طالبان در هلمند صدای زنان را در رسانه‌ها کاملا خاموش کردند

در دوران حکومت طالبان در افغانستان، سانسور و اختناق شدیدی به رسانه‌های افغانستان و خبرنگاران تحمیل شده است

رشیدی هلمندی، رییس اطلاعات و فرهنگ هلمند سمت چپ و محمد قاسم ریاض آمر اطلاعات این اداره سمت راست- afjc.media

مرکز خبرنگاران افغانستان یکشنبه، سوم دی (۲۴ دسامبر)، اعلام کرد که پنج ماه از ممنوعیت پخش صدای زنان در رسانه‌های استان هلمند می‌گذرد و طالبان برای  لغو این دستور «تبعیض‌آمیز» اقدامی نکرده‌اند. 

منابع خبری در هلمند می‌گویند که این دستور را مسئولان محلی طالبان و ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند صادر و عملی کرده‌اند و بر اساس آن، پخش هر نوع برنامه و حتی پیام‌های تبلیغاتی با صدای زنان، ممنوع شده است. 

در بیانیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است: «مسئولان اطلاعات و فرهنگ هلمند تاکید دارند که حتی اطلاعیه‌ها و اعلان‌های آگاهی‌رسانی درباره مسائل پزشکی یا بازرگانی که در آن صدای زنان باشد، نباید پخش شود.» 

این نوع آگهی‌ها را نهادهای داخلی یا با همکاری نهادهای بین‌المللی، از جمله نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل و برخی از رسانه‌ها یا مراکز تولیدات رسانه‌ای تهیه می‌کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که به‌دلیل ممنوعیت پخش صدای زنان در رسانه‌ها، چندین برنامه رسانه‌ها در زمینه آگاهی‌رسانی پیرامون مسائل بهداشتی و خطرهای ناشی از مواد منفجرنشده، تعطیل شده است. 

این مرکز در ادامه افزود: «دستورالعمل ممنوع بودن پخش صدای زنان از رسانه‌های محلی در هلمند، در نوع خود بی‌سابقه است و در هیچ‌یک از استان‌های دیگر در این سطح دیده نشده است. مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از ادامه اجرای این دستورالعمل به شدت تبعیض‌آمیز علیه زنان و ناقض حقوق رسانه‌های آزاد، خواستار لغو فوری آن است.»  

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که پخش آگهی‌ها و اعلان‌‌های آگاهی‌‌رسانی، منبع اصلی تامین هزینه‌های رسانه‌های غیردولتی در افغانستان است و ممنوعیت پخش آن به‌‌دلیل صدای زنان، زمینه سقوط رسانه‌های محلی را فراهم و حقوق زنان ‌و رسانه‌ها را نیز نقض می‌کند. 

یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در بیش از دو سال حکومت طالبان، دست‌کم ۱۴ دستورالعمل در زمینه چگونگی کار رسانه‌ها و خبرنگاران صادر شده است که آزادی رسانه‌ها را به طرزی جدی محدود کرده است.  

این مرکز گفت که برخی از این دستورالعمل‌ها مشخصا زنان را هدف قرار داده است و شامل پوشاندن چهره، منع مصاحبه با مردان، یا ممنوعیت اجرای برنامه در محیط مشترک با مردان است.  

طالبان اسفند سال گذشته نیز در استان هلمند، اهالی رسانه را از گرفتن عکس و مصاحبه تصویری منع کرده بودند، اما این دستورالعمل پس از حدود یک ماه لغو شد. 

طالبان در اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شدند و در این مدت شمار خبرنگاران و کارکنان زن در رسانه‌ها به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. در بسیاری از مواقع، مقام‌های طالبان با خبرنگاران زن مصاحبه نمی‌کنند. 

در دوران حکومت طالبان در افغانستان، سانسور و اختناق شدیدی به رسانه‌های افغانستان و خبرنگاران تحمیل شده است. به ‌دستور طالبان، خبرنگاران از پوشش بسیاری از رویدادها منع شده‌اند و به بسیاری از اطلاعات لازم برای تهیه گزارش‌های موثق، دسترسی ندارند. شمار زیادی از اهالی رسانه از ترس طالبان افغانستان را ترک کرده‌اند و شماری دیگر هم در جست‌وجوی راه‌های خروج از  کشورند. 

آزادی بیان و رشد رسانه‌های آزاد در افغانستان، از دستاوردهای مهم حکومت پیشین و حامیان غربی آن بود. اما با روی کار آمدن حکومت طالبان در اوت ۲۰۲۱، اختناق و سرکوب بر رسانه‌های افغانستان حاکم شد. طالبان بارها خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه را بازداشت و مواخذه، و شماری را نیز زندانی کرده‌اند. 

حکومت طالبان به آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان باور ندارد. درخواست طالبان از رسانه‌های داخل افغانستان این است که به بنگاه تبلیغاتی این گروه تبدیل شوند تا از این طریق، کارنامه خونین دو دهه فعالیتشان را «تطهیر» کنند. 

بیشتر از جهان