عمران خان و وزیر خارجه‌اش به جرم افشای اسرار دولتی به ۱۰ سال زندان محکوم شدند

حکم حبس عمران خان درست یک هفته پیش از برگزاری انتخابات عمومی پاکستان صادر شد

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه دولت او‌ــ @PTIofficial/X

دادگاهی ویژه در شهر راولپندی پاکستان روز سه‌شنبه دهم بهمن (۳۰ ژانویه)، عمران خان، نخست‌وزیر پیشین و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، را به جرم افشای اسناد دولتی محرمانه به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. به شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه دولت او، نیز حکم مشابهی داده شد.

در حالی که تا زمان برگزاری انتخابات عمومی پاکستان فقط یک هفته باقی مانده است، دادگاهی ویژه که برای رسیدگی به اتهام‌های عمران خان در زندان راولپندی، جایی که عمران خان آنجا نگهداری می‌شود، برگزار شد، حکم ۱۰ سال حبس نخست‌وزیر پیشین پاکستان را صادر کرد.

عمران خان از تابستان ۲۰۲۳ تاکنون و پس از دریافت حکم سه سال حبس از دادگاه ویژه، در زندان آدیالا در شهر راولپندی نگهداری می‌شود. حکم سه سال زندان او مربوط به فساد و فروش هدایای دولتی است که عمران خان هر دو اتهام را ناشی از انگیزه‌های سیاسی و به‌ویژه دخالت ارتش در این امر قلمداد می‌کند.

پرونده‌ای که عمران خان بر اساس آن اکنون حکم ۱۰ سال زندان گرفته، مربوط به افشای یک نامه دولتی محرمانه است که سفیر پاکستان در آمریکا در زمان نخست‌وزیری او، به اسلام‌آباد فرستاد و عمران خان هم در یک سخنرانی، محتوای آن را افشا کرد؛ او در مارس ۲۰۲۲ زمانی که در یک راهپیمایی سخنرانی می‌کرد، با نشان دادن کاغذ (آن نامه) ادعا کرد که خارجی‌ها علیه او توطئه کرده‌اند.

او در آن سخنرانی مشخصا از آمریکا نام نبرد اما بلافاصله به‌شدت از آمریکا انتقاد کرد و گفت که خارجی‌ها با برخی جناح‌های سیاسی و ارتش در پاکستان همدست شده و توطئه کرده‌اند تا او را از قدرت برکنار کنند و به این ترتیب ارتش و جریان‌های سیاسی مخالف او امتیاز بگیرند. او ادعا کرد در نامه آمده است که «اگر عمران خان از قدرت برکنار شود، همه بخشیده خواهند شد».

درست یک ماه پس از این اقدام بود که عمران خان در مجلس پاکستان استیضاح شد و نمایندگان مجلس با ندادن رای اعتماد، او را از قدرت برکنار کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان عالی پاکستان اعلام کرد که این اقدام عمران خان به مثابه افشای یک سند دولتی محرمانه است که به روابط دیپلماتیک این کشور آسیب می‎‌‌‌رساند؛ اتهامی که می‌توانست به صدور حکم حبس ابد یا حتی اعدام منجر شود.

حالا در شرایطی که دولت پاکستان چند ماه است با کابینه موقت اداره می‌شود و انتخابات عمومی در پیش است، دادگاهی ویژه که از چند ماه پیش برای رسیدگی به اتهام‌های عمران خان در داخل زندان آدیالای راولپندی شروع به کار کرد، سرانجام حکم نهایی‌اش را اعلام کرده است.

این دادگاه تاکنون به رسانه‌های بین‌المللی اجازه ورود به جلسه را نداده اما رسانه‌های محلی پاکستان گزارش دادند که ابوالحسنات ذوالقرنین، قاضی دادگاه، اخیرا پیامی دریافت کرده است که باید اعلام حکم را تسریع کند.

این حکم درست یک هفته پیش از انتخابات عمومی پاکستان صادر شد؛ انتخاباتی که در آن به عمران خان اجازه شرکت در آن داده نشد و حزب او ادعا می‌کند که مقام‌های دولتی حتی از تبلیغات انتخاباتی حزب تحریک انصاف نیز جلوگیری کرده‌اند و نشان انتخاباتی آن‌ها را که خفاش بود، از بین برده‌اند.

عمران خان پیش از این نیز زمانی که در پرونده فروش هدایای دولتی به سه سال حبس محکوم شد، به مدت پنج سال از شرکت در انتخابات محروم شده بود. با این حال او جلسات انتخاباتی‌‌ با اعضای حزبش را در زندان برگزار می‌کرد تا با نماینده دیگری در انتخابات شرکت کنند.

بر اساس ادعای عمران خان، انتخابات پاکستان را که قرار است هشتم فوریه برگزار شود، ارتش حمایت می‌کند. حزب عمران خان حکم اخیر دادگاه ویژه مبنی بر حبس ۱۰ ساله او را رد کرد و گفت که به این حکم اعتراض می‌کند. این حزب ادعا کرد که حکم مذکور تحت فشار افراد قدرتمند که در پی حذف عمران خان‌اند، صادر شده و در جریان دادگاه، هر دو طرف دادستانی و دفاع، افراد دولت بوده‌اند.

نخست‌وزیر پیشین و قهرمان بازنشسته کریکت پاکستان در دوره تصدی‌اش در چند پرونده مختلف متهم شناخته شد و پس از آنکه در آوریل ۲۰۲۲ از مجلس رای عدم اعتماد گرفت، از قدرت برکنار شد. او در بیش از یک سال و شش ماه گذشته بارها بازداشت و آزاد شد تا سرانجام نیروهای امنیتی پاکستان پس از آنکه شورش هواداران او را سرکوب کردند، این سیاستمدار جنجالی را نیز به زندان فرستادند و او از کلیه کارزارهای سیاسی محروم شد.