وزارت خارجه آمریکا از قطعنامه جدید سازمان ملل در مورد افغانستان حمایت می‌کند

متیو میلر: بر اساس این قطعنامه طالبان تنها به شرط اجرای تعهداتشان می‌تواند عضو جامعه جهانی شود

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا‌ــ AP

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه گفت که آمریکا از قطعنامه جدید سازمان ملل در مورد افغانستان که خواستار تعیین یک فرستاده ویژه برای این کشور شده‌ است، حمایت می‌کند.

میلر گفت: «ما معتقدیم که یک فرستاده ویژه برای هماهنگی تعاملات بین‌المللی در مورد افغانستان به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده در قطعنامه، راه‌حل خوبی برای افغانستان است.»

او بر لزوم تحت فشار قرار دادن طالبان برای عملی کردن تعهداتشان تاکید کرد و افزود: «ما [وزارت خارجه آمریکا] فکر می‌کنیم که این قطعنامه به طالبان، مردم افغانستان و جهان پیام روشنی ارسال می‌کند و نشان می‌دهد که شورای امنیت سازمان ملل متحد از روندی حمایت می‌کند که طی آن، افغانستان تنها با اجرای تعهدات بین‌المللی‌اش می‌تواند در جامعه بین‌المللی ادغام شود.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی که هفته گذشته برگزار کرد، گزارش ارزیابی مستقل دبیرکل سازمان ملل را که فریدون سینرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، تهیه کرده بود، بررسی کرد. این گزارش به عنوان نقشه راه برای آینده افغانستان هم پیشنهادهایی داشت و مهم‌ترین هدف آن فراهم کردن امکان ادغام مجدد افغانستان به جامعه جهانی و تعامل جهان با حاکمان افغانستان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل سازمان ملل در این نقشه راه، تعیین یک فرستاده ویژه به منظور هماهنگی تعاملات بیشتر جهان با طالبان و مردم افغانستان را پیشنهاد کرده بود. در این پیشنهاد تاکید شد که باید در افغانستان با تکیه بر گفت‌وگوهای بین افغان‌ها حکومتی فراگیر شکل بگیرد.

شورای امنیت سازمان ملل پس از بررسی این گزارش، در مورد افغانستان و تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای این کشور قطعنامه‌ای را به رای گذاشت که با مخالفت روسیه و چین مواجه شد اما سرانجام با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع چین و روسیه، به تصویب رسید.

با این حال، برخی از فعالان حقوق زن به مفاد این قطعنامه واکنش نشان دادند و آن را خلاف خواسته‌های زنان افغانستان خواندند. هیدر بار، مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر، در واکنش به این قطعنامه گفت که در محتوای آن باید پایان دادن به نقض سازمان‌یافته حقوق زنان در افغانستان، تنها شرط عادی‌سازی روابط با طالبان اعلام می‌شد.

برخی فعالان زن اهل افغانستان نیز معتقدند که در گزارش ارزیابی دبیرکل سازمان ملل و نیز قطعنامه شورای امنیت، خواسته‌های زنان افغانستان و نقض گسترده حقوق آنان از سوی طالبان در اولویت قرار نگرفته است.

با این حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «ما همچنان از صدور فرمان‌های سرکوبگرانه طالبان علیه زنان و دختران و تمایل نداشتن آن‌ها به تقویت حکومت فراگیر نگران‌ایم.» او تاکید کرد تصمیم‌هایی که طالبان گرفته‌اند، «به جامعه افغانستان آسیب‌هایی جبران‌ناپذیری می‌زند و طالبان را از عادی‌سازی روابط با جامعه جهانی دورتر می‌کند.»

در همین حال، برخی از سیاستمداران افغانستان نیز بخش‌های دیگر این قطعنامه را به باد انتقاد گرفتند و گفتند که موضع شورای امنیت سازمان ملل در برابر طالبان تضرع‌آمیز است.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، اشاره کرد که در این قطعنامه بیشتر از کلمات تشویقی و درخواستی استفاده شده و به مراحل اجرا یا ضرب‌الاجلی خاص برای آن نپرداخته است. او افزود: «اینکه اگر که یکی از طرف‌ها به این خواسته‌ها و خواهش‌ها توجه نکنند، با چه عواقبی مواجه خواهند شد، مشخص نیست و این امر اجرای قطعنامه را دشوار کند.»

بیشتر از جهان