علی خامنه‌ای: مشکلات اقتصادی به این دلیل است که مردم به صحنه نیامدند

رهبر جمهوری اسلامی گفت که هر کس صدایی دارد باید حضور مردم در انتخابات را ترویج کند

تصویر علی خامنه‌ای را در میان هواداران حکومت در قم نشان می‌دهد‌ــ khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه، در دیدار با افرادی که رسانه‌های حکومتی آنان را «هزاران نفر از مردم قم» معرفی کردند، بار دیگر خواستار مشارکت مردم در انتخابات آتی شد و ادعای «نقش‌آفرینی مردم در حوادث بزرگ» جمهوری اسلامی را مطرح کرد.

علی خامنه‌ای به تمام افراد و نهادهای زیرمجموعه جمهوری اسلامی دستور داد برای حضور مردم در «صحنه انتخابات» تلاش کنند. او به اقدام‌های روح‌الله خمینی در اوایل دهه ۴۰ اشاره کرد و افزود: «امام با عمل، با حرف، با منطق و با استدلال به مردم یاد داد که حضور آن‌ها در صحنه معجزه‌‎آفرین است.»

رهبر جمهوری اسلامی که در سخنرانی‌های اخیرش پیوسته موضوع انتخابات آتی را مطرح کرده است، گفت اگر مردم پیشرفت و نتایج مطلوب می‌خواهند، باید «در میدان حضور داشته باشند». او ضمن اشاره تلویحی به تحریم انتخابات از سوی بخش‌های گسترده‌ای از مردم، هشدار داد که «عقب کشیدن و به این و آن اتکا کردن» فایده ندارد و آن‌ها باید به «وسط میدان» بیایند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای در ادامه صحبت‌هایش، مردم را «بدنه امت اسلام» نامید و گفت که توده مردم «ذخیره» حکومت در مقابل دشمنان‌اند. او در ادامه مدعی شد که روح‌الله خمینی به جای نشست‌وبرخاست با جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی «پرمدعا»، با مردم نشست‌و‌برخاست می‌کرد.

رهبر جمهوری اسلامی با دفاع تمام‌قد از ابراهیم رئیسی گفت که او رئیس‌جمهوری است که با توده مردم «انس» می‌گیرد، کار می‌کند و بین‌ آن‌ها می‌رود اما عده‌ای او را «پوپولیسم» می‌نامند. او اقدام‌های رئیس‌جمهوری منصوبش را نشانه «مردمداری» دانست و گفت نباید به او «اهانت» شود.

خامنه‌ای با تاکید دوباره بر مشارکت مردم در انتخابات، به وابستگان حکومت هشدار داد که از «دو قطبی کردن» فضای انتخابات خودداری کنند. او در ادامه افزود: «سیاست راهبردی امام آوردن مردم به صحنه بود و سیاست راهبردی دشمن خارج کردن مردم از صحنه است. شرکت نکردن در انتخابات همان سیاست راهبردی دشمن است.»

علی خامنه‌ای در عین حال تایید کرد چنانچه مردم در انتخابات مشارکت نکنند، «دشمن» پیروز شده است.

رهبر جمهوری اسلامی با سلب مسئولیت از دولت ابراهیم رئیسی، دولت‌های قبلی را به «ایجاد مشکلات اقتصادی» متهم کرد و گفت که آن‌ها از سیاست‌های اصل ۴۴ که او ابلاغ کرد، فقط چند مورد را اجرا کردند که آن هم «نصفش، فاسد از آب درآمد».

او با پرده‌برداری از نگرانی‌هاش در برابر موج مخالفان جمهوری اسلامی، تحریم انتخابات را برنامه «دشمن» و «رسانه‌های وابسته به غرب» خواند و مدعی شد که آن‌ها مردم را از آینده «مایوس» می‌کنند و «کمبودها و سختی‌های اقتصادی را به رخ می‌کشند».

علی خامنه‌ای با تایید اینکه «ضعف‌های اقتصادی» وجود داشت، ادامه پیدا کرد و هنوز نیز وجود دارد، مدعی شد که مشکلات اقتصادی به دلیل این است که مردم در صحنه حضور نداشته‌اند.

او با قدردانی از افرادی که به بازوهای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند، اذعان کرد که خیلی از مشکلات جمهوری اسلامی با کمک همین افراد برطرف شد. خامنه‌ای انفجارهای مرگبار کرمان را مثال زد و گفت که می‌شد ده‌ها برابر آن اتفاق بیفتد، اما خنثی شد.

خامنه‌ای در ادامه افزود: «حضور مردم در صحنه باید ترویج شود و هر کسی صدایی دارد و می‌تواند اثرگذار باشد، باید روی این زمینه کار کند و بداند که این حق است.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، از تنش‌آفرینی‌های گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه تمجید کرد و گفت: «این نیروهای مقاومت در سراسر منطقه عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامی‌اند.»

او ادعای شکست اسرائیل در جنگ غزه را مطرح کرد و گفت که حتی پس از «نابودی اسرائیل» هم «جنایت‌هایی» که آن‌ها مرتکب شده‌اند، در تاریخ خواهد ماند.