انفجار آزمایشی یک راکت توسط ناسا و اسپیس‌اکس

این آزمایش برای کسب اطمینان از امکان جان به‌در بردن فضانوردان در هنگام بروز فاجعه انجام می‌گیرد

 قرار است این آزمایش ۱۸ ژانویه در مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شود-SpaceX / Flickr

ناسا و اسپیس‌اکس آماده می‌شوند تا در یک آزمایش اضطراری، راکتی را از بین ببرند.

این فرآیند که به «آزمایش شکست پرواز» معروف است، باعث اطمینان از این موضوع می‌شود که یک کپسول جدید که برای حمل فضانوردان ساخته شده است، به آنها این امکان را می‌دهد که در صورت پرتاپ ناموفق و خطرناک، خود را نجات دهند.

نتیجه دیگر این آزمایش آن است که دانسته شود، اگر راکت‌های فالکن ۹ شرکت اسپیس‌اکس واقعا به طور تصادفی منفجر شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

این دو نهاد قصد دارند این آزمایش را در۱۸ ژانویه در مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام دهند.

آزمایش سیستم فرار، یکی از آخرین آزمایش‌های مورد نیاز قبل از سفر فضانوردان با فضاپیمای جدید معروف «کرو دراگون» است که در آینده افراد را به فضا خواهد برد.

در طول آزمایش ، کپسول «کرو دراگون»، به همان شکلی که در هنگام پرتاب واقعی از آن استفاده می‌شود، به راکت فالکن ۹ وصل خواهد شد.

اما اندکی پس از بلند شدن، اسپیس‌اکس یک فرار پرتابی را فعال خواهد کرد که باید نشان دهد که «کرو دراگون» قادر است بدون خطر از راکت جدا شود و کسانی را که داخل آن هستند به زمین برگرداند. پس از جدا شدن از راکت، کپسول از چتر نجات خود استفاده می‌کند تا بدون خطر روی زمین فرود بیاید و جمع‌آوری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما انتظار می‌رود که این راکت فرآیندی را طی کند که اسپیس‌اکس از آن به عنوان «جداسازی برنامه‌ریزی نشده و سریع» نام می‌برد که به شکل یک انفجار خواهد بود. در این فرآیند، راکت نابود خواهد شد و اسپس‌اکس اعلام کرده است که پس از اتمام آزمایش، قطعات آن را از اقیانوس اطلس جمع‌آوری خواهد کرد. سپس، ناسا و اسپیس‌اکس از داده‌های به دست آمده در این آزمایش استفاده می کنند تا ارزیابی کنند که آیا می‌توان فضاپیمای جدید را برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی تأیید کرد، یا خیر.

این پرتاب در اصل قرار بود زودتر انجام شود، اما  ناسا اوایل این هفته اعلام کرد که آن را تا ۱۸ ژانویه به تعویق می‌اندازد تا زمان بیشتری را «پردازش آن فضاپیما» صرف کند.

© The Independent

بیشتر از جهان