تشدید درگیری مسکو و کی‌یف؛ حمله اوکراین به شهر دونتسک تحت کنترل روسیه ۲۵ کشته بر جا گذاشت

دونتسک یکی از چهار منطقه اوکراین است که روسیه سال گذشته مدعی شد آن را ضمیمه خاک خود کرده است

دنیس پوشیلین، رئیس منطقه دونتسک که منصوب روسیه است، یکشنبه، ۲۱ ژانویه (اول بهمن)، گفت که در پی گلوله‌باران شهر دونتسک به دست نیروهای اوکراینی، ۲۵ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز، مقام‌های مسکو درباره این منطقه تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین گفتند که گلوله‌باران دونتسک، با شلیک توپخانه اوکراین انجام گرفته و منطقه شلوغی که در آن چندین فروشگاه و یک بازار قرار دارد، هدف قرار گرفته است.

عکس‌ها و ویدیوهای منتشرشده از دونتسک، اجساد خونینی را روی برف در نزدیکی یکی از بازارهای شهر نشان می‌دهد و مردم گریانی را که برخی از آنان می‌گویند بستگانشان را از دست داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوشیلین گفت که نیروهای اورژانس در محل حضور دارند و متخصصان می‌کوشند قطعات سلاح‌های به‌کارگرفته‌شده در این حمله‌ را جمع‌آوری کنند.

 دونتسک یکی از چهار منطقه اوکراین است که روسیه سال گذشته مدعی شد آن را ضمیمه خاک خود کرده است؛ اقدامی که با انتقاد بیشتر کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل مواجه، و غیرقانونی خوانده شد. روسیه کنترل کامل هیچ‌یک از این چهار منطقه را در دست ندارد.

تصرف روستایی در منطقه خارکف اوکراین به دست نیروهای روسیه

از سوی دیگر، یکشنبه، ۲۱ ژانویه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل روستای کروخمالنه را در منطقه خارکف اوکراین به دست گرفته‌اند. سخنگوی ارتش اوکراین نیز عقب‌نشینی نیروهای کی‌یف را تایید کرد.

این پیشروی اندک، در پی صدور بیانیه مشابهی از وزارت دفاع روسیه صورت گرفت که پنجشنبه، ۱۸ ژانویه، گفته بود نیروهایش کنترل شهرکی به نام وسل را در منطقه دونتسک شرقی اوکراین به دست گرفته‌اند.

 روسیه فشارهای تهاجمی خود را در اطراف شهرهای شرقی اوکراین، مانند کوپیانسک، لیمان و آودیوکا افزایش داده است، اما دستاوردهایش در این زمینه تاکنون اندک بوده است.

مسکو می‌گوید که پس از ضدحمله نافرجام اوکراین در سال گذشته میلادی علیه تهاجم روسیه در ۲۰۲۲، نیروهایش ابتکارعمل را در بسیاری از مناطق به دست آورده‌اند.

 ولودیمیر فیتیو، سخنگوی ارتش اوکراین، بدون اشاره به این ادعاهای روسیه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که تصرف کروخمالنه به دست نیروهای روسیه هیچ تاثیری بر وضعیت کلی اوکراین نداشته است.

او تاکید کرد: «هدف اصلی ما نجات جان مدافعانمان است. آن‌ها به مواضع از پیش آماده‌شده منتقل شدند و اینک در حال دفاع‌اند تا از پیشروی بیشتر دشمن جلوگیری کنند.»

این مقام اوکراینی گفت که کروخمالنه فقط پنج خانه دارد و پیش از جنگ فقط ۴۵ نفر در آن زندگی می‌کردند.

گزارش خبرگزاری دولتی روسیه درباره مصادره دارایی‌های مسکو

وبسایت خبری ریا، خبرگزاری دولتی روسیه، یکشنبه، ۲۱ ژانویه، در گزارشی اعلام کرد که بنا به محاسبه این خبرگزاری، چنانچه غرب دارایی‌های مسدودشده روسیه را برای کمک به بازسازی اوکراین مصادره کند، روسیه نیز اقدام متقابل خواهد کرد و غرب دست‌کم ۲۸۸ میلیارد دلار از دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایش را از دست می‌دهد.

 پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ایالات متحده و متحدانش با اعلام تحریم‌هایی علیه مسکو، معامله با بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه را ممنوع، و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را در غرب مسدود کردند.

مقام‌های ایالات متحده و بریتانیا در ماه‌های اخیر کوشیده‌اند اقدام‌هایی را به منظور مصادره دارایی‌های روسیه - که در بلژیک و برخی از دیگر شهرهای اروپا تجمیع شده‌اند - برای کمک به بازسازی اوکراین، آغاز کنند.

سه منبع آگاه، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳ به خبرگزاری رویترز گفتند که امیدوارند رهبران گروه هفت موافقت کنند که اواخر فوریه ۲۰۲۴، همزمان با دومین سالگرد تهاجم مسکو به اوکراین، تلاش‌ها در حمایت از اوکراین جدی‌تر شود.

 روسیه واشنگتن را متهم کرده است که می‌کوشد حمایت کشورهای اروپایی را که بیشتر دارایی‌های مسدودشده روسیه در آن‌ها قرار دارند،جلب کند و بر آن‌ها تاثیر بگذارد. کرملین گفته است که مسکو فهرستی از دارایی‌های آمریکا، اروپا و موارد مشابه در اختیار دارد که در اقدامی متقابل، مصادره خواهند شد.

 خبرگزاری دولتی روسیه در گزارش خود به داده‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد در پایان ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری مستقیم اتحادیه اروپا، کشورهای گروه هفت، استرالیا و سوئیس در اقتصاد روسیه، بالغ بر ۲۸۸ میلیارد دلار بوده است.

بیشتر از جهان