حکم اعدام محمد قبادلو برای اجرا در روز سه‌شنبه ابلاغ شد

امیر رئیسیان: اجرای حکم اعدام محمد قبادلو «هیچ مجوز قانونی ندارد و بی‌تردید قتل محسوب می‌گردد»

امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، شامگاه دوشنبه، ۲ بهمن (۲۲ ژانویه)، با انتشار یادداشتی در شبکه ایکس (توییتر سابق)، از دریافت ابلاغیه اجرای حکم محمد قبادلو خبر داد و درباره احتمال اعدام قریب‌الوقوع او در روز سه‌شنبه، سوم بهمن، هشدار داد.

رئیسیان با تشریح فرایند نقض حکم قضایی محمد قبادلو در شعبه اول دیوان عالی کشور و سرگردان بودن پرونده موکلش، نوشت: «هر تصمیمی در فرایند ماده ۴۷۷ گرفته شده باشد نافی حق محمد قبادلو برای رسیدگی مجدد در راستای اعاده‌ دادرسی نیست.»

رئیسیان همچنین با تشریح فرایند پرونده محمد قبادلو تاکید کرد: «در نتیجه، اجرای حکم محمد قبادلو هیچ مجوز قانونی ندارد و بی‌تردید قتل محسوب می‌گردد.»

رئیسیان همچنین در گفت‌وگو با «شبکه شرق» گفت: «قبادلو حق رسیدگی مجدد دارد و قانونا، هیچ‌کس نمی‌تواند به جای این اقدام، حکم اعدام او را برخلاف قانون به اجرای احکام ارجاع دهد. ما هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی رخ داده ولی پیگیر ماجرا هستیم. شعبه اول دیوان عالی کشور حکم قصاص او را نقض [کرده] و پرونده را به شعبه ۵ دادگاه کیفری یک تهران ارجاع داده بود، ولی حالا به جای رسیدگی، پرونده به اجرای احکام رفته است.»

وکیل محمد قبادی همچنین ساعاتی پس از انتشار اولین یادداشتش در شبکه ایکس، خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت:‌«جناب آقای اژه‌ای، دیوان عالی کشور حکم داده بود که دوباره پرونده بررسی شود. قوه قضائیه وعده دادرسی منصفانه داده بود!»

شاهزاده رضا پهلوی، در شبکه اجتماعی ایکس ضمن هشدار درباره خطر اجرای حکم اعدام محمد قبادلو، نوشت که این معترض بازداشت‌شده در خیزش سراسری مردم ایران «از دسترسی به محاکمه آزاد و عادلانه محروم است و قوه قضائیه ظالم جمهوری اسلامی آنقدر بی‌رحم است که حتی با وجود رد حکم قصاص او در دیوان عالی کشور، اکنون قصد دارد او را بکشد.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه نوشت: «قبادلو مانند رضا رسایی، مجاهد کورکور و افراد دیگر، به دلیل مبارزه برای آزای ایران در خطر مرگ است»، و افزود: «سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و دولت‌های غربی می‌توانند جان این معترضان را نجات دهند. آنان باید برای توقف این مضحکه، جلادان در تهران را تحت فشار بگذارند.»

نگرانی از افزایش احتمال اعدام محمد قبادلو در حالی افزایش یافته است که وکیل او چهارم مرداد سال جاری از نقض حکم اعدام موکلش در دیوان عالی کشور خبر داده و گفته بود که پرونده محمد قبادلو برای «رسیدگی به ایرادهای مربوط به سلامت روانی موکل و صدور حکم» به شعبه هم‌عرض ارجاع می‌شود.

محمد قبادلو با حکم ابوالقاسم صلواتی، مشهور به قاضی اعدام، با اتهام «افساد فی‌الارض»، قتل یک مامور نیروی انتظامی به نام وحید کرم‌پور حسنوند و مجروح کردن پنج مامور دیگر به اعدام محکوم شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو، پس از اینکه حکم اعدام فرزندش در دادگاه بدوی صادر شد، در پیامی ویدیویی گفت: «بچه من را غریب گیر آورده‌اند و بدون وکیل از او بازجویی کردند. در اولین جلسه دادگاه هم حکم اعدامش صادر شد.»

سازمان عفو بین‌الملل ۲۶ خرداد سال جاری خورشیدی با انتشار نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، به حکم محمد قبادلو اعتراض کرد و گفت که محاکمه او «به‌شدت ناعادلانه و ساختگی» است.

محمد قبادلو به‌تازگی در پیامی از زندان گفت: «هر لحظه زبری طناب دار را دور گردنم احساس می‌کنم و آماده‌ام که نامم را برای انفرادی صدا بزنند.»

جمهوری اسلامی ایران تاکنون محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، سید محمد حسینی، محمدمهدی کرمی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی را در ارتباط با خیزش سراسری ۱۴۰۱ اعدام کرده است. سازمان‌های حقوق بشری هشدار داده‌اند که ده‌ها معترض دیگر نیز در معرض صدور احکام سنگین محاربه و اعدام قرار دارند.