آرامکوی عربستان سعودی به ارسال نفت از طریق دریای سرخ ادامه می‌دهد

محمد قحطانی، مدیرعامل آرامکو، می‌گوید خطرهایی که کشتی‌ها را در دریای سرخ تهدید می‌کند قابل مدیریت است

آرامکو، بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان، روز جمعه ششم بهمن‌ماه اعلام‌ کرد که همچنان به گسیل تانکرهای نفت خام و سوخت و ارسال نفت از طریق دریای سرخ به سراسر جهان ادامه‌ می‌دهد. 

این درحالی‌ است که در هفته‌های گذشته، حمله‌های حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌ها در این دریا پیامدهای مخربی برای اقتصاد جهانی داشته‌ است.

روز جمعه، محمد قحطانی، مدیرعامل این شرکت بزرگ سعودی، به خبرنگاران گفت: «خطرهای کنونی در دریای سرخ قابل مدیریت است و آرامکو قصد دارد به ارسال نفت خام از مسیر دریای سرخ به سراسر جهان همچنان ادامه دهد.‌» 

تصمیم شرکت آرامکو با خواست بسیاری از مالکان نفت‌کش‌ها متفاوت است، زیرا بسیاری از آن‌ها طی هفته‌های گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که رفت‌وآمد کشتی‌ها از این دریا خطرناک است. حوثی‌های یمن بارها نفت‌کش‌های تجاری، به‌خصوص آن‌هایی را که مالکان اسرائیلی دارند، هدف حمله قرار داده‌اند. 

به گفته مدیرعامل آرامکو، دریای سرخ بهترین مسیر آبی بین شرق و غرب جهان است و در صورت صرف‌نظر کردن از این مسیر، فراورده‌های نفتی با تاخیر عمده‌ای به دست خریداران می‌رسد. کارشناسان اقتصادی می‌گویند تاخیر در تحویل بار و کالاهایی که کشتی‌های تجاری حمل می‌کنند، ممکن است میانگین نرخ تورم در کشورهای غربی را افزایش دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی در جریان مذاکرات صلح با شبه‌نظامیان حوثی می‌کوشد آن‌ها را متقاعد کند به حمله‌هایشان به کشتی‌های تجاری پایان دهند. در جریان جنگ سال‌های گذشته بین عربستان سعودی و یمن، حوثی‌ها که مورد حمایت مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران‌اند به تاسیسات نفتی و پالایشگاه‌های آرامکو در عربستان نیز حمله کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه در خبری اختصاصی اعلام‌ کرد مقام‌های چینی از جمهوری‌ اسلامی ایران خواسته‌اند حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ را مهار کند. یک مقام ایرانی به‌شرط محفوظ ماندن نامش روز جمعه به رویترز گفت: «در اصل، چین می‌گوید اگر منافع ما به هر طریقی آسیب ببیند، بر تجارت ما با ایران اثر خواهد گذاشت. بنابراین، به حوثی‌ها بگویید خویشتن‌داری نشان دهند.»

این حمله‌ها، که حوثی‌ها می‌گویند در حمایت از فلسطینیان غزه است، با ایجاد اختلال در مسیر تجاری کلیدی میان آسیا و اروپا، هزینه بیمه و حمل‌و‌نقل دریایی را افزایش داده است.

به گفته چهار منبع آگاه ایرانی، مقام‌های چینی هیچ اظهارنظر یا تهدید مشخصی نکرده‌اند که آسیب دیدن منافع چین در حمله‌های حوثی‌ها چگونه بر روابط تجاری چین و ایران اثر خواهد گذاشت.

شرکت نفتی آرامکو تنها تولیدکننده بزرگ نفت در خاورمیانه است که همچنان از مسیر دریای سرخ برای انتقال نفت استفاده می‌کند. نفت‌کش‌‌های متعلق به شرکت‌های دیگر معمولا پیش از ورود به تنگه باب‌المندب مسیرشان را از دریای سرخ تغییر می‌دهند. 

بیشتر از جهان