سقوط هواپیمای روسی در بلگورود؛ تمام ۶۵ اسیر اوکراینی کشته شدند

اوکراین مدعی ا‌ست این هواپیما حامل تجهیزات نظامی بوده و روسیه می‌گوید اسیران اوکراینی در آن بوده ‏است

پرتاب یک موشک از منطقه بلگورود روسیه به سمت اوکراین در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ - Vadym Bielikov / AFP

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که صبح روز چهارشنبه ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) یک هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین آی‌ال-۷۶ آن کشور در منطقه بلگورود روسیه سقوط کرده است. وزارت دفاع روسیه ساعتی پس از این حادثه اعلام کرد که این هواپیما حامل اسیران جنگی اوکراینی بوده است. بر اساس این گزارش، ۶۵ اسیر جنگی اوکراینی در این هواپیمای نظامی روسیه بوده‌اند. علاوه بر آن، شش خدمه و سه نفر از نیروهای روسیه نیز در این هواپیما بوده‌اند.

به گزارش گاردین، یک کانال تلگرامی مرتبط با سرویس‌های امنیتی روسیه با انتشار ویدئویی اعلام کرد که این هواپیما یک هواپیمای ترابری نظامی بوده که برای حمل هوایی نیروها، محموله‌ها، تجهیزات نظامی، و تسلیحات طراحی شده است و می‌تواند تا ۹۰ مسافر را حمل کند.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود، دقایقی پس از این حادثه گفت که علل آن نامشخص است و در منطقه کوروچانسکی در شمال شرقی شهر بلگورود رخ داده است و او قصد دارد محل سانحه را بازرسی کند. به گفته او، کارشناسان و عوامل اورژانس فوری به محل سانحه رفته‌اند. کرملین ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگاران اعلام کرد که در حال بررسی اوضاع است.

این هواپیما در حدود ساعت ۱۱ صبح سقوط کرده است. به گفته وزارت دفاع، مسئولان در حال بررسی علت سقوط هواپیما هستند و یک کمیسیون ویژه نظامی در راه رفتن به محل سقوط هواپیما است.

منابعی در ستاد کل ارتش اوکراین تایید کردند که  هواپیمای نظامی روسیه را، که صبح روز چهارشنبه در بلگورود سقوط کرد، نیروهای مسلح اوکراین سرنگون کرده‌اند که در نتیجه آن، ۶۳ سرنشین هواپیما کشته شده‌اند. به گزارش روزنامه اوکراینسایا پراودا به‌نقل از منابع دفاعی، این هواپیما در حال تحویل موشک‌های ضدهوایی اس-۳۰۰ مورد استفاده در حمله‌های اخیر به خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ادعای اوکراین مغایر با توضیحی است که روسیه داده است. وزارت دفاع روسیه مدعی شده است که ۶۵ اسیر جنگی اوکراینی که در این پرواز بودند در شرف مبادله با اسیران جنگی روسیه در اوکراین بوده‌اند. فرماندار منطقه بلگورود روسیه نیز روز چهارشنبه تایید کرد که همه سرنشینان این هواپیمای ترابری نظامی جان باخته‌اند. وزارت خارجه روسیه نیز روایت وزارت دفاع آن کشور را تایید کرد، اما هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا به رسانه‎‌ها ارائه نداد.

به گزارش رویترز، آندری کارتاپولوف ، نماینده دومای روسیه و ژنرال بازنشسته، گفت هواپیمای ترابری نظامی که روز چهارشنبه در جنوب روسیه سقوط کرد بر اثر اصابت سه موشک از موشک‌هایی که غرب در اختیار اوکراین قرار داده بود سرنگون شده است. کارتاپولوف منبع اطلاعاتش را ذکر نکرد و فقط گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد موشک‌ها از نوع «پاتریوت» یا «آی آر آی‌اس-تی» بوده‌اند. این موشک‌ها را آلمان یا آمریکا در اختیار اوکراین قرار داده است.

منطقه بلگورود، هم‌مرز با اوکراین، در ماه‌های اخیر مورد حمله مکرر اوکراین قرار داشته است. بر اثر حمله موشکی این کشور در ماه دسامبر، ۲۵ نفر در این منطقه کشته شدند. یک روز قبل از سقوط هواپیمای مذکور، هجده نفر نیز در موج حمله‌های روسیه به اوکراین در روز سه‌شنبه جانشان را از دست دادند. یک دختر ۹ ساله و مادرش از جمله کشته‌شدگان در حمله روسیه بودند که در آپارتمانشان در خارکف زیر آوار مدفون شدند.

بیشتر از جهان