کمیته حفاظت از خبرنگاران: بازداشت‌ اهالی رسانه در افغانستان مصداق سرکوب سازمان‌یافته رسانه‌ها است

این نهاد خواستار آزادی فوری احسان اکبری از زندان طالبان شد

احمد جواد رسولی (سمت راست)، عبدالحق حمیدی و احسان اکبری (سمت چپ) سه تن از خبرنگارانی که به‌تازگی بازداشت شده‌اند‌ــ AFJC

کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران (سی‌پی‌جی/CPJ) اقدام‌های اداره استخبارات طالبان در بازداشت‌ روزنامه‌نگاران افغان را نشان‌دهنده سرکوب سازمان‌یافته رسانه‌‌ها در افغانستان خواند.

این کمیته روز دوشنبه دوم بهمن با انتشار بیانیه‌ای، خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط احسان اکبری، روزنامه‌نگار افغان، از زندان طالبان شد و از این گروه خواست از آزار و اذیت و بازداشت روزنامه‌نگاران تنها به دلیل انجام دادن شغلشان، دست بردارد. 

مرکز خبرنگاران افغانستان روز یکشنبه اول بهمن تایید کرد که اداره استخبارات طالبان در تاریخ ۲۷ دی احسان اکبری، دستیار دفتر رسانه ژاپنی کیودونیوز در کابل، را بازداشت کرده است. 

به‌ لی یی، هماهنگ‌کننده برنامه‌های بخش آسیای کمیته حفاظت از خبرنگاران، گفت: «مقام‌های طالبان باید فورا و بی‌قیدوشرط احسان اکبری، خبرنگار کیودونیوز، را آزاد و بازداشت خبرنگاران افغان را به دلیل کارشان را متوقف کنند. بازداشت اکبری و یورش به دفتر کیودو در کابل زیاده‌روی است و سرکوب سازمان‌یافته رسانه‌ها در افغانستان به رهبری اداره استخبارات طالبان را نشان می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ لی یی تاکید کرد که طالبان باید به وعده‌شان مبنی بر اجازه دادن به خبرنگاران برای گزارش آزادانه اخبار پایبند باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان، هم بازداشت اکبری و ضبط تجهیزات کاری او را تایید کرده است. این سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با کمیته حفاظت از خبرنگاران از طریق یک اپلیکیشن پیام‌رسان، ادعا کرد که این روزنامه‌نگار «با محافل ضددولتی [طالبان] در تماس بوده و به آ‌ن‌ها اطلاعات می‌داده است».

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، سرکوب رسانه‌ها در افغانستان تشدید شد و اکنون هیچ رسانه آزادی در داخل افغانستان فعالیت ندارد. طالبان در دو سال و نیم گذشته علاوه بر بازداشت خبرنگارانی که برای رسانه‌های خارجی کار می‌کردند، چند روزنامه‌نگار افغان را هم به اتهام تهیه گزارش برای رسانه‌های خارج از مرز و تبعیدی بازداشت کرده‌اند. 

در آخرین مورد، اداره استخبارات طالبان در یک هفته گذشته، سه خبرنگار از جمله احسان اکبری را بازداشت کرد. سید امیر اکبری، برادر احسان اکبری، به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که او روز چهارشنبه به مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت احضار و سپس بازداشت شده است و صبح روز بعد، کارمندان استخبارات طالبان به دفتر کاری او در کابل هجوم بردند و لپ‌تاپ، دوربین عکاسی  و تمامی وسایل خبرنگاری اکبری را ضبط کردند. آن‌ها همچنین او را مجبور کردند به خانواده‌اش زنگ بزند تا آن‌ها موبایلش را به کارمندان استخبارات که به در خانه آن‌ها می‌روند، تحویل دهند.

جواد رسولی و عبدالحق حمیدی، خبرنگاران خبرگزاری گردش اطلاعات، از دیگر روزنامه‌نگارانی‌ بودند که چهارشنبه ۲۷ دی، در کابل بازداشت شدند. این دو خبرنگار روز شنبه ۳۰ دی پس از چهار روز و با دادن تعهد، آزاد شدند.

بر اساس آمارهای مرکز خبرنگاران افغانستان، سال ۲۰۲۳ در افغانستان ۱۶۸ رویداد نقض حقوق خبرنگاران از جمله ۶۱ مورد بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای ثبت شده است. در کنار بازداشت‌های اخیر، دو خبرنگار دیگر به نام‌های امین‌الله عالمی، مدیرمسئول رادیو ممتاز در فاریاب، و سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول رادیو نسیم، در دایکندی، نیز از ماه‌ها پیش در زندان طالبان‌اند.