«جمهوری اسلامی هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای تولید اورانیوم با غنای بالا ندارد»

آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه خود به پیشبرد راه‌حل‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح‌های اتمی تاکید کردند

مرکز تحقیقات هسته‌ای نطنز - ۲۰۱۹ - HOA / tomic Energy Organization of Iran / AFP

آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا با صدور بیانیه‌ای مشترک بار دیگر خواهان همکاری کامل و شفاف مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند. در این بیانیه مشترک تاکید شده است که حکومت ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای تولید اورانیوم با غنای بالا ندارد.

به‌گزارش وزارت خارجه فرانسه، در این بیانیه مشترک با استناد به مفاد گزارش ۲۶ دسامبر ۲۰۲۳ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید شده است که ایران میزان تولید اورانیوم غنی‌شده خود را بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ تا ۶۰ درصد در مراکز اتمی نطنز و فردو افزایش داده است.

کشورهای فرانسه آلمان، بریتانیا و آمریکا در بیانیه خود آورده‌اند: «ما این اقدام را که به تشدید بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران می‌افزاید، محکوم می‌کنیم. تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و تولید گزارش شده در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو و کارخانه غنی‌سازی سوخت آزمایشی، خطرات مرتبط با اشاعه را نیز همراه دارد.»

این کشورها اعلام کردند موضوع چگونگی اتصال آبشارهای غنی‌سازی که در اوایل سال جاری توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرکز اتمی فردو کشف شد همچنان مورد توجه آن‌ها است. بر اساس مفاد این بیانیه، تاخیر ایران در اعلام این تغییر در ژانویه ۲۰۲۳ تردیدها درباره همکاری شفاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای امضاکننده این بیانیه همچنین تاکید کردند که این تصمیم‌ها نشانگر نبود حسن‌نیت مقام‌های جمهوری اسلامی است و رفتار بی‌ملاحظه تهران در یک شرایط منطقه‌ای پر تنش را نشان می‌دهد.

این چهار قدرت جهانی، از جمهوری اسلامی خواستند تا بی‌درنگ از ادامه مسیر فعلی خودداری کند و با آژانس همکاری شفاف و کاملی داشته باشد.

در این بیانیه مشترک همچنین بار دیگر تاکید شده است که آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا همچنان به پیشبرد راه‌حل‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح‌های اتمی متعهدند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را در اختیار دارد که در صورت غنی‌سازی بیشتر، می‌توان با آن سه بمب هسته‌ای ساخت. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کند. طبق تعریف نظری آژانس بین المللی انرژی اتمی، حدود ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد، مقداری است که ساخت بمب هسته‌ای با آن‌ را نمی‌توان منتفی دانست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد از زمان کاهش سرعت، ایران اورانیوم را تا ۶۰ درصد با نرخ حدود سه کیلوگرم در ماه غنی‌سازی می‌کرد. این گزارش در ادامه خطاب به کشورهای عضو گفت: «آژانس تایید می‌کند که از پایان نوامبر ۲۰۲۳، نرخ تولید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد از طرف ایران در مجموع به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش یافته است.»