سازمان جهانی بهداشت: بیش از ۹ میلیون نفر در ایران در سال ۲۰۲۲ محصولات دخانی مصرف کرده‌اند

با وجود چیرگی روند کاهشی در مصرف جهانی دخانیات، ۶ کشور یعنی کنگو، مصر، اندونزی، اردن، عمان و جمهوری مولداوی شاهد افزایش مصرف دخانیات‌اند

نزدیک به ۸۹ درصد از مصرف‌کنندگان محصولات دخانی در ایران را مردان و ۱۱ درصدشان را زنان تشکیل می‌دهند-تسنیم

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید  ۹ میلیون ۳۱۴ هزار نفر در ایران در سال ۲۰۲۲ مصرف‌کننده محصولات دخانی بودند.

طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت که سه‌شنبه، ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) منتشر شد، نزدیک به ۸۹ درصد از مصرف‌کنندگان محصولات دخانی در ایران را مردان و ۱۱ درصدشان را زنان تشکیل می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت در بخش دیگری از این گزارش می‌افزاید نزدیک به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به نوعی مصرف‌کننده دخانیات‌اند.

این نهاد بین‌المللی روند مصرف دخانیات در جهان را از ۲۲ سال گذشته به این‌سو کاهشی ارزیابی کرده است. به عبارت دقیق‌تر، در سال ۲۰۰۰ از هر ۳ فرد بالغ یکی مصرف‌کننده دخانیات بود. حال آنکه در سال ۲۰۲۲ از هر ۵ فرد بالغ یک نفر مصرف کننده دخانیات بوده است. بر اساس این گزارش، ۱۵۰ کشور در کاهش مصرف دخانیات موفق عمل کرده‌اند.

داده‌های این گزارش حاکی از آن است که منطقه آسیای جنوب شرقی بیشترین درصد جمعیت مصرف‌کننده دخانیات (۲۶.۵ درصد از کل) را در خود جای داده است. پس از آن قاره سبز قرار می‌گیرد. ۲۵.۳ درصد مصرف‌کنندگان دخانیات در اروپا هستند.

میزان مصرف دخانیات در میان زنان اروپایی بیش از دو برابر میانگین جهانی است و روند کاهشی مصرف آن‌ها در مقایسه با سایر مناطق جهان بسیار کندتر گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت در صورتی که این روند کاهشی بطور پیوسته ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۲۵، مصرف‌کنندگان دخانیات نسبت به سال ۲۰۱۰ ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. هدف مطلوب کاهش ۳۰ درصدی است. پیش‌بینی می‌شود تنها ۵۶ کشور در سطح جهان به این هدف برسند.

با وجود چیرگی روند کاهشی در مصرف دخانیات، ۶ کشور، یعنی کنگو، مصر، اندونزی، اردن، عمان و جمهوری مولداوی شاهد افزایش مصرف دخانیات‌اند.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که تنها چهار کشور برزیل، موریس، هلند و ترکیه تمام تدابیر لازم را در مبارزه با مصرف دخانیات اتخاذ کرده‌اند و هشت کشور، شامل اتیوپی، ایران، ایرلند، اردن، ماداگاسکار، مکزیک، نیوزلند و اسپانیا، تنها یک گام با اتخاذ تمام تدابیر کنترل مصرف دخانیات فاصله دارند.

با این همه، به گفته سازمان جهانی بهداشت تا رسیدن به نقطه مطلوب، راه درازی در پیش است. از همین‌رو، این نهاد بین‌المللی از کشورها می‌خواهد تلاش‌ها برای کنترل دخانیات را سرعت ببخشند. چرا که در بیشتر کشورها کودکان ۱۳ تا ۱۵ساله همچنان در زمره مصرف‌کنندگان محصولات دخانی قرار دارند. سازمان جهانی بهداشت روز جهانی دخانیات امسال را به «محافظت از کودکان در برابر عوامل مداخله‌گر در صنعت دخانیات» اختصاص می‌دهد.

پاناما ماه آینده میزبان کشورهای جهان در دهمین نشست سازمان جهانی بهداشت در مورد کنواسیون کنترل دخانیات خواهد بود.

بیشتر از بهداشت و درمان