ناراحتی طالبان از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر حفظ حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان تاکید شده است

وزارت خارجه طالبان شنبه ۹ دی (۳۰ دسامبر) از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و به‌ویژه تعیین نماینده ویژه دبیر کل این سازمان برای تعامل با حکومت طالبان، ابراز «ناراحتی» کرد.  

قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۳ رای موافق تصویب شد، اما نمایندگان روسیه و چین رای ممتنع به این قطعنامه دادند. 

در این قطعنامه با وجود اختلاف نظر میان اعضای دائمی شورای امنیت، از دبیر کل سازمان ملل خواسته شده است که نماینده ویژه دیگری برای افغانستان تعیین کند. طبق بیانیه وزارت خارجه طالبان، این گروه از این بابت، «ناراحت» است. 

در این بیانیه آمده است: «شورای امنیت با وجود درخواست زمان، بحث و وضوح بیشتر در مورد ارزیابی هماهنگ‌کننده ویژه از طرف دو عضو دائمی و بدون مشورت با حکومت افغانستان این قطعنامه را تصویب کرد. حکومت افغانستان ‌بار دیگر تکرار می‌کند که تعیین نماینده اضافی دیگر برای افغانستان با وجود ماموریت ویژه یوناما، امری غیرضروری محسوب می‌شود.» 

هم‌اکنون، رزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیئت‌‌ معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در کابل کار می‌کند. 

در بیانیه وزارت خارجه طالبان ادعا شده است: «افغانستان کشوری درحال جنگ نیست و اکنون در آن حکومتی مرکزی حاکم است که منافع کشور را حفظ کرده و می‌تواند تکلیف‌هایش را انجام دهد و از توانایی مدیریت مسائل از طریق مکانسیم‌های دوجانبه و چندجانبه برخوردار است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه ذکر شده است  که نمایندگان ویژه در تاریخ معاصر افغانستان و جهان، نتوانسته‌اند که هیچ درگیری را حل کنند، بلکه با تحمیل «نسخه‌های بیگانه» وضعیت را «پیچیده‌تر» کرده‌اند.  

وزارت خارجه طالبان از تلاش‌های «مثبت» سازمان ملل برای تعامل قوی‌تر و گسترده‌تر با افغانستان استقبال کرده است.  

این وزارتخانه گفت: «رویکرد ما (رژیم طالبان) در نهایت مبتنی بر باورهای مذهبی تغییرناپذیر، ارزش‌های فرهنگی و منافع ملی مردم افغانستان خواهد بود. بر این اساس، از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که در تصمیم‌گیری های مربوط به افغانستان واقعیت‌های موجود را در نظر گرفته و تصمیم‌های آن تحت تاثیر هیچ طرفی قرار نگیرد.» 

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر حفظ حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان تاکید شده است. 

در این قطعنامه تاکید شده است: «رویکرد یکپارچه و منسجم همه بازیگران سیاسی در داخل و خارج از سازمان ملل متحد برای ایجاد و حفظ صلح در افغانستان حیاتی است.» 

در قطعنامه شورای امنیت آمده است که دبیرکل سازمان ملل باید شخصی را که در حوزه حقوق بشر و جنسیت تخصص و تجربه داشته باشد، به‌عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان منصوب کند تا برنامه‌های مورد نظر این سازمان را بدون آسیب زدن به ماموریت یوناما عملی کند.  

در این قطعنامه همچنین از تداوم حضور و فعالیت یوناما و دیگر آژانس‌های سازمان ملل متحد در افغانستان حمایت شده است. 

شورای امنیت سازمان ملل با طرح دبیرکل سازمان ملل متحد برای حل بحران افغانستان نیز موافقت کرد. این طرح و نقشه راه در طول هفت ماه فعالیت فریدون سینیرلی‌اوغلو در افغانستان و خارج از آن کشور تهیه شده است. سینیرلی‌اوغلو برای تهیه این نقشه راه با مخالفان طالبان، نمایندگان کشورهای دیگر و حزب‌های سیاسی افغانستان گفت‌وگو کرده است. 

با گذشت بیش از دو سال و چهار ماه از حکومت رژیم طالبان، این گروه هیچ اقدامی برای تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن در افغانستان نکرده است و به حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان احترام نمی‌گذارد.  

در افغانستان تحت حاکمیت طالبان فقر و بیکاری افزایش یافته و نگرانی‌ها از گسترش فعالیت‌ تروریست‌ها نیز افزایش یافته است که تهدیدی برای افغانستان، منطقه و جهان‌اند. با همه این‌ها، طالبان مدعی تامین امنیت و بهبود وضعیت شهروندان‌اند.  

بیشتر از جهان