رهبر جمهوری اسلامی دیگر از «انتقامی سخت» سخن نگفت

آیت‌الله خامنه‌ای : از برکات شهادت سلیمانی این است که حضور پرشور مردم نشان داد، انقلاب زنده است

آیت‌الله علی خامنه‌ای در نخستین سخنرانی خود پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق او را «شهید عزیز» و دارای روحیه انقلابی‌گری خواند و گفت او هم در میدان نظامی و هم در میدان سیاسی هم دل و جگر داشت و هم تدبیر به کار بردن این شجاعت را. خامنه‌ای در این سخنرانی که چندان زبان تند و تهدید‌آمیز نداشت، گفت انقلاب و انقلابی‌گری خط قرمز سلیمانی بود و او نتوانست نقشه‌ها و توطئه‌های آمریکا در غرب آسیا را خنثی کند. 

این سخنرانی در قم ساعاتی پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا در عراق و پس از اجرای مراسم تدفین سلیمانی در کرمان انجام شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی که روز دوشنبه در مراسم نماز میت برای فرمانده سابق سپاه قدس در دانشگاه تهران اشک ریخته بود، امروز (چهارشنبه) در تعریف از شخصیت او گفت، سلیمانی با اخلاص و فرمانده‌ای جنگ‌آور و مراقب حدود شرعی بود و با وجود اینکه به دهان خطر می‌رفت، جان دیگران را حفظ می‌کرد. 

این در حالی است که بسیاری سلیمانی را مسئول جان باختن بیش از نیم میلیون نفر از مردم سوریه و آواره شدن میلیون‌ها سوری دیگر می‌دانند. 

قاسم سلیمانی بامداد روز جمعه ۱۳ دی‌ماه در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به خودروی حامل او و همراهان‌اش در بغداد کشته شد.

خامنه‌ای در بخش‌های دیگری از سخنرانی خود به عراق اشاره کرد و مدعی شد «حاج قاسم» به عنوان یک مشاور فعال و پشتیبان بزرگ به مردم عراق کمک کرد و شبیه این قضیه در سوریه و لبنان هم هست. به گفته او آمریکایی‌ها می‌خواهند عراق مانند عربستان امروز یا ایران دوران پهلوی باشد.

رهبر جمهوری اسلامی به نام ابومهدی مهندس، معاون حشد‌الشعبی که همراه با سلیمانی کشته شد نیز اشاره کرد و گفت او چهره‌ای نورانی داشت و کارهای بزرگی انجام داد.

خامنه‌ای به آنچه که به گفته او «برکات کشته شدن سلیمانی» است هم اشاره کرد. پیش‌از این اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم گفته بود هم زنده سلیمانی و هم  «شهادت» او گره کارها را باز کرده است. 

او به طور مشخص به مراسم تشییع سلیمانی در عراق و ایران و حضور گسترده مردم در این مراسم اشاره کرد و گفت از اعماق دل از روح سلیمانی بابت این برکت‌ها تشکر می‌کند. خامنه‌ای گفت شهادت سلیمانی زنده بودن انقلاب را به رخ دنیا کشید... شهادت او نشان داد که انقلاب زنده است. 

اشاره خامنه‌ای به اعتراض‌های آبان‌‌ماه است که شکاف بین مردم و حکومت را به نمایش گذاشت. خامنه‌ای مردم معترض به وضعیت وخیم معیشتی را اشرار وابسته به بیگانگان لقب داد و یکی از شدیدترین سرکوب‌ها تنها در مدت یک هفته علیه این اعتراض‌ها انجام شد. در نتیجه سرکوب در فضای ایزوله شده ناشی از قطع اینترنت، صدها نفر جان باختند و هزاران نفر نیز زخمی و بازداشت شدند. مقامات جمهوری اسلامی هنوز آمار کشته‌ها را اعلام نکرده‌اند. 

خامنه‌ای در سخنرانی امروز در مورد این اعتراض‌ها گفت: ةیک عده‌ای در اعتراض به قیمت بنزین به خیابان آمدند و عاملان دشمن برنامه تخریب و آدم‌کشی را در کشور آغاز کردند. این یک نقشه قبلی بود و مشارکت آمریکایی‌ها در یک کشور کوچک اروپایی طراحی شده بود و افراد آماده شده بودند و مزدورها پول گرفته بودند.» رهبر جمهوری اسلامی به نام این کشور اروپایی اشاره نکرد. 

او بار دیگر با اشاره به حضور گسترده مردم زیر تابوت سلیمانی گفت همین جهت‌گیری درست است و باید همین روند مبنی بر ارزش‌های انقلاب ادامه پیدا کند .

خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهارات‌اش با اشاره به حمله موشکی بامداد امروز گفت، یک سیلی به این‌ها زده شد، اما آنچه مهم‌تر است این است که حضور آمریکایی‌ها در منطقه به پایان برسد و اصرار به ادامه مذاکره هم نشانه تلاش آنها برای ادامه حضور در منطقه است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در جلسه امروز هیات دولت به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از منطقه اشاره کرده و گفت:«دست سلیمانی را از بدن قطع کردید پایتان از منطقه قطع خواهد شد.»

خامنه‌ای همچنین از مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تروریستی خواندن پنتاگون و همچنین مصوبه پارلمان عراق در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق حمایت کرد. 

آنچه که رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی کوتاه خود به زبان آورد، برخلاف برخی انتظارها پس از حمله‌های موشکی امروز صبح، تهدید‌آمیز نبود. او در مدح سلیمانی و ادامه راه او سخن گفت و جمله‌های تکراری مبارزه با استکبار و دشمنان را به زبان آورد و دیگر از «انتقام سخت» سخنی نگفت. او حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را نیز خطاب قرار نداد و این درحالی است که ترامپ به روشنی اعلام کرده که به دستور او سلیمانی کشته شده است. 

آیت‌الله خامنه‌ای در آغاز سخنان خود به درایت و تدبیر سلیمانی اشاره کرد و به نظر می‌رسد که تلاش کرد با توجه به احتمال اقدام متقابل آمریکا، با الگوبرداری از این درایت در سخنرانی خود از ادبیات تند استفاده نکند. 

بیشتر از