واکنش‌ها به صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان

وزارت خارجه طالبان از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ابراز «ناخرسندی» کرد

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر انتخاب یک نماینده ویژه برای افغانستان و نحوه تعامل با طالبان، با واکنش‌هایی مواجه شده است.  

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود از تعیین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان استقبال کرد.  

در بیانیه این جبهه آمده است: «ما بر این باوریم که فقط انتخاب یک فرستاده بی‌طرف با سطح بالای اعتبار بین‌المللی و آشنایی کامل با ماهیت درگیری در افغانستان، با مشورت با طرف‌های اصلی درگیری، ممکن است در ایجاد یک روند سیاسی واقعا فراگیر و دموکراتیک موثر باشد و تعامل میان افغانستان و ذینفعان بین‌المللى را تسهيل نمايد.» 

جبهه مقاومت ملی همچنین حضور فعال و بی‌طرف یوناما را برای کمک به مردم افغانستان ضروری دانست.  

جبهه مقاومت ملی می‌افزاید که تعامل بیشتر بین‌المللی با طالبان و تعامل کمتر با مخالفان و قربانیان آن، باعث شده است که طالبان از طریق گردان‌های انتحاری و شبکه‌های مدارس دینی، تسلط نظامی و ایدئولوژیک خود را بر افغانستان تقویت کنند. 

در بیانیه جبهه مقاومت آمده است: «ما قاطعانه معتقدیم که پرداختن به مسئله مشروعیت و فراگیر بودن حکومت، اصلاحات عاجل در حقوق بشر و همچنین مبارزه با تروریسم و پایان دادن به مداخلات خارجی، باید بر تعامل اقتصادی و امنیتی با طالبان اولویت داشته باشد و کمک‌های بین المللی باید مستقیم‌تر به مردم افغانستان، دور از سوء‌استفاده طالبان، صورت گیرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعیت اسلامی افغانستان نیز از صدور قطعنامه شورای امنیت ملی سازمان ملل پیرامون افغانستان «قدردانی» کرده است. در بیانیه این حزب آمده است: «نماینده جدید از میان شخصیت‌هایی برگزیده شود که با افغانستان و اوضاع آن آشنایی داشته و به ریشه معضل و عوامل آن آگاه باشد و در مشورت با مردم افغانستان، طرف‌های دینفع و جامعه مدنی، روند سیاسی حل بحران افغانستان را با توجه وضعیت حاکم، طبق جدول زمانی مدیریت کند.» 

جمعیت اسلامی تاکید می‌کند که چالش افغانستان باید به گونه‌ای بنیادی و از طریق گفت‌وگوهای جامع با تسهیل و نظارت سازمان ملل متحد حل شود. 

در ادامه این بیانیه آمده است که جمعیت اسلامی افغانستان «از هر گونه گفت‌وگویی که که پیامد آن منتج به تامین صلح دائمی و ثبات پایدار، تامین حقوق‌بشر و به‌ویژه حقوق زنان و شکل‌گیری دولت فراگیر برخاسته از اراده مردم در چارچوب قانون با حضور تمامی طرف‌های دخیل در قضایای افغانستان شود، استقبال می‌کند». 

نصیراحمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل، در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «ما تعهد شما را برای تقویت صلح، ادغام مجدد اصول بین‌المللی و توانمندسازی زنان افغان ستایش می‌کنیم. تلاش‌های شما در شکل‌دهی آینده روشن‌تر برای افغانستان موثر است. از تعهد شما به این هدف مهم متشکرم.» 

رحمت‌الله نبیل نیز با اشاره به نقاط قوت و ضعف قعطنامه شورای امنیت ملی سازمان ملل، گفت که درخواست برای تعیین فرستاده ویژه با حضور کارشناسان حقوق بشر و حقوق زنان، نشان‌دهنده تعهد به این حوزه‌ها است. 

نبیل همچنین گفت که ابهام در جمله‌بندی قطعنامه در زمینه روابط فرستاده ویژه با یوناما، می‌تواند به سردرگمی یا تداخل وظایف بالقوه و هدر رفتن منابع و کاهش کارایی کمک‌های بین‌المللی منجر شود. 

این واکنش‌ها در حالی مطرح شده است که وزارت خارجه طالبان شنبه، ۹ دی (۳۰ دسامبر)، از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و به‌ویژه تعیین نماینده ویژه دبیرکل این سازمان برای تعامل با حکومت طالبان، ابراز «ناخرسندی» کرد.   

قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل با ۱۳ رای موافق تصویب شد، اما نمایندگان روسیه و چین رای ممتنع بدادند. در این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است که نماینده ویژه دیگری برای افغانستان تعیین کند. در حال حاضر رزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیئت‌‌ معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در کابل این مسئولیت را بر عهده دارد. 

با گذشت بیش از دو سال و چهار ماه از سلطه طالبان بر افغانستان، این گروه هیچ اقدامی برای تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن در افغانستان نکرده است و رسیدگی به نیازهای شهروندان افغانستان و رعایت موازین حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان، را نادیده گرفته است.