وزارت خارجه بریتانیا: از ادعای دست داشتن کارمندان اداره امداد و کار سازمان ملل در حمله هفتم اکتبر «حیرت‌زده‌ایم»

بحران کنونی روز جمعه شروع شد؛ وقتی فیلیپ لازارینی، رئیس انروا، اعلام کرد به دنبال ارائه اطلاعاتی از اسرائیل مبنی بر دست داشتن «چند» کارمند این سازمان در این تهاجم، قراردادش با آن‌ها را فسخ و دستور بررسی صادر کرد

فلسطینی‌ها از مرکز توزیع سازمان امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در اردوگاه رفح آرد دریافت می‌کنند، ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳‌-SAID KHATIB / AFP

بعد از ادعای دست داشتن کارکنان اداره کمک‌رسانی سازمان ملل متحد به پناهندگان فلسطینی UNRWA در حمله مرگبار حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، بریتانیا کمک‌های مالی به این اداره را به حالت تعلیق درآورد.  

چهار کشور دیگرــ ایالات متحده آمریکا، استرالیا، ایتالیا و کاناداــ نیز کمک‌های مالی‌ را متوقف کرده‌اند.

در حمله حماس به محله‌های اسرائیل، بیش از هزار و ۲۰۰ نفر کشته شدند.

این کشتار جرقه جنگ فعلی غزه را روشن کرد که در آن، بعد از عزم اسرائیل برای نابودی حماس، بیش از ۲۵ هزار فلسطینی کشته شدند.  

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور از ادعاهای دست داشتن کارمندان انروا UNRWA (اداره امداد و کار سازمان ملل متحد) در حمله ۷ اکتبر، یک «اقدام تروریستی شنیع» که دولت بریتانیا بارها آن را محکوم کرده، «حیرت‌زده» است.

در این بیانیه آمده است: «بریتانیا به‌طورموقت هرگونه کمک‌ مالی آتی به انروا را متوقف کرده است و هم‌زمان، این اتهام‌های نگران‌کننده را بررسی می‌کند.»

«ما به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه که به‌شدت به آن نیازمندند، متعهد می‌مانیم.»

این اداره امداد در ارائه کمک به مردمی که در بحبوحه یک فاجعه انسانی فزاینده در این منطقه محاصره‌ شده‌اند، نقشی مهم ایفا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در این هفته، لرد کامرون، وزیر خارجه [بریتانیا]، در طول بازدید از این منطقه درخواست کرد تدارکات بیشتری وارد غزه شود.

سارا چمپیون، رئیس کمیته منتخب توسعه بین‌المللی عوام، این توسعه را «بسیار نگران‌کننده» خواند و گفت: «انروا ( UNRWA) به اشکال مختلف به‌مثابه مقامی محلی کار می‌کند و به همین دلیل تاثیر آن بر غیرنظامیان بسیار زیاد خواهد بود.»

اما رابرت جنریک، وزیر سابق مهاجرت، گفت که «خوشحال است» بریتانیا با توقف حمایت از انروا موافقت کرده است و افزود: «بریتانیا در مورد اینکه ما به چه کسانی و با چه هدفی بودجه داده‌ایم، بسیار بی‌تفاوت بوده است. این [کار] اکنون باید پایان یابد.»

بحران کنونی روز جمعه شروع شد؛ وقتی فیلیپ لازارینی، رئیس انروا، اعلام کرد به دنبال ارائه اطلاعاتی از اسرائیل مبنی بر دست داشتن «چند» کارمند این سازمان در این تهاجم، قراردادش با آن‌ها را فسخ و دستور بررسی صادر کرده است.  

ایالات متحده آمریکا، بزرگ‌ترین کمک‌کننده به این اداره، گفت که علیه ۱۲ کارمند اتهام‌هایی مطرح شده است.

انروا حدود ۱۳ هزار کارمند در غزه دارد که تقریبا همه آن‌ها فلسطینی‌اند؛ از معلم‌های مدارسی که این سازمان آن‌ها را اداره می‌کند تا پزشکان و سایر کادر درمان.

مقام‌های اسرائیلی بارها انروا را متهم کرده‌اند که اجازه می‌دهد تحریک‌های ضداسرائیلی انجام شود. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ کمک مالی به این اداره را به حالت تعلیق درآورد، اما رئیس‌جمهوری بایدن آن را احیا کرد.

حماس در حمله ۷ اکتبر، از حصار امنیتی اطراف غزه عبور کرد و به جوامع اسرائیلی در آن نزدیکی حمله برد و حدود ۲۵۰ نفر را ربود.

با اینکه برخی گروگان‌ها به‌منزله بخشی از تبادل اسرا با اسرائیل آزاد شده‌اند، حدود ۱۰۰ نفر هنوز در بازداشت به سر می‌برند.  

© The Independent

بیشتر از جهان