قرارداد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری ناتو برای تولید مهمات؛ آمریکا می‌گوید بودجه‌ای‌ برای کمک به اوکراین نداریم

پنتاگون با تاکید بر ضرورت رسیدن به اوکراینی مسقتل و امن، از ۵۰ متحد خود خواست به حمایت از کی‌یف ادامه دهند

در پی اعلام نگرانی اوکراین در زمینه کمبود جدی مهمات نظامی برای مقابله با روسیه، ناتو قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای تولید صدها هزار گلوله توپ ۱۵۵میلی‌متری امضا کرد.

به گزارش رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز سه‌شنبه، ۲۳ ژانویه (۳ دی‌)، پس از امضای این قرارداد در مقر این ائتلاف نظامی در بروکسل، گفت که «جنگ در اوکراین به نبرد مهمات بدل شده است».

نزدیک به دو سال پس از تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین، هفته گذشته رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین، کمبود مهمات را مشکل بزرگی برای نیروهای کی‌یف خواند و خواستار کمک غرب شد.

هم‌زمان با فرارسیدن مهلت تحویل یک میلیون گلوله اتحادیه اروپا به اوکراین، نگرانی‌ کی‌یف از برآورده نشدن نیازش بالا گرفته است.

اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۲ متعهد شد که تا مارس ۲۰۲۴، مهمات مورد نیاز اوکراین را به این کشور تحویل دهد تا کی‌یف بتواند در نبرد علیه نیروهای روسیه از آن‌ها استفاده کند؛ اما اینک، نزدیک به یک ماه مانده به مهلت مقرر، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا می‌گویند تنها ۳۰۰ هزار گلوله تحویل داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشی از ۲۲۰ هزار گلوله‌ای که قرار است تولید شود، روانه اوکراین خواهد شد و بخشی دیگر نیز از زرادخانه‌های نظامی بلژیک، لیتوانی و اسپانیا سر در خواهند آورد.

این گلوله‌ها را شرکت‌های «نکستر»، و «جانگهنز»، سازندگان تسلیحات فرانسوی و آلمانی، تامین خواهند کرد. به گفته یکی از مقام‌های ناتو، پیش‌بینی می‌شود نخستین محموله مهمات در پایان سال ۲۰۲۵ آماده تحویل باشد.

ناتو همچنین در تابستان گذشته برنامه‌ای را با هدف رفع کمبودهای موجودی نظامی متحدان آغاز و با قراردادی به ارزش نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای تامین گلوله‌های توپخانه و تانک و همچنین موشک‌های سامانه دفاع هوایی پاتریوت موافقت کرد.

از سوی دیگر، پس از هفته‌ها نگرانی در مورد تداوم حمایت‌های مالی و نظامی ایالات متحده از اوکراین، پنتاگون سرانجام با اعلام اینکه بودجه‌ای برای کمک مالی به اوکراین ندارد، از ۵۰ متحد خود خواست به حمایت از کی‌یف ادامه دهند.

ایالات متحده که در نزدیک به دو سال گذشته حامی اصلی مالی اوکراین در جنگ با روسیه بود، روز سه‌شنبه در جریان نشست ماهانه دفاعی خود، برای نخستین بار به صراحت اعلام کرد که بودجه‌اش برای ادامه کمک به اوکراین تمام شده است.

به گزارش فاکس نیوز، لوید آستین، وزیر دفاع، که پس از جراحی سرطان پروستات همچنان از راه دور وظایفش را پیش می‌برد، در ارتباط مجازی با این گروه گفت: «حمایت ما از اوکراین در مبارزه با استبداد، همه کشورهای ما را امن‌تر می‌کند. یک اوکراین مستقل و امن برای امنیت جهانی حیاتی است و ما نباید در حمایت از اوکراین تردید داشته باشیم.»

ایالات متحده اواخر ماه دسامبر آخرین بسته کمک‌های نظامی خود را به اوکراین ارسال کرد. بنا بر اعلام پنتاگون، این بسته ۲۵۰ میلیون دلاری شامل گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری، موشک‌های ضد‌هوایی استینگر و سایر اقلام مورد نیاز کی‌یف بود.

با وجود فشار دولت بایدن بر کنگره برای تصویب کمک‌های بیشتر به اوکراین، شماری از قانونگذاران جمهوری‌خواه ایالات متحده همچنان با ادامه حمایت نظامی از اوکراین مخالف‌اند.

بیشتر از جهان