درخواست شورای مقاومت ملی برای شرکت در نشست نمایندگان ویژه کشورها در مورد افغانستان

در بیانیه شورای مقاومت ملی آمده است که تداوم سلطه‌ طالبان باعث گسترش خطر تروریسم می‌شود

یکی از نشست‌های زوم شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان - ایندیپندنت فارسی

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان شنبه ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) از سازمان ملل متحد خواست که از نمایندگان این شورا برای شرکت در نشست نمایندگان ویژه کشورها در مورد افغانستان در دوحه، پایتخت قطر دعوت کند.  

در بیانیه این شورا آمده است: «شورای مقاومت ملی به‌عنوان مجموعه‌ای بزرگ و تاثیرگذار [از نظر] سیاسی که نمایندگی بخش اعظم مردم افغانستان را با خود دارد، می‌تواند صدای برحق مردم را به گوش جهانیان برساند. مطالبه این شورا آن است که به‌عنوان نماینده جامعه سیاسی افغانستان به نمایندگان این شورا فرصت حضور در این نشست داده شود.» 

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تاکید کرد که به نمایندگان جامعه مدنی، فعالان زن به‌ویژه زنان معترض، رسانه‌ها و فعالان حقوق‌بشر نیز در نشست‌های سازمان ملل متحد در مورد افغانستان سهم داده شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای مقاومت ملی تاکید کرد که مردم افغانستان انتظار دارند که بحران این کشور از طریق یک روند فراگیر ملی با حضور همه طرف‌های سیاسی و با نظارت سازمان ملل متحد و همکاری کشورهای جهان حل شود.  

در بیانیه این شورا آمده است: «انتظار ما این است که افغانستان در بحران‌های جدید منطقه‌ و جهانی که متاسفانه شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری است، همچنان در اولویت کشورهای جهان و سازمان ملل متحد قرار داشته باشد تا از تداومِ ترویج و صدور تروریسم از افغانستان جلوگیری و زمینه برای بازگشت مردم‌سالاری فراهم شود.» 

شورای مقاومت ملی در این بیانیه تصریح کرد که سلطه‌ طالبان در افغانستان باعث اعمال محدودیت‌های زیاد و «استبداد» علیه مردم افغانستان به‌ویژه زنان شده است و تداوم سلطه‌ طالبان باعث گسترش خطر تروریسم می‌شود.  

این شورا گفت: «تداوم سلطه گروه طالبان نه‌تنها به نقض کامل حقوق بشر منجر شده است بلکه با تربیت و حمایت بیش از ۲۲ گروه تروریستی در قلمرو تحت سلطه طالبان ‌به‌ویژه در ولایات/استان‌ها شمال و شمال‌ شرق کشور، به رشد تروریسم در منطقه کمک کرده و هرگونه تلاش برای کشانیدن این گروه در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به تقویت بیشتر تروریسم می‌انجامد.» 

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان متشکل از برخی از شخصیت‌های مطرح سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان است که در تبعید به‌سر می‌برند.  

عبدالرشید دوستم، معاون نخست دولت پیشین افغانستان و رهبر حزب جنبش ملی، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، عطامحمد نور و صلاح‌الدین ربانی، از رهبران حزب جمعیت اسلامی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم، یونس قانونی، معاون اول رئیس جمهوری پیشین، عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب اتحاد اسلامی، و شماری دیگر از شخصیت‌های سیاسی دولت‌های پیشین در شورای ملی مقاومت برای نجات افغانستان حضور دارند. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۹ دسامبر نقشه راه برای آینده افغانستان که فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده این سازمان در امور افغانستان، آن را تهیه کرده بود، تایید کرد. این نقشه راه در طول هفت ماه فعالیت فریدون سینیرلی‌اوغلو در افغانستان و خارج از آن کشور تهیه شده است. سینیرلی‌اوغلو برای تهیه این نقشه راه با مخالفان طالبان، نمایندگان کشورهای دیگر و حزب‌های سیاسی افغانستان گفت‌وگو کرده است. 

در بیانیه شورای امنیت ملی آمده است که دبیرکل سازمان ملل باید شخصی را که در حوزه حقوق بشر و جنسیت تخصص و تجربه داشته باشد، به‌عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان منصوب کند.  

بیشتر از جهان