آژانس انرژی اتمی: ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم تا نزدیک به درجه تسلیحاتی را افزایش داده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به کشورهای عضو اعلام کرد که جمهوری اسلامی روند کاهش تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده را معکوس کرده است

تاسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان، فوریه ۲۰۰۷ ـ AFP

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه بیست‌وششم دسامبر (پنجم دی)، نوشت گزارش محرمانه‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مشاهده کرده که در آن اعلام شده ایران تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده و نزدیک به درجه تسلیحاتی خود را افزایش داده است.

بنا بر این گزارش، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل با ارسال بیانیه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران پس از چندین ماه کاهش در سرعت غنی‌سازی اورانیوم، اکنون این روند را معکوس کرده و آن را به درجه خلوص تا ۶۰ درصدی، نزدیک به درجه تسلیحاتی، رسانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را در اختیار دارد که در صورت غنی‌سازی بیشتر، می‌توان با آن سه بمب هسته‌ای ساخت. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از دیپلمات‌ها بر این باور بودند که کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم که از ماه ژوئن آغاز شده بود، نتیجه مذاکرات محرمانه بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی بود که به آزادی زندانیان آمریکایی از ایران در اوایل سال جاری نیز منجر شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت از زمان کاهش سرعت، ایران اورانیوم را تا ۶۰ درصد با نرخ حدود سه کیلوگرم در ماه غنی‌سازی می‌کرد. این گزارش در ادامه خطاب به کشورهای عضو گفت: «آژانس تایید می‌کند که از پایان نوامبر ۲۰۲۳، نرخ تولید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد از طرف ایران در مجموع به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش یافته است».

طبق تعریف نظری آژانس بین المللی انرژی اتمی، حدود ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد، مقداری است که ساخت بمب هسته‌ای با آن‌ را نمی‌توان منتفی دانست.

قدرت‌های غربی روز دوشنبه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) پس از نشست شورای امنیت درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از طرف جمهوری اسلامی، ایران را به توسعه و آزمایش موشک‌های بالیستیک، انتقال صدها فروند هواپیمای بدون سرنشین به روسیه و غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بی‌سابقه ۶۰ درصدی متهم و اعلام کردند که همه این موارد نقض قوانین است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا، سال ۲۰۱۸ هنگام خروج از توافق برجام گفت که در مورد توافقی قوی‌تر مذاکره خواهد کرد، اما این وعده عملی نشد. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران یک سال بعد از آن، زیر پا گذاشتن تعهداتش را آغاز کرد و غنی‌سازی را به سطح ۶۰ درصد، نزدیک به سطح تسلیحاتی، رساند. در همین حال، مذاکرات رسمی به منظور یافتن نقشه راهی برای احیای برجام هم در اوت ۲۰۲۲ شکست خورد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر (اول آذر) با ارائه بیانیه‌ای در نشست شورای حکام اعلام کرد که انباشت اورانیوم غنی‌شده در ایران همچنان ادامه دارد.

او که پیش‌تر نیز گفته بود نمی‌تواند با اطمینان بگوید برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، در آن بیانیه تاکید کرد: «باید بگویم که در مورد اجرای بیانیه مشترک روز چهارم مارس ۲۰۲۳ که با وقفه روبرو شده است، نگرانم. مسیر پیشرفت باید شامل اجرای صادقانه و توام با همکاری تعهدهایی باشد که سر آن‌ها توافق کرده‌ایم.»