دیوان عالی کشور خبر خودش را تکذیب کرد: محمد قبادلو اعدام می‌شود

دیوان عالی کشور ساعاتی پیش از تکذیب، از پذیرش فرجام‌خواهی برای حکم اعدام محمدقبادلو و سامان یاسین خبر داده بود

روابط عمومی دیوان عالی کشور در ایران، خبر قبلی منتشرشده از قول این دیوان درباره قبول فرجام‌خواهی محمد قبادلو و رهایی موقتی‌اش از اعدام را تکذیب کرد و گفت حکم قاضی صلواتی تایید شده است.

صبح روز شنبه سوم دی‌ماه، خبری از سوی روابط عمومی دیوان عالی کشور در ایران منتشر شده بود که حاکی از پذیرش فرجام‌خواهی محمد قبادلو و سامان صیدی، دو شهروند محکوم به اعدام در دیوان عالی بود، اما لحظاتی قبل و ظهر روز شنبه، روابط عمومی این سازمان حکومتی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قبول فرجام‌خواهی محمد قبادلو صحت ندارد و بدین ترتیب، حکم اعدام این جوان ۲۲ ساله اجرا خواهد شد.

این نهاد حکومتی توضیح نداده است که دلیل انتشار خبر قبول فرجام‌خواهی محمد قبادلو از سوی روابط عمومی این نهاد چه بوده، تا گمانه‌ها درباره فشار سازمان‌ها یا چهره‌های امنیتی در نظام جمهوری اسلامی به این دیوان برای تغییر درباره پرونده محمد قبادلو به وجود بیاید.

در خبر تازه از قول روابط عمومی دیوان عالی کشور نوشته شده که؛ «دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام‌خواهی به عمل آمده در پرونده محمد قبادلو، دادنامه نامبرده را طبق ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری ابرام (تایید) کرد.»

چنین بیانیه‌ای به معنای آن است که حکم اعدام صادرشده از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، تایید شده است و دیوان عالی کشور علی‌رغم ارائه مدارک پزشکی از سوی خانواده و وکیل محمد قبادلو مبنی بر «دو قطبی بودن او»، خواستار به دار آویخته شدن این جوان معترض به جمهوری اسلامی است.

روابط عمومی دیوان عالی کشور در ایران همچنین با تایید خبر قبول شدن فرجامخواهی سامان صیدی (یاسین)، خواننده محکوم به اعدام، علی‌رغم اعتراف دیوان به وجود «نواقص تحقیقاتی» در روند بررسی، اعلام کرد که پرونده مجددا به همان دادگاه صادرکننده رای، یعنی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و قاضی صلواتی ارجاع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صلواتی در سال‌های اخیر ده‌ها حکم سنگین قضایی مانند اعدام یا حبس‌های طولانی‌مدت را برای فعالان اجتماعی و سیاسی در ایران صادر کرده است.

محمد قبادلو متولد ۱۳۷۹، از زندانیانی است که به زیر گرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروهای پلیس جمهوری اسلامی و قتل استوار فرید کرم‌پور متهم شده است. گزارش‌ها از جلسه دادگاه محمد قبادلو حاکی از آن است که او در دادگاه به بیماری «دو قطبی» خود اشاره کرده و گفته است که درمانش را از ماه‌ها قبل متوقف کرده بود و روز حادثه از بی‌خوابی شدید رنج می‌برد.

بیماران «دو قطبی» در دوره‌هایی از بیماری ممکن است رفتارهایی داشته باشند که گاهی برخلاف عرف جامعه توصیف می‌شوند.

خبرگزاری‌های فارس، ایرنا و باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به حکومت و دولت جمهوری اسلامی، صحبت‌های محمد قبادلو در جلسه دادگاه را این‌گونه بازتاب داده‌اند:‌ «در زمان حادثه دو ماه بود که داروهایم را نخورده بودم و سه شب هم نخوابیده بودم و با فیلم‌هایی که در فضای مجازی دیدم، عصبانی و تحریک شده بودم. در آن لحظه من نبودم که پشت فرمان قرار گرفته بودم، یک حیوان در آن لحظه رانندگی می‌کرد.»

اما برخلاف بیان این دلایل و تایید پزشک بیمارستان میلاد شهریار که «پرخاشگری و انجام کارهای خطرناک» را از علائم بیماری محمد قبادلو برشمرده بود، قاضی ابوالقاسم صلواتی حکم اعدام این جوان را صادر کرد. صلواتی همچنین پس از جلسه دادگاه، امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو را هم از وکالتش برکنار کرده بود.

سامان صیدی، خواننده‌ای که با نام هنری سامان یاسین فعالیت می‌کرد، متولد ۱۳۷۷ است و روز دهم مهرماه در خانه‌اش در تهران بازداشت شد. قاضی صلواتی این هنرمند را با اتهام‌های «محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری و شلیک سه تیر هوایی به اجتماع» و «تبانی به‌ قصد اقدام علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم کرد.

این خواننده معترض در دوران بازداشت از حق داشتن وکیل اختیاری محروم بوده است و بر‌ اساس برخی گزارش‌ها، وکیل تسخیری از سامان صیدی خواسته بود «تیراندازی هوایی را گردن بگیرد تا نجات یابد.»

سامان صیدی همچنین، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ آذر، در زندان رجایی شهر کرج، «در اعتراض به اتهام محاربه و حکم اعدام و شرایط زندان» به خودکشی اقدام کرده بود که ناموفق بود و وضعیت جسمانی‌اش در حال حاضر خوب توصیف شده است.