «سبک سنتی سعودی» طراحی شده است، ۴۰ کابین مجلل دارد و در دست ساخت است، و از پایان سال جاری، امکان رزرو بلیت فراهم است.

به گفته پائولو بارلتا، مدیرعامل آرسناله، سفرها یک یا دو شب و حداکثر ظرفیت ۸۲ مسافر است.

گزینه‌ای سبزتر

با رشد تقاضا برای قطارهای پرسرعت و سفرهای تفریحی لوکس با قطار در سراسر جهان، عربستان سعودی نیز تصمیم گرفته است وارد بازار قطارهای مجلل شود.

با توجه به افزایش علاقه به گزینه‌های پایدارتر در مقایسه با سفرهای کوتاه‌ و بزرگراه‌های شلوغ و پر از راه‌بندان، بسیاری از کشورها میلیون‌ها یا در برخی موارد میلیاردها دلار روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

عربستان سعودی حدود شش سال پیش نیز خط قطار سریع‌السیر حرمین را راه‌اندازی کرد که مکه و مدینه را به فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز در جده متصل می‌کند.

سرمایه‌گذاری زیرساختی

انتظار می‌رود این شبکه خط آهن که قطارها قادرند تا سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در آن حرکت کنند، به سراسر عربستان سعودی گسترش پیدا کند.

در حال حاضر، خطوط راه‌آهن موجود در شمال غرب کشور نیز بهسازی شده‌اند تا پذیرای قطارهای پرسرعت‌تر باشند.

پیش‌تر در ژانویه ۲۰۲۲، خالد الفالح، وزیر سرمایه عربستان سعودی، اعلام کرد که این وزارتخانه در نظر دارد ۸۰۰۰ کیلومتر خط آهن در سراسر کشور احداث کند.

عربستان سعودی با هدف جذب سالانه ۷۰ میلیون گردشگر خارجی، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کند.

آمار و ارقام اخیر حاکی از آن است که این تلاش‌ها ثمربخش بوده است. به گزارش سازمان جهانی گردشگری، شمار گردشگران خارجی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به دوره پیش از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹، حدود ۵۶ درصد رشد داشته است.

بشار بن خالد المالک، مدیرعامل شرکت راه‌آهن عربستان سعودی، معتقد است «رویای صحرا» فرصتی در اختیار گردشگران و ساکنان محلی می‌گذارد تا «در قالب خدمات ترابری لوکس» مناطق و مناظر این کشور را کشف کنند.

آیا «رویای صحرا» با نمونه‌هایی مشابه اورینت اکسپرس، لادولچه ویتا، خط ونیز‌ـ‌لندن سیمپلون اورینت اکسپرس، یا حتی سون استارز کیوشو، یکی از مجلل‌ترین قطارهای ژاپن، رقابت خواهد کرد؟ باید منتظر ماند و دید.

بیشتر از سفر