کشف مقبره و اشیا تاریخی در مصر با قدمت چهار هزار و ۵۰۰ سال

بقایای یک فرد بزرگسال با نقابی رنگی پیدا شد که ظرفی مرمری و کودکی خردسال کنار آن دفن شده بود

مقبره‌ای باستانی در مصر کشف شده است که تصور می‌شود قدمتی بیش از چهار هزار سال داشته باشد.

گروهی از باستان‌شناسان مصری و ژاپنی در مدت این ماموریت در مقبره سقاره، عناصر  معماری و سایر اشیا تاریخی یافتند. وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر روز شنبه این کشف را تایید کرد.

به گزارش اهرام آنلاین، از جمله این کشفیات بقایای انسانی است که با یک نقاب رنگی دفن شده و مقبره کودکی خردسال که گمان می‌رود قدمت آن به دودمان دوم باز‌گردد. به گفته کارشناسان، قدمت این مقبره بین ۲۶۴۹ و ۲۱۵۰ پیش از میلاد است.

از سایر اشیا تاریخی می‌توان به تابوتی از دودمان هجدهم (۱۵۵۰ تا ۱۲۹۵ پیش از میلاد) اشاره کرد که یک ظرفی مرمری سالم‌مانده درون آن قرار دارد. مقبره‌های مربوط به دوران بطلمیوسی نیز طی این اکتشافات از دل خاک بیرون آمد.

دو مجسمه سفالی از ایزیس، ایزدبانوی مصر باستان، الهه‌ای که در اصل در مراسم تدفین اهمیت خاص داشت، و هارپوکراتس، خدای سکوت و اسرار در دوره بطلمیوسی نیز کشف شد.

به گفته اهرام آنلاین، طلسم‌های مختلف، مدل‌های سفالی و استراکا [سفال‌نوشته] تکه‌های سفال‌ شکسته که روی آن کتیبه‌های کاهنی (خط شکسته‌ای که در مصر باستان استفاده می‌شد) نقش بسته است نیز در میان گنجینه اکتشافات اهرام یافت شد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت گردشگری و آثار باستانی طی پستی در فیس‌بوک اعلام کرد: «هیئت‌ مشترک باستان‌شناسی مصر و ژاپن بین شورای عالی باستان‌شناسی و دانشگاه واسدا موفق شدند یک مقبره صخره‌ای متعلق به دودمان دوم، تعدادی عناصر معماری، مقبره و یافته‌های باستان‌شناسی را در منطقه سقاره کشف کنند.»

«این ماموریت ثبت و مستندسازی باستان‌شناسی تمام کشفیاتی را که در این فصل یافت‌شده انجام داده است.»  

«این ماموریت مشترک باستان‌شناسی مصر و ژاپن بین شورای عالی آثار باستانی مصر و دانشگاه واسدا موفق شد یک مقبره صخره‌ای متعلق به دودمان دوم به همراه تعدادی از ابزار معماری، دفینه و یافته‌های باستان‌شناسی را در محوطه باستانی سقاره کشف کند.»

«این ماموریت ثبت و مستندسازی باستان‌شناسی تمام کشفیات باستان‌شناسانه‌ای را که در طول فصل کاری خود پیدا کرده انجام داده است.»  

نوزومو کاوای، سرپرست گروه ژاپنی، به اهرام آنلاین گفت این کشف «اطلاعات ارزشمندی از تاریخ این منطقه ارائه می دهد.»

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، گفت: «این اشیا تاریخی و دفینه‌های کشف‌شده، دریچه‌ای به زندگی کسانی است که در این تمدن کهن زندگی می‌کردند».

© The Independent

بیشتر از جهان