ترامپ گزارش «اف بی آی» را نشانگر تلاش برای سرنگونی دولتش خواند

این در حالی است که گزارش یاد شده تئوری توطئه وی را رد می‌کند  

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده و مایک پنس، معاون رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، 9 دسامبر 2019 - MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، گزارش عمومی بازرس وزارت دادگستری آمریکا را ارزیابی کرده و مدعی شد که این گزارش نشاندهنده تلاش برای سرنگونی دولت اوست؛ این در حالی است که گزارش یاد شده بر خلاف ادعای ترامپ تاکید می‌کند.

یافته‌های گزارش وزارت دادگستری آمریکا دربرگیرنده‌ شواهدی از اشتباهات مقامات آمریکایی است، ولی ادعاهای مطرح شده مبنی بروجود توطئهای علیه کارزار انتخاباتی ترامپ را رد می‌کند. با این حال، ترامپ در جلسه‌ای در کاخ سفید به غلط مدعی شد که این گزارش نشان از تلاش برای «سرنگونی» دولت ایالت متحده داشته و «بسیار بدتر» از آنی بود که  فکرش را می‌کرده.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ گفت: «این باورنکردنی است. به مراتب بدتر از آن چیزی است که احتمالش را می‌دادم. این برای کشور ما شرم‌آور و دغلکارانه است.» او افزود: «این تلاش برای سرنگونی دولت بود و افراد زیادی در آن حضور داشته  وگرفتار شدند.»

این گزارش که در روز دوشنبه منتشر شد، آب سردی بود برتئوری‌های توطئه، که مدعی بودند مقامات اطلاعاتی آمریكا با انگیزه‌های سیاسی، حرکتی هماهنگ شده را تدارک دیده بودند تا کارزار انتخاباتی ترامپ در سال 2016 را تضعیف کنند. در این گزارش 434 صفحهای كه توسط بازرس كل وزارت دادگستری مایكل هوروویتس منتشر شده است، آمده که  پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، هنگام آغاز تحقیقات خود درباره کارزار انتخاباتی ترامپ، دارای «مقصود مجاز» بوده است.

گزارش وزارت دادگستری آمریکا، این ادعا که این تحقیقات با اهداف سیاسی قصد ضربه‌زدن به ترامپ را داشته، رد کرده و اتهامات مبنی بر اینکه استفاده از افراد آگاه در پرونده، خلاف قوانین اف بی آی بوده را نیز تکذیب کرد. با این حال، در این گزارش مشخص شده است که همزمان با ادامه تحقیقات، مقامات اف بی آی بارها تصمیم گرفته‌اند ضمن کوچک انگاشتن شواهدی دال بر رفع اتهام از ترامپ و همراهانش، اطلاعاتی را برجسته کنند که می‌تواند به آنان آسیب بزند.

هر دو جریان محافظهکار و لیبرال آمریکا، این گزارش را به منزله یک پیروزی در اهداف خود به شمار آوردند. در حالی که هوادارن ترامپ تلقی او را پذیرفتند، دموکرات‌ها ادعا کردند که این گزارش نشان می‌دهد نظر آنها مبنی بر ادامه تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات 2016 درست بوده است.

ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات، در گفتگو با «واشینگتن پست» گفت: «روشن است که یک مبنای واقعی و قانونی وجود داشت؛ در واقع «اف بی آی» ضرورتی اخلاقی برای آغاز این تحقیقات داشت.» به گفته بلومنتال تأکید این گزارش نشان داد، این ادعا که مشاوران مبارزات انتخاباتی ترامپ به طور غیرقانونی مورد بازرسی قرار گرفته یا گیر افتاده اند، نادرست بوده است.

دادستان کل ایالات متحده، ویلیام بار، که از سوی ترامپ انتخاب شده و متحد نیرومند او به شمار می‌رود، در بیانیه‌ای گفت با یک یافته کلیدی از این گزارش مخالف است. اودر این بیانیه اظهار داشت كه «اف بی آی» با استفاده از جزئی‌ترین موارد شک برانگیز در کارزار انتخاباتی ترامپ، کارزاری علیه او به راه انداخت؛ اما این مسائل مشکوک، اقدامات انجام شده از سوی «اف بی آی» را توجیه‌ نمی کرد. «همچنین روشن است كه از ابتدای امر، شواهد به دست آمده در تحقیقات، قویا دال بر بی‌گناهی (ترامپ) بوده.»

همچنین مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ، برد پاراسکیل، نیز ادعا كرد كه این گزارش نشان می دهد رئیس جمهوری برای تحقیقات، از طرف دولت باراک اوباما مورد هدف قرار گرفته است.

پاراسکیل در بیانه خود گفت: «این گزارش، کژرفتاری وتخلفات قابل ملاحظه‌ «اف بی آی» در دوره اوباما- بایدن را تایید می کند. كارزار كلینتون و کمیته ملی حزب دموکرات، به منابع خارجی پول پرداخت کردند تا بر ضد کارزار انتخاباتی دئس جمهوری ترامپ اتهامات جعلی بسازند؛ کاری که نتیجه‌اش تبدیل شد به پرونده‌ی ساختگی (کریستوفر) استیل.» او در این بیانه افزود: «اف بی آی از اتهاماتی که انگیزه‌های سیاسی پشت آن بود، برای توجیه بازرسی از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا استفاده کرد. آنها همچنین اطلاعات را مخدوش کرده و مدارکی را که خلاف روایت خودشان بود پنهان کردند. دموکرات‌ها و رسانه‌ها در طی بیش از دو سال این اتهامات را به پرونده تبانی با روسیه مجهز ساخته و هم اکنون نیز از آن استفاده می‌کنند.»

© The Independent