نتیجه نظرسنجی حاکی است که بیشتر حامیان ترامپ در آیووا از اول تصمیم داشتند به او رای دهند

پس از پیروزی قاطع ترامپ در انتخابات مقدماتی درون‌حزبی آیووا، ارزش برخی سهام مرتبط با او افزایش یافت

در حالی که پیروزی اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در رای‌گیری مقدماتی آیووا، به سرخط اخبار راه یافته است، ارزش برخی سهام مرتبط با ترامپ نیز در روز سه‌شنبه صعود کرد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، سهام «دیجیتال ورلدز» شرکتی که قرار است پلتفرم رسانه‌ اجتماعی ترامپ را حمایت کند و در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۹۳ درصد از ارزشش را از دست داده بود، بیش از ۹ درصد افزایش یافت. سهام شرکت نرم‌افزاری فان‌ویر و شرکت اشتراک‌گذاری ویدیوی رامبل نیز افزایش یافت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که با پیروزی خیره‌کننده دونالد ترامپ در رای‌گیری درون‌حزبی شامگاه دوشنبه، جلسات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان آیووا قبل از آنکه شروع شوند، عملا به پایان رسیدند.

طبق نظرسنجی که این خبرگزاری برگزار کرد، از هر ۱۰ شهروند آیووایی که به ترامپ رای دادند گفتند که از همان اول می‌دانستند که از او حمایت خواهند کرد، به عنوان مردی که با جنبش «آمریکا را باعظمت خواهیم کرد» خود به حزب جمهوری‌خواه جان دوباره داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پیروزی چشمگیر با اکثریت رای‌دهندگانی که به‌عنوان جمهوری‌خواه خود را در ایالت آیووا ثبت کرده‌اند، نشانی از نفوذ فزاینده او در ایالتی است که هشت سال پیش در آن پیروز نشده بود. 

رقبای اصلی هم‌حزبی او - ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی، و ویوک راماسوامی، کارآفرین عرصه بیوتکنولوژی، سعی کردند ائتلاف‌های خود را ایجاد کنند اما نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که هیچ‌یک نمی‌توانند در اولین رقابت ریاست جمهوری امسال با ترامپ برابری کنند. راماسوامی به دنبال نتیجه ناامیدکننده در انتخابات درون‌حزبی آیووا اعلام کرد که کارزار خود را تعلیق می‌کند. 

ترامپ در شهرهای کوچک و جوامع غیرشهری حمایت قوی دریافت کرد و با رای مسیحیان انجیلی سفیدپوست، که تقریبا نیمی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را تشکیل می‌دهند پیروز شد. آسوشتیدپرس نوشت که بسیاری از ایالت‌هایی که ترامپ برای پیروزی در انتخابات ماه نوامبر به رای آن‌ها نیاز دارد، جوامع شهری‌تر و جمعیت متنوع‌تر نژادی دارند و جمعیتشان در مقایسه با آیووا تحصیل‌کرده‌ترند. 

در نظرسنجی آسوشیتدپرس بیش از ۱۵۰۰ رای‌دهنده شرکت کردند. این نظرسنجی نشان داد که مسئله مهاجرت و اقتصاد که ترامپ بر آن‌ها تاکید می‌کند، از اولویت‌های مردم آیووا است و رای‌دهندگان جمهوری‌خواهی که در انتخابات درون‌حزبی اخیر شرکت کردند گفتند که با موضع سختیگرانه ترامپ در محدود کردن مهاجران موافق‌اند.

حدود ۹ نفر از  هر ۱۰ نفری که در رای‌گیری شرکت کردند گفتند که از ساخت دیوار در امتداد مرز مکزیک و آمریکا حمایت می‌کنند. حدود سه‌چهارم از آنان نیز گفتند که مهاجران به ایالات متحده امریکا آسیب می‌زنند. 

حدود یک‌سوم از رای‌دهندگان در رای‌گیری آیووا نیز گفتند که اقتصاد برایشان اولویت است و یک‌سوم از این افراد گفتند که حامی دونالد ترامپ‌اند. 

آسوشیتدپرس نوشته است مهم‌ترین نکته در دوم شدن دسانتیس رای محافظه‌کارانی بود که او را به نیکی هیلی ترجیح دادند و او بهترین عملکرد را در میان افرادی دارد که از ترامپ ناراضی‌اند. 

هیلی با فاصله کمی پشت سر دیسانتیس قرار گرفت. او در عین حال انتخاب اصلی آن دسته از جمهوری‌خواهانی بود که در انتخابات ۲۰۲۰ به بایدن رای دادند. 

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، آیووا به بایدن رای داده بود. نظرسنجی آسوشیتدپرس حاکی است که روند حقوقی و دادگاهی که علیه ترامپ جریان دارد، خدشه‌ای به جایگاه او نزد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه آیوا وارد نکرده است. 

رای‌دهندگان در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان در آیووا نشان داده‌اند که از وضعیت موجود ناراضی‌اند و به حزب جمهوری‌خواه برای تغییر عملکرد دولت فدرال چراغ سبز نشان می‌دهند. برخی نیز گفته‌اند که به سیاست‌ها و نهادهای دولتی بی‌اعتمادند. 

شماری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که دولت فعلی یک پروژه تخریب را برای اداره کشور دنبال می‌کند و از هر ۱۰ نفر، سه نفر می‌گویند که به‌دنبال یک تحول تمام‌عیار در دولت‌اند. 

کاندیداهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش می‌کنند تا در رای‌گیری درون‌حزبی سه‌شنبه آینده در نیوهمپشایر از دونالد ترامپ سبقت بگیرند و دسانتیس و هیلی در این مسیر مواضع خود درباره مسائلی چون مناسبات با متحدان خارجی، اقتصاد و سیاست‌های مالیاتی، حق سقط جنین و مهاجرت را تغییر داده‌اند. 

ایالت نیوهمپشایر در شمال شرق ایالات متحده دارای ساکنین میانه‌رو و عمدتا با ذهنیت «لیبرترین» است.