اپل طرح حفاظت از پشتیبانی اطلاعات آیفون را کنار گذاشت

ممکن است نسخه‌های پشتیبان روی سرورهای اپل امنیت نداشته باشند

یک منبع ادعا کرد، اپل تحت فشار اف‌بی‌آی، طرح حفاظت از نسخه‌های پشتیبان اطلاعات در آی‌کلاود را کنار گذاشته است-AFP

اگرچه گوشی‌های آیفون امنیت بالایی دارند، نسخه‌های پشتیبان اطلاعات آن‌ها بر روی سِرورهای اپل ممکن است امنیت نداشته باشند.

یک منبع خبری معتبر ادعا کرده که شرکت اپل تحت فشار اف‌بی‌آی، طرح حفاظت از نسخه‌های پشتیبان اطلاعات در آی‌کلاود را کنار گذاشته است.

این شرکت در حال برنامه‌ریزی بود تا به کاربران این امکان را بدهد که نسخه‌های پشتیبان اطلاعات گوشی خود را - که در سرورهای اپل ذخیره می‌شوند، به طور کامل رمزگذاری کنند. این باعث می‌شد که اپل و یا هر شخص دیگری نتوانند به محتوای این نسخه‌های پشتیبان، که تقریبا شامل تمام اطلاعات موجود در گوشی موبایل است، دسترسی پیدا کنند.

اما طبق گزارش رویترز، اف‌بی‌آی گفته است که این کار مانع تحقیقاتی می‌شود که از نسخه‌های پشتیبان به عنوان راهی برای مشاهده اطلاعات شخصی ذخیره شده بر روی دستگاه همراه استفاده می‌کنند و به همین دلیل اپل این طرح را متوقف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اپل و اف‌بی‌‌آی هیچ‌کدام در مورد این ادعاها اظهارنظر نکرده‌اند.

براساس این گزارش، این تغییر در خط مشی اپل حدود دو سال پیش اتفاق افتاده است. اپل پیشتر اعلام کرده بود که در تلاش است تا از کلیه نسخه‌های پشتیبان اطلاعات در آی‌کلاود محافظت کند، اما این قابلیت تاکنون معرفی نشده و ظاهرا لغو شده است.

رویترز خاطرنشان کرده، که ممکن است دلایل دیگری نیز برای انصراف اپل از رمزگذاری نسخه پشتیبان وجود داشته باشد. مثلا، این که اگر کاربران نسخه پشتیبان اطلاعات خود را رمزگذاری کنند، بعد رمز عبور خود را گم کنند، دیگر نخواهند توانست اطلاعات تلفن‌شان را بازیابی کنند.

اما این تصمیم اپل در میانه درگیری مداوم بین این شرکت و دولت آمریکا، بر سر موضوع دسترسی نهادهای حکومت به گوشی‌های اپل توجه همگان را به خود جلب کرده است.

به دلیل امتناع اپل از کمک به بازرسان جهت دسترسی به گوشی آیفون یک افسر نیروی هوایی عربستان سعودی - كه سه آمریکایی را در پایگاه دریایی پنساكولا در فلوریدا به ضرب گلوله به قتل رساند، مقامات رسمی از جمله دونالد ترامپ و دادستان کل آمریكا، ویلیام بار، شدیدا از این شرکت انتقاد کرده‌اند.

اپل ادعا می‌کند که انجام این کار مستلزم ایجاد نسخه‌ای از سیستم عامل iOS است که ذاتاً ناامن است و امنیت همه گوشی‌ها را به خطر می‌اندازد. دولت آمریکا گفته است که جمع‌آوری اطلاعات برای این تحقیقات، ارزش انجام چنین کاری را دارد.

با وجود انتقاد از سوی قانونگذاران ایالات متحده، اپل می‌گوید که در پرونده پنساکولا با مقامات همکاری کرده است، و این ادعا را که «کمک اساسی نکرده است» رد می‌کند. اپل ادعا کرده که نسخه‌های پشتیبان موجود در آی‌کلاود را - که حاوی اطلاعات شخصی نظیر عکس است، در اختیار مقامات قرار داده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی