عمران‌خان: در محاصره پلیس قرار دارم و احتمالا بازداشت شوم

پس از دستگیری عمران خان، هزاران نفر از هوادارانش به ساختمان‌های دولتی و عمومی، از جمله مقر ارتش، حمله کردند

حزب تحریک انصاف عمران‌خان در تقابل با ارتش پاکستان قرار گرفته است -- AFP

عمران‌ خان نخست‌وزیر پیشین پاکستان، روز چهارشنبه، ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت)، گفت پلیس خانه او را محاصره کرده و احتمال دارد به‌زودی بازداشت شود.   

او ادعا کرد ارتش پاکستان از او خواسته است که عاملان اعتراض‌های اخیر را تحویل دهد.  

  

هفته گذشته عمران‌ خان به اتهام اختلاس دستگیر شد و حزب تحریک انصاف از هوادارانش خواست علیه حکومت و ارتش این کشور تجمع اعتراضی برگزار کنند. این اعتراض‌ها به ناآرامی در این کشور ۲۲۰ میلیونی جنوب آسیا و مجهز به سلاح‌ هسته‌ای دامن زد.

با افزایش اعتراضات هواداران عمران‌ خان در چندین کلان‌شهر پاکستان، دادگاه عالی این کشور جمعه گذشته دستور آزادی عمران خان را صادر کرد.  

   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکلای عمران‌ خان گفتند دادگاه عالی پاکستان مهلت وثیقه او را تا ۳۱ مه تمدید کرده بود، اما دولت پاکستان عمران‌ خان را به پناه دادن به دستیاران و حامیانش متهم کرد که به اتهام دامن زدن به اعتراض‌های خیابانی خشونت‌آمیز تحت‌تعقیب‌اند. دولت به رهبر حزب تحریک انصاف ۲۴ ساعت فرصت داده است که این افراد را به پلیس تحویل دهد.   

عمران‌ خان شامگاه چهارشنبه در توییتی نوشت: «احتمالا آخرین توییت من پیش از دستگیری بعدی است. پلیس خانه‌ام را محاصره کرده است.»

عمران‌ خان در شهر لاهور اقامت دارد.    

او در یک بیانیه ویدیویی که زنده پخش‌ می‌شد، گفت مخالفانش می‌کوشند بین او و ارتش درگیری ایجاد کنند.

او گفت: «می‌ترسم این امر واکنش وسیعی در پی داشته باشد که خسارت زیادی به کشور ما وارد کند. اگر کسی فکر می‌کند این راهبرد می‌تواند باعث ممنوعیت حزب من شود، چنین چیزی رخ نخواهد داد.»    

او خواستار تشکیل کمیسیون قضایی به ریاست رئیس قوه قضائیه برای بررسی خشونت‌ها شد.   

اما امیر میر، رئیس اطلاعات ایالت پنجاب، گفت نهادهای اطلاعاتی و مجریان قانون حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر متهم به حمله به تاسیسات نظامی را شناسایی کرده‌اند که در خانه عمران‌ خان مخفی شده‌اند.  

او در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ضرب‌الاجل می‌دهیم که این تروریست‌ها باید به پلیس تحویل داده شوند، وگرنه اقدامی انجام خواهد شد. خان ۲۴ ساعت فرصت دارد تا مظنونان را تسلیم کند و در صورت رعایت نکردن، عملیات پلیس راه‌اندازی خواهد شد.»   

اما نزدیکان عمران‌ خان این اتهامات را رد کردند.    

پس از دستگیری عمران خان، هزاران نفر از هواداران او به ساختمان‌های دولتی و عمومی، از جمله مقر ارتش، حمله کردند و بخشی از این مکان‌ها را به آتش کشیدند. بیش از سه هزار نفر به دلیل حرکت‌های خشونت‌آمیز بازداشت شده‌اند.    

ارتش پاکستان اعلام کرد با کسانی که به تاسیسات نظامی حمله کرده‌اند، مطابق قوانین ارتش برخورد خواهد شد، و افزوده بود این حمله‌ها برنامه‌ریزی‌شده بوده و به دستور عمران‌ خان و حزب تحریک انصاف رخ داد.    

اما کمیسیون حقوق بشر پاکستان روز سه‌شنبه، ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت)، اعلام کرد که با به‌کارگیری قوانین نظامی برای محاکمه غیرنظامیان مخالف است.

عمران‌ خان ۷۰ سال سن دارد و از چهره‌های مشهور کریکت پاکستان بود که به سیاست روی آورد. او آوریل ۲۰۲۲ از مجلس پاکستان رای عدم‌اعتماد گرفت و از جایگاهش برکنار شد، اما ادعا کرد که برکناری‌اش از نخست‌وزیری غیرقانونی، و ناشی از توطئه شهباز شریف و ایالات متحده آمریکا است. شریف و ایالات متحده این اتهام را رد کرده‌اند.

بیشتر از جهان