چرا ۲۰۲۴ سال خوبی برای سرمایه‌گذاران است؟

با توجه به تشابه ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷، اینک به زعم بسیاری، ۲۰۲۴ باید به‌مراتب شبیه به ۱۹۶۸ باشد

تصویر دختری که تاج سال ۲۰۲۴ را بر سر گذاشته است -Pedro Pardo / AFP

سال نو میلادی برای سرمایه‌گذاران خبرهای خوبی به همراه دارد.

پس از سود ۲۶.۶ درصدی ۲۰۲۳، سال ۲۰۲۴ سودهای بیشتری نیز به بار می‌آورد. هرچند بیشتر سرمایه‌گذارها همچنان در شک و تردید به سر می‌برند و نگران تمام خطرهایی‌اند که اخبارش مدام به گوش می‌رسد.

به قول سر جان تمپلتون، سرمایه‌گذار معروف آمریکایی: «بازارهای صعودی در بدبینی ایجاد می‌شوند، با تردید رشد می‌کنند، در خوشی به بلوغ می‌رسند و در سرخوشی می‌میرند.»

کن فیشر، خبرنگار اقتصادی نیویورک‌پست، تحلیل و پیش‌بینی خود را از بازار سهام و سودهای ۲۰۲۴ را در نخستین روز سال تازه میلادی ارائه داده است. به زعم او، از بین بردن یک بازار جدید صعودی بسیار سخت‌تر از چیزی است که بتوان تصور کرد. به محض اینکه سال اول را با موفقیت به پایان می‌رسانند (اکتبر ۲۰۲۳)، تقریبا همواره سال دوم را هم جشن می‌گیرند.

فیشر می‌گوید: «بنابراین، پیش‌بینی من این است: شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ رشد متوسط دورقمی خواهد داشت. اوایل سال ۲۰۲۴ سهام‌های رشدی بزرگ پیشتاز خواهند بود، اما اواخر سال احتمالا سهام ارزشی پیشی می‌گیرد.»

او در ادامه می‌افزاید:«بله، می‌دانم که ابلهانه به نظر می‌رسد. روز کریسمس ۲۰۲۲ دقیقا همینجا توضیح دادم که چرا ۲۰۲۲ بیش از هر سال دیگری شبیه ۱۹۶۶ و بازار نزولی آن است و بنابراین، بازار ۲۰۲۳ باید بسیار شبیه به ۱۹۶۷ باشد. همینطور هم شد. سود کلی اس‌اند‌پی در ۱۹۶۷، معادل ۲۴ درصد بود. تمام پیش‌بینی‌ها و تشبیه‌هایم با سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷ درست از آب درآمد:‌ نقطه پایین بازار سهام بدون تسلیم [کاپیتولاسیون] به لحاظ فنی تا ۵۸ درصد بالا رفت.»

فیشر در ادامه درباره تورم می‌نویسد:«تورم ادامه‌دار تا نزدیک عادی کاهش یافت. رکود اقتصادی پیش‌بینی‌شده ۲۰۲۳ چه شد؟‌ بهتر است فراموشش کنیم. در تمام طول سال تولید ناخالص ملی ایالات متحده آمریکا بالا رفت. «معجزه میان‌مدت»ی که از آن تعریف کردم، کارش را کاملا درست انجام داد، و با ایجاد مانع برای قوانین مهم و بحث‌برانگیز، بازار سهام معمولی را از بن‌بست خارج کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به تشابه ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷، اینک به زعم بسیاری، ۲۰۲۴ باید به‌مراتب شبیه به ۱۹۶۸ باشد. شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ باید تقریبا ۱۱ تا ۱۸ درصد بازدهی داشته باشد. همچنان بدون رکود؛ با بازگشت تورم به حالت عادی با موفقیت خزانه فدرال و کاهش نرخ بهره – اما کمتر از آنچه خیلی‌ها امیدوارند.»  

فیشر درباره انتخابات ریاست ‌جمهوری پیش رو در آمریکا نیز می‌نویسد:«نامزدی جمهوریخواه، احتمالا ترامپ، به کاخ سفید راه می‌یابد. حزب جمهوریخواه باید مجلس سنا را هم تصاحب کند، اما احتمالا آن را از دست می‌دهد (مشابه و متفاوت با سال ۱۹۶۸).

با صحنه‌سازی‌های موجود، سال ۲۰۲۴ به نفع بازی‌های سیاسی است. از ۱۹۲۵ (که جمع‌آوری اطلاعات دقیق شروع شد) شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ در ۸۳.۳ درصد سال‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری صعود کرد. میانگین بازدهی: ۱۱.۴ درصد. (به‌ طرز عجیبی در  ۱۹۶۸ معادل ۱۱ درصد بود).

حیرت‌آور اینکه از زمان رکود بزرگ ۱۹۳۲، هر زمان که [شرایط اجتماعی یا اقتصادی] سال دوم دوره ریاست‌ جمهوری منفی بود، مانند ۲۰۲۲، سال بعدی انتخابات، مانند ۲۰۲۴، هر بار مثبت بوده است. و (باز هم به قول تمپلتون) زمان زیادی باید بگذرد تا دوباره بتوانیم خوشبین باشیم.

و البته اوایل سال‌ انتخابات همیشه می‌ترسیم که نکند «فرد اشتباه» انتخاب شود. این حس از بین می‌رود. در مجموع، پس از برگزاری انتخابات احساس می‌کنیم برنده را بیش از آنچه نخست می‌پنداشتیم، دوست داریم.»

خبرنگار اقتصادی نیویورک‌پست در پایان نتیجه می‌گیرد:«در اقتصاد آمریکا، رشد متوسط به پایان عادی‌سازی تورم کمک می‌کند (افزایش عرضه ناشی از رشد ضدتورم است، نه اینکه به زعم اقتصاددانان، تورم‌زا باشد) و مانند ۲۰۲۳ به رشد سهام در قیاس با ارزش، کمک می‌کند. اما کاهش بهره در اواخر سال، برتری سهام ارزشی را در پی خواهد داشت.

سهام ارزشی از افزایش تسهیلات بانکی بهره‌مند می‌شود که به کاهش نرخ بهره می‌انجامد.  این سهام برای تامین مالی طرح‌های توسعه، به وام بانکی نیاز دارد. و در این روند، کاهش نرخ بهره به شیب تند معروف به «منحنی بازده» منجر می‌شود. بانک‌ها برای تامین مالی وام‌های بلندمدت که به شرکت‌های معمولی اجازه رشد می‌دهد، وام کوتاه‌مدت می‌گیرند.

کاهش نرخ‌ بهره در کوتاه‌مدت، موجب افزایش سودآوری تسهیلات بانکی می‌شود و به ارائه تسهیلات بیشتر می‌انجامد. و کاملا برخلاف باورهای موجود، برای افزایش ارزش سهام، به کاهش نرخ بهره نیازی نیست.  ۲۰۲۳ این موضوع را آشکارا ثابت کرد!»

بیشتر از اقتصاد