درخواست ۱.۵ میلیارد دلاری سازمان بهداشت جهانی برای رسیدگی به نیازها از غزه تا افغانستان

رئیس سازمان بهداشت جهانی در مورد آینده خطرناک جهان در صورت تامین نشدن نیازهای حیاتی هشدار داد

یک خانواده مهاجر افغان در اردوگاه مهاجرانی که به‌تازگی از پاکستان اخراج شده‌اند‌ــ AFP

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه ۲۵ دی‌ (۱۵ ژانویه) اعلام کرد که به منظور رسیدگی به نیازهای حیاتی در چند کشور و منطقه در حال جنگ و پس از جنگ از جمله افغانستان، اوکراین و غزه به ۱.۵ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

تدروس گبریسوس، رئيس این سازمان گفت که این بودجه در سال ۲۰۲۴  برای کمک به حدود ۸۷ میلیون نفر در چند منطقه که به کمک‌های بشردوستانه در زمینه بهداشت و درمان شدیدا نیاز دارند، در نظر گرفته شده‌ است. او تصریح کرد: «برای این کار ما در مجموع به  ۱.۵ میلیارد دلار نیاز داریم و این بودجه باید هرچه سریع‌تر و با انعطاف‌پذیری بیشتر تامین شود؛ زیرا تنها رویکرد واکنشی [به این وضعیت] کافی نیست.»

رئیس سازمان بهداشت جهانی افزود که وضعیت بهداشت در افغانستان یکی از فوریت‌های بهداشتی در جهان محسوب می‌شود و در حال حاضر ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به آب آشامیدنی سالم و سرویس بهداشتی نیاز فوری دارند.

وضعیت سیستم بهداشت در افغانستان پس از سلطه طالبان در دو سال و چهار ماه گذشته، به یکی از وضعیت‌های اورژانس در جهان بدل شده‌ است. بخشی از این وضعیت حاصل فروپاشی سیستم بهداشت و درمانی است که در ۲۰ سال گذشته بودجه آن را موسسات و کشورهای خارجی تامین می‌کردند و اکنون با قطع این کمک‌ها، هزاران مرکز درمانی کوچک و بزرگ در افغانستان تعطیل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش دیگر این وضعیت اضطراری نیز پیامد فجایع طبیعی از جمله سیلاب و زلزله‌های پیاپی و پرتلفات در شرق و غرب این کشور است که صدها روستا را ویران کرد و هزاران نفر مجبور شدند در فضای باز زندگی کنند. البته بازگشت گروهی مهاجران از ایران و پاکستان نیز این وضعیت را تشدید کرد؛ زیرا فقط در سه ماه گذشته، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از پاکستان و هزاران تن دیگر از ایران به اجبار به افغانستان بازگردانده شده‌اند و این در حالی است که این افراد هیچ‌گونه تسهیلات معیشتی ندارند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی یک فوریت بهداشتی دیگر جهان را گسترش کووید اعلام کرد اما در کنار آن از وضعیت وخیم بهداشتی در غزه خبر داد و گفت که وضعیت بهداشت «در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌ویژه در غزه، پس از حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و پاسخ متقابل اسرائیل به آن‌ها» اورژانسی و نیازمند رسیدگی سریع است.

او خاطرنشان کرد که اگرچه گروه هدف برای بودجه درخواست‌شده کنونی ۸۷ میلیون نفرند، «تخمین زده می‌شود ۱۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان از جمله اوکراین، فلسطین، هاییتی و سودان امسال به کمک های بهداشتی نیاز داشته باشند».

تدروس گبریسوس با اعلام این درخواست، به کشورهای جهان هشدار داد: «بهای این انفعال و بی‌توجهی آنقدر بالا خواهد بود که جهان نمی‌تواند از پس آن برآید.»

بیشتر از جهان