واکنش فعالان سیاسی افغانستان به انفجارهای کرمان: در برابر ایدئولوژی‌های بیگانه کنار ایران ‏می‌ایستیم

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در پیامی گفت تروریسم دامن‌گیر منطقه شده است

شماری از فعالان و رهبران سیاسی افغان با انتشار پیام‌هایی در رسانه‌های اجتماعی به انفجارهای مرگ‌بار روز چهارشنبه در کرمان در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، که به کشته شدن دست کم ۹۵ نفر(برخی مقامات از کشته شدن ۱۰۳ نفر خبر داده‌اند) و مجروح شدن ۲۱۱ نفر منجر شد، واکنش نشان دادند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در پیامی که در شبکه ایکس منتشر کرد، ضمن ابراز همدردی و تاسف به‌خاطر کشته و مجروح شدن شهروندان ایرانی، نوشت: «پدیده شوم تروریسم از سال‌ها پیش دامن‌گیر منطقه‌ شده [است] و همواره از مردم ما قربانی می‌گیرد.»

مسعود با ذکر اینکه «ملت بزرگ ایران مورد حمله‌ تروریستی دشمنان اسلام قرار گرفته‌اند»، افزود: «ما، به عنوان مردمی که بیش از نیم‌ قرن در آتش تروریسم سوخته‌ایم و متاسفانه امروز کشور ما تبدیل به لانه‌ امن تروریست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده‌ است، درد امروز ملت بزرگ ایران را بیشتر از هر کس دیگری درک می‌کنیم.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان افزود: «ما در کنار مردم دوست و شریف ایران در مبارزه‌ مشترک برای رسیدن به امنیت و آرامش در برابر ایدئولوژی‌های افراطی و بیگانه با فرهنگ و دین و تمدن مشترکمان می‌ایستیم.»

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، نیز در پیامی انفجارهای کرمان را «عمل تروریستی و جنایت ضدبشری» خواند و افزود که چنین حمله‌هایی در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی است.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور شورای امنیت ملی و وزیر خارجه دولت حامد کرزی، در پیامی نوشت که انفجارهای کرمان مایه نگرانی بسیار است و «باید مبارزه با انترناسیونال تروریستی را با همبستگی منطقه‌ای پاسخ گفت.» سپنتا، که از مخالفان سرسخت طالبان است و اخیرا در نشست‌هایی با احمد مسعود شرکت داشت، افزود: «تروریسم و حامیانش نباید پاداش بگیرند؛ با مدارا نمی‌شود تروریسم را نابود کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی در دولت پیشین افغانستان، انفجارهای کرمان را «جنایت» خواند و افزود: «در حالی‌ که این حمله‌های دهشت‌افکنانه، جنایتکارانه، و خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی را با شدید‌ترین الفاظ محکوم می‌کنیم، مراتب تسلیت و همدردی خویش را با خانواده‌‌های قربانیان، حکومت، و مردم جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌داریم.»

عبدالله، که در دو سال و نیم پس از سلطه طالبان بر افغانستان همچنان در کابل زندگی می‌کند و ظاهرا رابطه‌ای با مخالفان رژیم طالبان ندارد، در پیامی که در ایکس منتشر کرد، به بحث تروریسم که در پیام دیگر رهبران سیاسی بازتاب یافته است اشاره‌ای نکرد.

صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، در پیامی که در صفحه رسمی این حزب منتشر شد، از قاسم سلیمانی با عنوان «فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی» یاد کرد و انفجارهای کرمان را با «شدیدترین عبارات» محکوم کرد.

ربانی تصریح کرد: «تروریسم نمی‌تواند در مقابل جامعه و دولتی که در راستای مبارزه علیه این پدیده در میدان فکر و عمل پیش‌قدم بوده است به اهدافش نایل آید.»

در پیام صلاح‌الدین ربانی، تروریسم یک «پدیده زشت و جدی» خوانده شده و تاکید شده است که «در مسیر ریشه‌کنی آن اقدام صورت گیرد.»

تا لحظه انتشار این خبر، هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای مرگ‌بار کرمان را به عهده نگرفته است. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و مقام‌های کشورهایی که در واکنش به این انفجارها پیام‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند از آن با عنوان «حمله تروریستی» یاد کرده‌اند.

عطامحمد نور، از دیگر رهبران حزب جمعیت اسلامی، نیز در پیامی با آسیب‌دیدگان انفجارهای کرمان و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرد و گفت: «تروریسم خطری منطقه‌ای و جهانی است که امروز امنیت شهروندان جهان را با خطر مواجه ساخته است.»

نور افزود که نابودی تروریسم «مستلزم مبارزه جهانی است و ریشه‌های آن، چه در افغانستان زیر سلطه طالبان و چه در هر جای دیگری، باید خشکانده شود.»

همچنین، رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، در پیامی انفجارهای کرمان را «جنایتی هولناک و قابل نکوهش» خواند و با یادآوری تعامل جمهوری اسلامی ایران با طالبان، نوشت: «در مورد تعامل/حمايت كشورهاى منطقه از طالبان/ديگر گروه‌هاى تروريستى بايد گفت كه از "آشش نخواهید خورد، ولی از دودش بالاخره کور خواهید شد"»!

حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی و وزیر خارجه دولت اشرف غنی، نیز در پیامی انفجارهای مرگ‌بار کرمان را «حمله وحشتناک به برادران و خواهران عزیز ایرانی» خواند و آن را قابل تقبیح توصیف کرد. حنیف اتمر، که مانند بسیاری از مقام‌های دولت جمهوری افغانستان در تبیعد زندگی می‌کند، افزود: «ملت بزرگ ایران در این حالت تنها نیست. مردم افغانستان با غم‌شریکی و همبستگی کامل در کنارشان ایستاده‌اند.»

تا لحظه انتشار این خبر، رژیم طالبان و مقام‌های این گروه واکنشی به انفجارهای کرمان نشان نداد‌ه‌اند. رسانه‌های زیر نظر طالبان نیز در این مورد سکوت کرده‌‎اند.

جمهوری اسلامی ایران از حکومت‌های همسو با طالبان و حامی این گروه در منطقه قلمداد می‌شود. جمهوری اسلامی ایران ضمن واگذاری سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در ایران به طالبان، بر همکاری‌های امنیتی، اقتصادی، و سیاسی با این گروه نیز تاکید کرده است. در دو سال گذشته، هئیت‌های متعددی از رژیم طالبان به تهران سفر کرده‌اند و در گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، خواستار افزایش گستره تجارت و تعامل سیاسی شده‌اند.

بیشتر از جهان