وضعیت بد بزرگراه‌های افغانستان؛ رهبر طالبان دستور داد ۷۵ مسجد بین‌راهی ساخته شود

به دستور رهبر طالبان قرار است هر ۷۰ کیلومتر در بزرگراه‌ها یک مسجد ساخته شود

در حالی که با فرا رسیدن فصل زمستان وضعیت بزرگراه‌های سراسر افغانستان بسیار بد است و مردم در مسیرهای جاده‌ای با چالش جدی مواجه‌اند، رهبر طالبان به‌تازگی دستور داده است که در بزرگراه‌های افغانستان، هر ۷۰ کیلومتر یک مسجد ساخته شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با انتشار این دستور در حساب کاربری‌اش در اکس، نوشت که قرار است در جاده‌های بین‌راهی ۲۸ استان افغانستان ۷۵ مسجد ساخته شود. او گفت که تعداد این مساجد بر حسب بزرگی و موقعیت استان‌ها تعیین شده است.

بر اساس دستور رهبر طالبان، وزارت فواید عامه رژیم طالبان موظف است زمینه ساخت این مساجد در بزرگراه‌ها را فراهم کند. محمد اشرف حق‌شناس، سخنگوی وزارت فواید عامه طالبان، در پیامی در شبکه اکس نوشت که این مسجدها با گنجایش ۱۷۰ نمازگزار مرد و ۱۳۰ نمازگزار زن، در مجموع ۳۰۰ نفر، در مسیرهای بزرگراهی افغانستان ساخته می‌شوند.

این در حالی است که بزرگراه‌های افغانستان عموما فاقد ابتدایی‌ترین امکانات‌اند و حتی آسفالت آن‌ها هم به دلیل کیفیت پایین و نیز عبورومرور بی‌رویه خودروهای باربری، در برخی نقاط به طور نسبی و در برخی نقاط به طور کامل، از بین رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از میان بزرگراه‌های افغانستان، بزرگراه سالنگ و بزرگراه کابل‌ــ‌‌قندهار، دو شاهرگ اساسی اقتصاد افغانستان‌اند که در سال‌های اخیر به طور جدی تخریب شده‌اند.

طالبان سه ماه پیش با بستن بزرگراه سالنگ که شمال افغانستان را به پایتخت وصل می‌کرد، ادعا کردند که این مسیر را بازسازی می‌کنند. در این مدت مردم از یک مسیر دیگر که کلا خاکی بود، رفت‌وآمد می‌کردند.

بزرگراه سالنگ از طریق تونلی که از دل سلسله کوه‌های هندوکش می‌گذرد، شمال افغانستان را به مرکز آن وصل می‌کند. این تونل در سال‌های اخیر در وضعیت بسیار بد و خطرناکی قرار داشت اما اکنون هم که طالبان پس از سه ماه این مسیر را بازگشایی کرده‌اند، شماری از افرادی که از این مسیر عبور کرده‌اند، با انتشار ویدیو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی نشان داده‌اند که در وضعیت این تونل و بزرگراه سالنگ تغییر خاصی به وجود نیامده و عبورومرور از این مسیر هنوز برای مردم دشوار است.

با این حال، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان و نیز عموم اعضای ارشد این گروه، ساخت مساجد و مدرسه‌های دینی را بر فعالیت‌های عمرانی برای ایجاد زیرساخت‌های خدمات عمومی ترجیح می‌دهند. طالبان در دو سال گذشته و پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، بیشترین هزینه را صرف ساخت مدارس دینی و مسجدها کرده‌اند. بر اساس برنامه‌ریزی طالبان، در هر روستای افغانستان باید یک مدرسه دینی با تمام امکانات وجود داشته باشد.

بیشتر از جهان