رویترز: چین تهران را تحت فشار قرار داده است تا حملات حوثی‌ها را مهار کند

چین می‌گوید اگر منافع ما به هر طریقی آسیب ببیند، بر تجارت ما با تهران اثر خواهد گذاشت؛ بنابراین، به حوثی‌ها بگویید خویشتن‌داری نشان دهند

به گفته چهار منبع ایرانی و یک دیپلمات، مقام‌های چینی از همتایان ایرانی‌شان خواسته‌اند کمک کنند تا حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ مهار شود، یا خطر آسیب به روابط تجاری با پکن را بپذیرند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه ایرانی نوشت موضوع حملات حوثی‌ها و تجارت میان چین و ایران در چند دیدار اخیر در پکن و تهران مطرح شد. اما جزئیات بیشتری در مورد زمان دیدارها و افراد حاضر در جلسات در دست نیست.

یک مقام ایرانی به‌شرط محفوظ ماندن نامش، به رویترز گفت: «در اصل، چین می‌گوید اگر منافع ما به هر طریقی آسیب ببیند، بر تجارت ما با تهران اثر خواهد گذاشت. بنابراین، به حوثی‌ها بگویید خویشتن‌داری نشان دهند.»

این حملات، که حوثی‌ها می‌گویند در حمایت از فلسطینیان غزه است، با ایجاد اختلال در یک مسیر تجاری کلیدی میان آسیا و اروپا، هزینه بیمه و حمل‌و‌نقل دریایی را بالا برده است.

به گفته چهار منبع آگاه ایرانی، مقام‌های چینی هیچ اظهارنظر یا تهدید مشخصی نکرده‌اند که آسیب دیدن منافع چین در حملات حوثی‌ها، به چه صورت روی روابط تجاری پکن و تهران اثرگذار خوهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک دهه گذشته، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بوده، و به لطف تحریم‌های آمریکا، نفت خام ایران را با تخفیف‌های سنگین خریداری کرده است.

اما سهم نفت خام ایران در مجموع واردات چین فقط ۱۰ درصد است و پکن کسری‌ها را از سایر تولیدکنندگان نفت تامین می‌کند.

منابع ایرانی به رویترز گفتند که چین به‌روشنی گفته است اگر کشتی‌های مرتبط با چین در دریای سرخ هدف حمله قرار بگیرند، یا به هر طریقی روی منافع این کشور اثر بگذارد، «پکن بسیار مایوس خواهد شد».

یکی از منابع آگاه ایرانی گفت در حالی که چین برای جمهوری اسلامی مهم است، تهران علاوه بر حوثی‌های یمن، نیروهای نیابتی در غزه، لبنان، سوریه و عراق دارد، و ائتلاف‌ها و اولویت‌های منطقه‌ای نقشی مهم در تصمیم‌‌‌هایش داشته است.

وزارت امور خارجه چین، در پاسخ به سوال در مورد جلسات با مقام‌های جمهوری اسلامی برای بحث درباره حملات حوثی‌ها گفت: «چین دوستی صادق برای کشورهای خاورمیانه و به گسترش امنیت و ثبات منطقه‌ای متعهد است و در پی توسعه و رفاه مشترک است.»

«ما از کشورهای خاورمیانه در تقویت استقلال راهبردی‌ و اتحاد و همکاری‌شان برای حل مسائل مرتبط با امنیت منطقه قاطعانه حمایت می‌کنیم.»

یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه گفت واشنگتن از چین درخواست کرده بود از نفوذی که دارد استفاده کند و از جمهوری اسلامی بخواهد حوثی‌ها را مهار کند و این موضوع در گفت‌و‌گوهای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با لیو جیان‌چائو، مقام ارشد حزب کمونیست چین، در ماه جاری نیز مطرح شده بود.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، روز پنجشنبه ۲۵ ژانویه گفت جمهوری اسلامی تاکنون هیچ پیامی از چین مبنی بر درخواست کاهش حملات منتقل نکرده است.

او گفت: «آن‌ها چنین درخواستی را با ما مطرح نمی‌کنند، به‌خصوص که موضع مشخص ایران حمایت از یمن است. [جمهوری اسلامی] حملات آمریکا و بریتانیا به یمن را محکوم کرده است، و موضع یمن را شرافتمندانه و مسئولانه می‌داند.»

چهار منبع آگاه ایرانی به رویترز گفتند مشخص نیست جمهوری اسلامی در پی گفت‌و‌گوها با پکن، دست به اقدامی بزند یا خیر. پیام جمهوری اسلامی به حوثی‌ها نیازمند درجه‌ای از انکارپذیری در مورد میزان کنترل تهران بر حوثی‌ها و در عین حال کسب اعتبار از اقدام‌های ضداسرائیلی آن‌ها است.