رکوردشکنی تورم ماهانه و بازگشت تورم نقطه‌ای به بیشتر از ‏‏۴۰ درصد

‏«تورم سالانه» که در آذر ۱۴۰۰، سال اول آغاز به کار دولت رئیسی، ۴۳.۴ درصد بود، در آذر امسال به ۴۴.۴ درصد رسید

تصویری از مواجه یک خریدار یا قیمت‌ها در یک فروشگاه زنجیره‌ای در ایران- اکوایران

با وجود اقدام علی خامنه‌ای در اعلام سال ۱۴۰۲ به نام «سال مهار تورم»، گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که «نرخ تورم نقطه به نقطه» در ماه آذر بار دیگر به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته، «نرخ تورم ماهانه» رکورد افزایش از اردیبهشت تا کنون را شکسته، و نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی به‌شکل جهشی در حال افزایش است.

 بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، در آذر ۱۴۰۲ «تورم نقطه به نقطه» مصرف‌کننده در ایران به ۴۰.۲ درصد رسید. این در حالی است که همین مرکز تورم نقطه به نقطه را در آبان ۳۹.۲ درصد اعلام کرده بود، که حاکی از افزایش دست‌کم یک درصدی «تورم نقطه به نقطه» ماه آذر نسبت به آبان است.

منظور از «تورم نقطه به نقطه» یا «تورم نقطه‌ای» درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. رسیدن این شاخص در آذر ۱۴۰۲ به ۴۰.۲ درصد به این معنا است که خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۴۰.۲ درصد بیشتر از آذر ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

اما شاخص دیگری که بنا بر گزارش جدید مرکز آمار در ماه آذر با افزایش مواجه شده است «تورم ماهانه» است. نرخ تورم ماهانه در آبان امسال ۲.۲ درصد اعلام شده بود که در ماه آذر، با رشد هفت‌دهم (۰.۷) درصدی، به ۲.۹ درصد افزایش یافت.

«تورم ماهانه» به‌معنای درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل همان سال است و علاوه بر این، نشان‌دهنده روند افزایشی نرخ تورم در ماه‌های آینده می‌تواند باشد.

مرکز آمار ایران نرخ «تورم ماهانه» در اردیبهشت را ۲.۸ درصد، در ماه‌های خرداد و تیر را ۲ درصد، در مرداد را ۲.۴ درصد، در شهریور را ۲ درصد، در مهر را ۲.۳ درصد، و در ماه آبان را ۲.۲ درصد اعلام کرده بود.

به این ترتیب، با افزایش «تورم ماهانه» در آذر به رقم ۲.۹ درصد، رکورد «تورم ماهانه» از اردیبهشت تا کنون نیز شکسته شده است.

هم‌زمان، نرخ «تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» نیز در ماه آذر با رشد بسیاری مواجه شد و از یک درصد در آبان به ۴.۱ درصد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، مرکز آمار ایران «تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در مهر ۱۴۰۱ را نیم (۰.۵) درصد اعلام کرده بود. این شاخص در آبان امسال با افزایش دو برابری به یک درصد افزایش یافت و در آذر نیز با جهشی شدید به ۴.۱ درصد رسید.

افزایش «تورم ماهانه» و همچنین «تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» نشان می‌دهد که فشار بیشتری بر افراد و خانوارهای کم‌درآمد یا با درآمد ثابت وارد شده است. به این ترتیب، شعارها و وعده‌های ابراهیم رئیسی و دیگر مقام‌های دولتش درباره «مهار تورم» در عمل محقق نشده است.

البته، مرکز آمار ایران در گزارشش از تورم آذر اشاره کرده است که نرخ « نرخ تورم سالانه» در این ماه نیم درصد کاهش یافته و از ۴۴.۹ درصد به ۴۴.۴ درصد رسیده است.

نرخ «تورم سالانه» در آذر ۱۴۰۰، یعنی سال اول آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، ۴۳.۴ درصد بود. این امر نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۰ یک درصد بیشتر است.

افزایش «تورم نقطه به نقطه» و «تورم ماهانه» در ماه آذر نسبت به ماه قبل، و افزایش نرخ «تورم سالانه» در این ماه نسبت به آذر سال ۱۴۰۰، نخستین سال کار دولت ابراهیم رئیسی، در حالی دیده می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامش به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ این سال را «سال مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری کرده بود.

پس از اقدام خامنه‌ای در نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ به‌عنوان «سال مهار تورم، رشد تولید»، مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی ابتدا در اظهاراتی وعده دادند که نرخ تورم را مهار خواهند کرد و در گام بعدی، با ایحاد محدودیت در دسترسی به آمارها و شاخص‌های اقتصادی در ایران، تلاش کردند از دسترسی عمومی و همچنین دسترسی کارشناسان اقتصادی به این آمارها و شاخص‌ها جلوگیری کنند.

اما با گذشت ۹ ماه از سال، شعارهای دولت سیزدهم و نام‌گذاری خامنه‌ای بر سال ۱۴۰۲ نتیجه‌ای در بر نداشته است. اکنون، بر اثر روند پرشتاب افزایش «تورم ماهانه» و به‌ویژه «تورم ماهانه مواد خوراکی»، مردم بار دیگر با موج‌ دیگری از افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اند که در ماه‌های پایانی سال زندگی را بیش از پیش برای آن‌ها دشوار می‌کند.

بیشتر از اقتصاد